Opvallend is dat de Telegraaf-aktiebon bij de Minerva Groep meer gebruikt werd in Haarlem, Zaandam en Alkmaar, dan in steden als Eindhoven, Zwolle, Tilburg en Arnhem. Het ver spreidingsgebied van de Telegraaf (deze krant is sterk vertegenwoordigd in de agglomeratie rond Amsterdam) zal hier ongetwijfeld mee te maken hebben. Financiële aspekten Het is moeilijk meetbaar hoe op lange termijn de financiële en promotionele voordelen van deze aktie zijn. Via een aktie als deze laten de bioscopen weer even weten dat ze er zijn, en hopen ze met name de niet-reguliere bezoekers naar de bioscoop te lokken, met als tweede hoop dat ze na een goede erva ring vaker naar de film zullen gaan. Bij "korte termijn denken" is er wel wat uit te rekenen. Bij de Telegraaf-aktie kost een kaartje 6,25. Stellen we het bioscoopkaartje "normaal" op 12,- (van stad tot stad en van concern tot concern verschillend, zowel qua jeugd- filmprijzen als het toepassen van kor tingsdagen). Van de 100 mensen zouden 65 ook zon der de aktie zijn gegaan; 35 gaan dank zij de aktie. In plaats van 65 keer 12,- 780,-), krijg je nu 100 keer 6,25 625,-). Op de Telegraaf-aktiebezoe- kers derf je circa 20% inkomsten aan recette. Buffet- en reclame-inkomsten gaan, als we ons beperken tot de aktie- bezoekers, echter 35% omhoog. Nogmaals, dit is als je niet naar de lange termijn voordelen en de promo tionele aspekten kijkt. Helaas zijn die niet of moeilijk te meten. Conclusies De Telegraaf-aktie werd voor het over grote deel gebruikt voor jeugdfilms. Overige alle-leeftijd-films waren veruit in de minderheid. Misschien is dit een indicatie voor te hoge prijsstelling bij jeugdfilms? Of men de aktie geslaagd vindt, is een persoonlijke zaak: is men blij met elke nieuwe en hopelijk blijvende klant, of verlangt men ook op korte termijn (fi nancieel) succes van deze aktie. Een derde van de aktie-gebruikers ging dankzij de aktie (in de steekproef 34%) extra naar de film. Daarvan is een groot deel al een reguliere bioscoopbe zoeker. Van de niet-reguliere bezoe kers (het laatste half jaar niet meer ge weest) gaat 43% dankzij de aktie. Van de totale steekproef maken zij (helaas) maar 15% uit. Wilde men met de aktie de niet-reguliere bezoeker extra naar de film lokken, dan is dat m.i. een tegenvallend percentage. Tot slot: Wil men bij dit soort akties uitgebreider onderzoek doen (bijvoor beeld nagaan of men dankzij de aktie in de toekomst vaker naar de bioscoop gaat), dan is aan te bevelen naam, adres en telefoonnummer op de aktie- bon in te laten vullen. Dan kan eventu eel een uitgebreidere telefonische of schriftelijke enquête achteraf plaats vinden. Drs.Lex Veerkamp is werkzaam bij Bioscooponderneming A.F. Wolff B.V. Met dank aan Minerva Groep (Wil Ruyters), MGM (Muriël Cosijn), en be drijfsleiding en personeel van de aan de enquête deelnemende bioscopen. Het exakte aantal personen dat gebruik maakte van de Telegraaf-aktie-bon was bij het ter perse gaan van deze editie nog niet bekend. Wij stellen u t.z.t. hiervan op de hoogte. AANTAL UITGEBRACHTE TITELS PER VERHUURKANTOOR in de maanden januari t/m s« ptember 1993 en 1992 1993 1992 Ie kw. 2e kw. 3e kw. Ie kw. 2e kw. 3e kw. Argus Film 3 2 3 1 1 3 Buena Vista 4 4 3 0 0 0 Cannon Tusch. 1 0 0 1 0 0 CNR Film Releasing 1 0 0 4 7 3 Columbia TriStar Films 4 3 5 5 7 3 Concorde Film 5 9 13 6 6 10 Cor Koppies Filmdistr. 2 1 1 3 0 2 Hungry Eye Pictures 1 0 1 1 0 1 Meteor Film 8 14 13 8 10 7 The Movies 1 1 0 0 0 0 Shooting Star Filmcomp 1 1 0 0 0 0 Three Lines Pictures 0 1 1 0 0 0 U.I.P. 7 6 7 6 7 5 Warner Bros. 2 7 5 5 8 6 Totaal aantal titels 39 49 52 40 46 40 inkl. re-issues 0 0 0 1 1 2 Titels 'major companies 17 20 20 17 22 14 43,6% 40,8% 38,5% 42,5% 47,8% 35% Titels 'onafhankelijken 17 29 32 23 24 26 56,4% 59,2% 61,5% 57,2% 52,2% 65% AANTAL UITGEBRACHTE TITELS EN KOPIEËN in de maanden januari t/m september 1993 en 1992 Aantal kopieën per titel 1993 1992 Ie kw. 2e kw. 3e kw. Ie kw 2e kw. 3e kw. 1- 5 17 29 30 19 24 22 6-10 5 5 5 8 8 7 11-15 3 2 2 5 3 2 16-20 2 2 1 0 2 2 21-25 3 3 4 2 3 3 26-30 3 1 1 2 0 0 31-35 0 2 2 0 1 1 36-40 0 0 0 0 1 0 41-50 3 2 1 2 2 0 51-60 1 1 3 1 0 1 61-70 0 1 2 1 1 1 >70 1 1 1 0 1 1 Aantal titels 39 49 52 40 46 40 Aantal kopieën 597 626 783 483 595 482 Gemiddeld aantal 15,3 12,8 15,1 12,1 12,9 12,1 kopieën per titel AANTAL PREMIÈRES PER MAAND in de maanden januari t/m september 1993 en 1992 1993 1992 mei 16 14 januari 11 11 juni 19 17 februari 18 16 juli 20 16 maart 10 13 augustus 14 12 april 14 15 september 17 12 30

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 29