In het hol van de leeuw WIJ WENSEN ALLE VEEL VOORSPOED exploitanten, programmeurs, laboranten, verhuurders, bookersm/v, operateurs, bedrijfsleid(st)< inspekteurs, adm.medewerk(st)ers, publ. medewerk(st)ers, controleurs, producenten, ouvreuses, telefonistes, kortom iedereen... IN HET NIEUWE JAAR! ^jogchem's theaters bv door Hans Beerekamp Als de huid verkocht is, wordt het voor de luis ook tijd om te gaan. Het hol wordt gesloten, de leeuw brult niet meer, maar hult zich weer in het discrete stilzwij gen van weleer. Het was ook te mooi om waar te zijn: de pe restrojka aan de Jan Luykenstraat. Na het verscheiden van het blad Film en TV Maker, waar ik onder het motto "Opgebracht naar het Beerekamp" enkele jaren een column schreef die aspecten van het Nederlandse filmbedrijf beknuffelde en begromde (meer grommen dan knuffelen, vrees ik), nodigde Willem van Roosmalen, de toenmalige hoofdredakteur van het blad FILM, me uit de co lumn daar voort te zetten. De oorspronkelijke titel leek me minder geschikt. Met het oog op de naam van de toenma lige voorzitter van de Nederlandse Bioscoopbond, rolde er al snel een compromis uit tussen beer en wolf: in het hol van de leeuw. Mijn verbazing bleef groot. Maar het was een aangename verrassing, dat het eigenste orgaan van de bioscoopbond, die de openheid altijd had geschuwd als een clochard het badwater, nu willens en wetens zo'n lastige columnist gast vrijheid wilde bieden. Ik had de gesprekjes tussen Van Roosmalen en Wolff over de formule van het blad graag bij willen wonen en heb stiekem wel eens uitgerekend wat de kosten waren van elk woord dat ik in FILM vuil mocht maken aan de strapatsen van het bondsbestuur. Dat viel helaas nogal tegen, temeer daar er nooit enige honorering heeft gestaan op mijn bijdragen (of die van enig ander, voorzover ik weet). Ik deed het graag, zij het meestal op het laatste moment na een gefaxte aanmaning van Annita Dekker, die in de praktijk de publicitaire lente belichaamde. En werd daar zowaar, wederom tot mijn aangename verras sing, vorig jaar kerstmis toch nog voor beloond met een fles goede cognac, op een gure avond bij mij thuis bezorgd. In FILM ging het om enthousiasme, inzet en goede wil. Alleen de distributeurs mochten dokken, in de vorm van advertentiesponsoring. Dat platte financiële argument heeft de fluwelen revolutie uiteindelijk in de kiem gesmoord. Natuurlijk wordt FILM niet opgeheven vanwege de kritische toon van de redaktionele bijdragen, maar omdat de buik- riem nodig aangetrokken moest worden. Het netto resultaat is een terugkeer naar de oude beslotenheid van het federa- tiebolwerk, waar op gezette tijden witte rook uit de schoor steen komt, wanneer het zoveelste interne konflikt tot ie ders tevredenheid is bijgelegd. Dat zal dan meegedeeld worden in een rondschrijven, zonder te vermelden waar het eigenlijk over ging. Met dank voor het in mij gestelde vertrouwen geef ik Wim een hand, Annita een knipoog, Hans een zoen en mijnheer Wolff een knikje. Robbert, ik bel je. 22

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 22