In het oktobernummer van FILM zegt u
(F.J.M. van der Putte, 'NFC in helder vaar
water', red.) dat, met betrekking tot de
structuur van de NFC, voor al het goede
een prijs moet worden betaald.
Vervolgens betaalt de NFC deze prijs met
het opheffen van het kwaliteitsblad FILM.
Love Frame betreurt dit als adverteer
der, maar vooral als abonnee. Wij heb
ben het blad altijd met veel interesse ge
lezen en hebben als adverteerder prettig
samengewerkt met mevrouw Dekker.
Om je betrokken te voelen bij de vele
veranderingen die binnen de branche
worden doorgevoerd, is een blad als
FILM onmisbaar voor ons.
Aan de uitstraling van het blad kon je
zien dat de branche weer zelfvertrouwen
had gekregen. Dit zelfvertrouwen is
nodig om de komende jaren met vertrou
wen tegemoet te zien.
Wij hopen dan ook dat het blad FILM niet
zal verdwijnen en dat de beslissing van
de NFC om dat wel te doen zal worden
herzien.
LOVE FRAME,
Arthur Vierboom, Marcel van Kleeff
Naar ik heb vernomen zou deze editie
van het blad FILM de laatste zijn. Ik denk
dat ik ook namens onze medewerkers
spreek als ik zeg dat dit een verarming
van onze bedrijfstak is. Ieder zichzelf re
specterende bedrijfstak heeft toch een
vakblad!
Het lijkt mij dat er geen betere manier
van informeren is dan middels een eigen
blad, iets wat zelfs nog voor meerdere
dingen gebruikt zou kunnen worden.
Denk bijvoorbeeld eens aan aankondigin
gen voor bioscoopbon-akties of uitnodi
gingen voor voorvertoningen.
Als je de eerste en de laatste uitgave van
het blad FILM vergelijkt, dan kun je dui
delijk zien dat het op weg was een vol
wassen blad te worden.
Dit maakt juist dat ik zeg: "Bioscoop
wereld, denk er nog eens goed over na,
voordat je een blad als dit in de prulle-
bak gooit!"
Vincent van Wegen,
bedrijfsleider Casino Bioscoop - Breda
"Helaas komt deze kontakt-mogelijk-
heid te vervallen en dat betreuren wij
zeer. Wij hebben bijzonder veel waar
dering voor de inzet en goodwill van
alle FILM-medewerkers, die letterlijk
en figuurlijk steeds de ruimte boden
om het werk van de Stichting Bio-
Kinderrevalidatie 'warm te houden'
bij de beroepsgroep in Nederland,
van waaruit deze Stichting werd gebo
ren. Wij zijn blij, dat ons is toegezegd
het BlO-nieuws voortaan via de
Nieuwsbrief van de N.F.C, met u te
kunnen communiceren."
Cor Klazes,
Bestuurslid Stg.Bio-Kinderrevalidatie
"Bij deze mijn adhesie: FILM moet blij
ven.
FILM fungeert als platform voor de
hele bioscoopbranche, waar iedereen
zijn ei kwijt kan. Het blad bindt de
branche."
Mark Duursma,
De Filmkrant
"Ik hoop dat er toch een mogelijkheid
gevonden wordt om FILM in zoveel
mogelijk dezelfde vorm te laten be
staan."
Berend Reijnhoudt,
The Movies Film Distribution
Art House Cinemas
Het bericht in het vorige nummer van
FILM, dat de uitgave na december 1993
zal worden stopgezet, geeft mij aanlei
ding tot een reactie.
Nog steeds is het eigen vakblad voor het
filmbedrijf 'stiefkind'. Na al die jaren suk
kelen met het orgaan FILM van de toen
malige Bioscoopbond, leek het er in 1988
eindelijk op, dat het bedrijf een represen
tatief orgaan had gekregen, zoals elk
zichzelf respecterende bedrijfstak be
hoort te hebben en ook heeft.
Jarenlang was het orgaan FILM van de
toenmalige Bioscoopbond een praktisch
nutteloze uitgave, die niet alleen onregel
matig verscheen, maar waarvan de in
houd meetsal al maanden was achter
haald.
