DE TELEGRAAF-AKTIE door drs.Lex Veerkamp De Telegraaf-aktie, die van 20 maart t/m 30 juni 1993 werd gevoerd in 113 bioscopen, behoeft evaluatie. Abon nees van de Telegraaf kregen in het voorjaar een aantal aanbiedingen, waaronder een bon voor een geredu ceerd bioscoopbezoek voor vier per sonen. De NFC heeft nog geen exacte ge gevens over het aantal mensen dat gebruik gemaakt heeft van de bon, die voor 25,- recht gaf op een bioscoopbezoek voor twee volwasse nen en twee kinderen t/m 12 jaar. Eigen schattingen met als uitgangs punt gegevens van Minerva en Wolff geven aan dat we aan getallen in de orde van grootte van 3.000 bon-inleve- raars moeten denken. (In de maand juni...) In de maand juni is een kleine enquête gehouden onder de Telegraaf-aktie- klanten met twee vragen, die met een simpel ja of nee te beantwoorden waren. Op deze manier hoefde de en quête niet al te lang te duren en geen extra opstoppingen bij de kassa te ont staan. Vanwege die opstoppingen werd er bij grote drukte niet of niet al tijd genquêteerd. We kunnen om bo vengenoemde redenen niet spreken van een groot of uitgebreid onderzoek. Doordat er theaters van (of aangeslo ten bij) MGM, Minerva en Wolff mee werkten aan de enquête was er wel sprake van een landelijke spreiding in de steekproef. Uiteindelijk bestond de steekproef uit 110 geënquêteerden. De enquête-resultaten geven een voor zichtige indicatie over het gebruik en het nut van de Telegraaf-aktie. De twee vragen luidden: 1. Bent u het laatste half jaar naar de bioscoop geweest? 2. Zou u zonder de Telegraaf-aktie ook naar de film zijn gegaan? Alvorens met de resultaten op de proppen te komen, kan de lezer zich afvragen bij welk resultaat zo'n aktie succesvol is. Is men met elke niet-regu- liere bioscoopganger, die door deze aktie naar de film gaat, blij ("Elke nieuwe klant is er één extra") dan spreekt men al sneller van een ge slaagde aktie, en neemt men het voor lief dat ook reguliere bezoekers zo'n kortingsbon gebruiken. Ik denk dat daarom de interpretatie van de cijfers een zeer persoonlijk zaak is. De resultaten Op de vraag: Zou u zonder de Telegraaf-aktie ook naar deze film zijn gegaan? antwoordde 65% ja (wilde deze film toch zien/was toch van plan te gaan) 34% nee (gaat dankzij de aktie) 1% misschien. 100% totaal Op de vraag: Bent u het laatste half jaar naar de bioscoop geweest? antwoordde 66% ja Bekijken we deze groep apart: 70% zou zonder de Telegraaf-aktie ook naar de bezochte film zijn gegaan 29% gaat dankzij de aktie 1% misschien 34% nee 100% totaal Bekijken we deze groep apart: 57% zou zonder de aktie ook zijn gegaan (wilde de film toch zien) 43% gaat dankzij de aktie; dit is de groep die eigenlijk het belangrijkste is om d.m.v. zo'n aktie te bereiken: mensen die weinig of nooit naar de film gaat, en die dankzij de aktie naar de film gaan. Van de totale steek proef maken zij (maar) 15% uit. 100% totaal 100% totaal De bezochte films De films die door de geënquêteerden in de maand juni bezocht werden met de Telegraaf-aktie waren (in percenta ges): Jungle Boek 60%, Loaded Weapon 12%, Oeroeg 5%, Cliffhanger 5%, Asterix 4%, Falling Down, Nowhere to Run en Sommersby ieder 3%, overigen 6%. Opvallend is dat ongeveer twee-derde van de mensen de jeugdmatinee met de kortingsaktie bezochten. Opmer kelijk is dat er met de aktie weinig alle leeftijden-films werden bezocht buiten de jeugdmatineefilms (slechts 5%). Misschien dat de prijs van de jeugdma- tinees toch aan de hoge kant wordt er varen. In 20% van de gevallen werd een 12 jaar gekeurde film bezocht (met kinderen van 12 zou dat net kunnen) en, vreemd genoeg, werd in 12% van de gevallen een film voor 16 jaar en ouder bezocht met de aktiebon. Overigens zijn de enquête-resultaten bij jeugdfilmbezoekers min of meer hetzelfde; mogelijk gaan jeugdfilmbe zoekers iets minder vaak naar de film dan de overige bezoekers (59% was het laatste half jaar nog geweest, 41% niet). De Minerva Groep beschikte over uit gebreide totale bezoekcijfers van de Telegraaf-aktie over week 12 t/m 26 (de totale aktie-periode), uitgesplitst per stad en met onderverdelingen voor matinee- en avondbezoek en per filmtitel. Bij de Minerva Groep werd in 75% van de gevallen met de Telegraafbon een jeugdfilm bezocht (voor het overgrote deel (60%) Jungle Boek, en vervolgens in afnemende volgorde Asterix, Tom Jerry, Belle en het Beest, Ferngully); in 79% van de gevallen werd de bon gebruikt voor de middagvoorstellingen, in slechts 21% van de gevallen voor een avondvoor stelling. Van de niet-jeugdfilms werden Distinguished Gentleman, Loaded Weapon, De Kleine Blonde Dood en Oeroeg (in deze volgorde) het meest bezocht. 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 28