De laatste film Naar aanleiding van het bericht in het oktobernummer van FILM dat ons blad in de huidige vorm niet meer zal verschijnen in het nieuwe jaar, ontving de redaktie talloze schrif telijke en telefonische reakties van le zers. Wij zijn u zeer erkentelijk voor de vele blijken van meeleven en meedenken en willen u dan ook een greep hieruit niet onthouden. De kop 'FILM blijft niet' leek ons aanvan kelijk te slaan op de ramp, dat film-pro- jectie wellicht al zou worden vervangen door de videosystemen van Grote Broer. Bij lezing werkt het nieuws echter rond uit VERBIJSTEREND! Het blad FILM is in de laatste paar jaren uitgegroeid tot een informatief en tevens wervend medium, dat plaats biedt aan informatieve artikelen, aan mededelin gen van bestuurders van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie, dat de techniek kansen biedt om voorlichting en technische uiteenzettingen te geven en 'last but not least' de reclame-moge- lijkheden biedt voor zowel de filmver huurkantoren als de leveranciers van ci nema-uitrusting, om aan de cinema-ex ploitanten te berichten over hun respec tieve produkten. Dat de idee zou hebben postgevat om een dergelijk springlevend vakblad af te danken, is even onwelkom als onbegrij pelijk. De gedachte dat het volledige Nederlandse filmbedrijf niet echt in staat zou zijn om deze spreekbuis open te houden vanwege de hoge kosten (en die zijn in het geheel niet hoog te noemen in vergelijk tot de commerciële bladen, waar 3 tot 4x de prijs gevraagd wordt, als de redaktie van FILM rekent) is ronduit benauwend te noemen. In het oktobernummer zijn 12 pagina's met advertenties te tellen, 32 pagina's met artikelen, tabellen en bezoekersgege- vens, uitstekend fotowerk, filmtitels en andere overzichten te vinden, en dit alles werkt steenhard mee aan de versprei ding van nieuws, zo ook aan de omzetten van de diverse bedrijven, cinema's, film verhuurders, leveranciers en studio's. De deelnemers aan de advertentie-pagi na's 'sponsoren' het blad niet, het blad sponsort veeleer de adverteerders, door al hun nieuws bij de bioscoop-exploitan ten te brengen, op een perfect verzorgde wijze, met een goede lay-out en goede kleurendruk. Dat hierbij ook een prijs kaartje behoort, is duidelijk. Het lijkt lo gisch te veronderstellen, dat met een prijsverhoging voor de advertentie-tarie ven tot meer normale niveaux, dit uitste kende blad FILM valt te redden van de slopershamer. De ondernemers in het bioscoopvak re aliseren zich, hopelijk niet pas, wat men hieraan zal missen, NADAT het te laat is! SELECTRONIC B.V., G.J.Muhlenbaumer "Een wonderlijke speling van het lot: op dezelfde dag dat minister D'Ancona (eindelijk) het pleidooi steunt om de BTW o.a. op bioscoop kaartjes te verlagen, valt de voorlaat ste FILM in zijn huidige vorm in mijn bus. Het paradoxale zit 'm nu juist in het feit dat dat pleidooi er hoogst waarschijnlijk nooit was gekomen, zonder de niet aflatende stroom arti kelen, jaar in jaar uit, over de achters tand van Nederland op dit gebied t.o.v. de omringende landen. Zonder ons aller Bondsorgaan had den overheid en media die artikelen nooit onder ogen gekregen...!1' P.Hans Frankfurther, "Wat jammer dat dit zo zinvolle blad gaat verdwijnen!" Henry Mildenberg "Zal het echt de laatste keer zijn? Het zou jammer zijn voor de filmwereld. Dat ze dat nou niet begrijpen! Emmy Janssens, Stg.Video Veilig "Overigens wordt het door ons - even als ongetwijfeld door vele anderen - betreurd dat FILM in de huidige vorm moet verdwijnen, waardoor ook ons Instituut een zeer gewaardeerde in formatieschakel met het film- en bio scoopbedrijf kwijtraakt. Wij danken de redaktie van FILM langs deze weg voor de steeds ver leende medewerking en hopen gaarne dat op korte termijn een goede ver vanging voor dit verlies kan worden gevonden." L.Claassen, Secretaris Stg.Instituut voor Opleiding van Technisch Bioscooppersoneel Na het optimistische geluid en positieve toonzetting alsnog een enorme negatieve dreun. Op deze manier ervaar ik per soonlijk het bericht dat onlangs ver scheen in het oktobernummer van het blad FILM. Het verdwijnen van het blad betekent voor de leden van de Nederlandse Filmkeuring een gevoelige aderlating. Zij werden regelmatig voorzien van actuele informatie en nieuwe ontwikkelingen in 'biosland'. Het bureau van de Nederlandse Filmkeuring zal de inhoude lijke informatie node missen die voor het functioneren van ons instituut zonder meer een 'must' is. Dat het blad FILM als enige in de media wereld waardevrije berichtgeving ver zorgde over de filmkeuring is een per soonlijk argument, maar mag hier zeker niet onvermeld blijven! Het zal u duide lijk zijn, het verdwijnen van het blad FILM ervaar ik als een groot verlies!! Cor C.N.Crans, Secretaris-directeur Nederlandse Filmkeuring FILM moet verdwijnen. Aangezien ik (nog) niet vertrouwd ben met de interne budgetteringen van de NFC en dus ook geen weet heb van de mate waarin de on derhavige publikatie onaanvaardbaar op de begroting drukt, kan ik deze beslis sing alleen maar betreuren. Binnen het dikwijls ondoorzichtige en weinig eens gezinde Nederlandse film- en bioscoop bedrijf vervult FILM een mijns inziens niet onbelangrijke rol omdat het blad, naar ik met stelligheid kan zeggen, van hoog tot laag in onze bedrijfstak wordt gelezen en omdat iedereen er zijn ei in kwijt kan. Natuurlijk: er valt kritiek uit te oefenen op vorm en inhoud van FILM, maar de redaktie heeft zich hiervoor nooit kopschuw getoond. In tegendeel, zoals bleek uit de enquête van vorig jaar. Wanneer ons enige collectieve platform ophoudt te bestaan, lijkt mij dat een ver arming waar niemand bij gebaat is. Helemaal niet in het licht van de belang rijke ontwikkelingen die zich momenteel in het bioscoopbedrijf voltrekken. Ik zie dan ook reikhalzend uit naar het door Frank van der Putte aangekondigde voor stel van de Stichting Marketing Communicatie en hoop van harte dat de NFC tot de conclusie zal komen dat een orgaan als FILM voor het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf onmisbaar is, al was het alleen maar omdat geen enkele zich zelf respecterende club zonder club blad kan. Jan Doense, op persoonlijke titel 31

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 31