"Het (Nieuw) Weekblad voor de
Cinematografie", in het bedrijf algemeen
met 'Westerbaan' aangeduid, was toch
meer een advertentieblad voor de film
verhuurders; het redactionele gedeelte
had niet veel om het lijf. Niettemin werd
het zaterdags als eerste uit de post ge
haald en wanneer door omstandigheden
de verzending of bezorging was ver
traagd, stond de telefoon bij drukkerij
Westerbaan roodgloeiend.
Terwijl buiten het bedrijf verschillende
pogingen werden ondernomen een film
blad van de grond te krijgen, deed het
bedrijf zelf eigenlijk niets om tot een
goed vakblad of filmblad te komen.
In het begin van de jaren zeventig werd
er door de toenmalige Bioscoopbond
een Werkgroep Publiciteit ingesteld, die
ongeveer anderhalfjaar lang regelmatig
vergaderde en die uiteindelijk enige
voorstellen deed voor de uitgifte van een
filmblad, dat ook in de bioscopen en de
boekhandel verkrijgbaar zou zijn. Tot uit
voering kwamen die plannen echter
nooit, met als resultaat dat de leden van
die werkgroep (alle publiciteits-ma-
nagers van de grotere filmverhuurkanto
ren) er de brui aan gaven.
Dat er aan een dergelijk blad wel degelijk
behoefte was, bewees de uitgave van De
Filmkrant! Maar ondanks het baanbre
kende werk dat dit blad heeft verricht
om de band tussen bioscoop en publiek
te verstevigen, kan dit blad toch niet als
vakblad, representatief voor het bedrijf,
worden beschouwd. Datzelfde geldt voor
Skrien dat toch maar voor een beperkt
aantal filmliefhebbers in aanmerking
komt. Dan was er Preview en nu dan
weer TV-Film! Behoefte blijkt er dus wel
degelijk nog te bestaan.
Het is eigenlijk onbegrijpelijk, dat het be
drijf zelf blijkbaar niet in staat is een
eigen orgaan te exploiteren. Maar of het
nu de meest voor de hand liggende op
lossing is de uitgave geheel te stoppen?
Had er voor het kostenplaatje geen aan
passing kunnen worden gevonden? Of
speelden ook andere motieven een rol?
Ik hoop, dat er een haalbare oplossing
zal kunnen worden gevonden, zodat het
film- en bioscoopbedrijf ook na 31 de
cember haar eigen, volwaardig en repre
sentatief orgaan zal behouden.
F.P.van den Berg,
Hoek van Holland
Zoals voor ieder nummer van het blad
FILM veroorzaakt de inleverdatum voor
de kopij enige stress. Het blijkt dat het
altijd weer op het laatste moment aan
moet komen om het artikeltje te schrij
ven. Na iedere keer nam ik mij voor om
het voor de volgende keer eerder op te
zetten, maar dan komen er toch altijd
weer honderd en één dingen tussen.
Het blijkt dat enkele collega 'schrijvers'
ook vaak op het laatste moment nog aan
FILM moeten beginnen en eigenlijk de
zelfde goede voornemens voor het vol
gende nummer hebben.
Het doet erg vreemd aan dat dit de laat
ste keer is dat er weer van FILM-stress
sprake is, omdat het blad stopt!
Het stoppen van FILM zal zeker belang
rijke economische achtergronden heb
ben, maar betekent ook dat er een be
langrijke interne informatiebron voor de
film- en bioscoopwereld verdwijnt.
Mijn ervaring is dat vele mensen het blad
uitvoerig doornamen en vaak reageerden
op onze informatie.
Het is bijzonder jammer, dat deze regel
matige informatie-mogelijkheid nu weg
valt en dat er nog geen duidelijkheid is
over alternatieven.
Ik hoop dat de beslissers in de bioscoop
wereld zich realiseren dat enige vorm
van regelmatige achtergrond-informatie
noodzakelijk is in een zo gespeciali
seerde bedrijfstak.
Annita, ik wil je bedanken voor de aan
houdende zorg die je de laatste jaren aan
de samenstelling van het blad hebt be
steed, het resultaat van je inspanningen
mocht iedere keer weer gezien worden.
Ik ben ervan overtuigd dat ook dit laatste
nummer er weer prima zal uitzien en dat
het een waardige afsluiting zal zijn van
een indrukwekkende serie.
Annita, bedankt!!
Fred de Haas
Holland Film Promotion
33