CONTRAST CONTRAST Directie en personeel van Selectronic b.v. wensen alle vrienden, cliënten en rela ties in het bioscoopbedrijf een goede gezondheid en een in alle opzichten perfect SELECTRONIC SPECIALIST IN HET STOFFEREN VAN THEATERS en BIOSCOPEN Geweven tapijt met mogelijkheden van eigen kleuren en dessin Gedessineerd synthetisch tapijt Marmoleum en Surestep enz. Trapkanten met verlichting Als importeur leveren wij rechtstreeks tegen scherpe prijzen. Bel voor een offerte en referenties Larikslaan 94 4254 BJ Sleeuwijk Telefoon 01833-3288 Fax 01833-2023 plaats van over filmbeleid ging.) Nu de filmadvertenties tot het verleden zul len behoren, is er geen noodzaak meer voor kleurendruk op mooi papier. Dat maakt het uitgeven van een qua uiter lijk veel eenvoudiger en dus goedko per blad mogelijk. Een vergelijking met Adformatie dringt zich hier op. Als er één bedrijfstak is, die het moet hebben van aandacht trekkende uiterlijken, is het wel de reclamewereld. Toch meent men zich daar bij het eigen vakblad te kunnen beperken tot een eenvoudige opmaak. Dat dit terecht is, blijkt wel uit de hoge status van Adformatie. Min of meer het zelfde kan bijvoorbeeld worden gezegd van het gezagheb bende blad Economisch Statistische Berichten. Het allerbeste voorbeeld is hier echter het belangrijkste blad van ons vakgebied, namelijk Variety. Hoewel ik zelf weinig oog heb voor de lay-out van een blad, wil ik zeker niet zeggen dat deze onbelangrijk is. Een blad met te weinig inhoud is echter niet te verbeteren door een betere op maak, terwijl een goed blad nog beter kan worden door een aantrekkelijk ui terlijk. Zeker in deze tijd kan een belangenor ganisatie als de NFC het zich niet per mitteren, af te zien van de mogelijk heid om zich door middel van een seri eus vakblad te richten tot de voor haar belangrijke doelgroepen. Het idee van frequente berichtgeving via nieuws brieven is bruikbaar, echter alleen voor informatie van interne aard. Opiniërende artikelen zouden daarin niet passen, en weinig auteurs zouden trouwens bereid zijn, deze voor een nieuwsbrief te schrijven. Voorkomen moet uiteraard worden dat het vak blad-nieuwe stijl wel wordt gelezen door externe relaties maar niet door een belangrijk deel van de leden. De redactie dient dan ook in dit opzicht een weloverwogen koers te varen. Tot de mogelijkheden behoort m.i. ook, het vernieuwde vakblad te combineren met een ander, reeds verschijnend blad op filmgebied. Dat mag echter nooit ten koste gaan van het zelfstan dige beleid van een door de NFC be noemde redactie. Dat een frequent ver schijnend vernieuwd blad FILM niet met voldoende interessante artikelen zou kunnen worden gevuld, hoeft, ge zien de dikte van de in de eerste helft van de periode 1988 tot nu verschenen nummers, niet gevreesd te worden. Laten wij niet bederven wat onze voor gangers hebben opgebouwd!" In de periode van juni 1984 tot aan de herverschijning van FILM vanaf 1988 is op grond van tijdelijk noodzakelijke be zuinigingen gebruik gemaakt van infor matievoorziening via een vrij frequent verschijnende 'Nieuwsbrief'. (Het initia tief daartoe was afkomstig van de heer Louis van Praag.) Laatste zin van mijn toespraak bij de viering van het zeventigjarig bestaan van de NBB (verschenen in FILM, maart 1988) 1994 Plerterij 3, 1185 ZK Amstelveen Telefoon 020-6434311 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 37