In het oktobernummer van FILM zegt u (F.J.M. van der Putte, 'NFC in helder vaar water', red.) dat, met betrekking tot de structuur van de NFC, voor al het goede een prijs moet worden betaald. Vervolgens betaalt de NFC deze prijs met het opheffen van het kwaliteitsblad FILM. Love Frame betreurt dit als adverteer der, maar vooral als abonnee. Wij heb ben het blad altijd met veel interesse ge lezen en hebben als adverteerder prettig samengewerkt met mevrouw Dekker. Om je betrokken te voelen bij de vele veranderingen die binnen de branche worden doorgevoerd, is een blad als FILM onmisbaar voor ons. Aan de uitstraling van het blad kon je zien dat de branche weer zelfvertrouwen had gekregen. Dit zelfvertrouwen is nodig om de komende jaren met vertrou wen tegemoet te zien. Wij hopen dan ook dat het blad FILM niet zal verdwijnen en dat de beslissing van de NFC om dat wel te doen zal worden herzien. LOVE FRAME, Arthur Vierboom, Marcel van Kleeff Naar ik heb vernomen zou deze editie van het blad FILM de laatste zijn. Ik denk dat ik ook namens onze medewerkers spreek als ik zeg dat dit een verarming van onze bedrijfstak is. Ieder zichzelf re specterende bedrijfstak heeft toch een vakblad! Het lijkt mij dat er geen betere manier van informeren is dan middels een eigen blad, iets wat zelfs nog voor meerdere dingen gebruikt zou kunnen worden. Denk bijvoorbeeld eens aan aankondigin gen voor bioscoopbon-akties of uitnodi gingen voor voorvertoningen. Als je de eerste en de laatste uitgave van het blad FILM vergelijkt, dan kun je dui delijk zien dat het op weg was een vol wassen blad te worden. Dit maakt juist dat ik zeg: "Bioscoop wereld, denk er nog eens goed over na, voordat je een blad als dit in de prulle- bak gooit!" Vincent van Wegen, bedrijfsleider Casino Bioscoop - Breda "Helaas komt deze kontakt-mogelijk- heid te vervallen en dat betreuren wij zeer. Wij hebben bijzonder veel waar dering voor de inzet en goodwill van alle FILM-medewerkers, die letterlijk en figuurlijk steeds de ruimte boden om het werk van de Stichting Bio- Kinderrevalidatie 'warm te houden' bij de beroepsgroep in Nederland, van waaruit deze Stichting werd gebo ren. Wij zijn blij, dat ons is toegezegd het BlO-nieuws voortaan via de Nieuwsbrief van de N.F.C, met u te kunnen communiceren." Cor Klazes, Bestuurslid Stg.Bio-Kinderrevalidatie "Bij deze mijn adhesie: FILM moet blij ven. FILM fungeert als platform voor de hele bioscoopbranche, waar iedereen zijn ei kwijt kan. Het blad bindt de branche." Mark Duursma, De Filmkrant "Ik hoop dat er toch een mogelijkheid gevonden wordt om FILM in zoveel mogelijk dezelfde vorm te laten be staan." Berend Reijnhoudt, The Movies Film Distribution Art House Cinemas Het bericht in het vorige nummer van FILM, dat de uitgave na december 1993 zal worden stopgezet, geeft mij aanlei ding tot een reactie. Nog steeds is het eigen vakblad voor het filmbedrijf 'stiefkind'. Na al die jaren suk kelen met het orgaan FILM van de toen malige Bioscoopbond, leek het er in 1988 eindelijk op, dat het bedrijf een represen tatief orgaan had gekregen, zoals elk zichzelf respecterende bedrijfstak be hoort te hebben en ook heeft. Jarenlang was het orgaan FILM van de toenmalige Bioscoopbond een praktisch nutteloze uitgave, die niet alleen onregel matig verscheen, maar waarvan de in houd meetsal al maanden was achter haald. "Het (Nieuw) Weekblad voor de Cinematografie", in het bedrijf algemeen met 'Westerbaan' aangeduid, was toch meer een advertentieblad voor de film verhuurders; het redactionele gedeelte had niet veel om het lijf. Niettemin werd het zaterdags als eerste uit de post ge haald en wanneer door omstandigheden de verzending of bezorging was ver traagd, stond de telefoon bij drukkerij Westerbaan roodgloeiend. Terwijl buiten het bedrijf verschillende pogingen werden ondernomen een film blad van de grond te krijgen, deed het bedrijf zelf eigenlijk niets om tot een goed vakblad of filmblad te komen. In het begin van de jaren zeventig werd er door de toenmalige Bioscoopbond een Werkgroep Publiciteit ingesteld, die ongeveer anderhalfjaar lang regelmatig vergaderde en die uiteindelijk enige voorstellen deed voor de uitgifte van een filmblad, dat ook in de bioscopen en de boekhandel verkrijgbaar zou zijn. Tot uit voering kwamen die plannen echter nooit, met als resultaat dat de leden van die werkgroep (alle publiciteits-ma- nagers van de grotere filmverhuurkanto ren) er de brui aan gaven. Dat er aan een dergelijk blad wel degelijk behoefte was, bewees de uitgave van De Filmkrant! Maar ondanks het baanbre kende werk dat dit blad heeft verricht om de band tussen bioscoop en publiek te verstevigen, kan dit blad toch niet als vakblad, representatief voor het bedrijf, worden beschouwd. Datzelfde geldt voor Skrien dat toch maar voor een beperkt aantal filmliefhebbers in aanmerking komt. Dan was er Preview en nu dan weer TV-Film! Behoefte blijkt er dus wel degelijk nog te bestaan. Het is eigenlijk onbegrijpelijk, dat het be drijf zelf blijkbaar niet in staat is een eigen orgaan te exploiteren. Maar of het nu de meest voor de hand liggende op lossing is de uitgave geheel te stoppen? Had er voor het kostenplaatje geen aan passing kunnen worden gevonden? Of speelden ook andere motieven een rol? Ik hoop, dat er een haalbare oplossing zal kunnen worden gevonden, zodat het film- en bioscoopbedrijf ook na 31 de cember haar eigen, volwaardig en repre sentatief orgaan zal behouden. F.P.van den Berg, Hoek van Holland Zoals voor ieder nummer van het blad FILM veroorzaakt de inleverdatum voor de kopij enige stress. Het blijkt dat het altijd weer op het laatste moment aan moet komen om het artikeltje te schrij ven. Na iedere keer nam ik mij voor om het voor de volgende keer eerder op te zetten, maar dan komen er toch altijd weer honderd en één dingen tussen. Het blijkt dat enkele collega 'schrijvers' ook vaak op het laatste moment nog aan FILM moeten beginnen en eigenlijk de zelfde goede voornemens voor het vol gende nummer hebben. Het doet erg vreemd aan dat dit de laat ste keer is dat er weer van FILM-stress sprake is, omdat het blad stopt! Het stoppen van FILM zal zeker belang rijke economische achtergronden heb ben, maar betekent ook dat er een be langrijke interne informatiebron voor de film- en bioscoopwereld verdwijnt. Mijn ervaring is dat vele mensen het blad uitvoerig doornamen en vaak reageerden op onze informatie. Het is bijzonder jammer, dat deze regel matige informatie-mogelijkheid nu weg valt en dat er nog geen duidelijkheid is over alternatieven. Ik hoop dat de beslissers in de bioscoop wereld zich realiseren dat enige vorm van regelmatige achtergrond-informatie noodzakelijk is in een zo gespeciali seerde bedrijfstak. Annita, ik wil je bedanken voor de aan houdende zorg die je de laatste jaren aan de samenstelling van het blad hebt be steed, het resultaat van je inspanningen mocht iedere keer weer gezien worden. Ik ben ervan overtuigd dat ook dit laatste nummer er weer prima zal uitzien en dat het een waardige afsluiting zal zijn van een indrukwekkende serie. Annita, bedankt!! Fred de Haas Holland Film Promotion 33

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 33