MARketing COMmunicatie handboek BIOSCOOPBON Stichting Marketing en Communicatie presenteert: Op de NFC contactdag van 4 januari a.s. zal Paul Zonderland namens de Stichting Marketing en Communicatie ten behoeve van het film- en bioscoopbedrijf, het marcom handboek introduceren. Het is het eer ste tastbare bewijs dat de Stichting er alles aan zal doen om binnen drie jaar 20 miljoen bezoekers per jaar in de Nederlandse bioscopen te krijgen. Het marcom handboek is een leidraad voor het marcom beleid van iedere bioscoop. De belangrijkste en meest innovative punten uit het boek kunt u lezen in dit artikel. Marcom de bioscoop Marketing-communicatie is het geheel van boodschappen en instrumenten die gebruikt worden om de kennis, houding, en het gedrag van de consu ment te beïnvloeden. De marcom ins trumenten die de bioscoop ter be schikking heeft zijn: point of sale (de bioscoop zelf), buiten reklame, adver tenties, externe public relations, direct mail, promotionele akties, persoonlijke verkoop en evenementen communica tie. Over het algemeen bestaat de boodschap uit twee delen; bioscoop gerelateerde informatie en film gerela teerde informatie. Onder bioscoop ge relateerde informatie vallen o.a. plaats, tijden, data en eventueel prijs. Film gerelateerde informatie is o.a.: titel, hoofdrolspeler(s), regisseur, in houd en eventuele onderscheidingen. De consument baseert zijn keuze vaak op mond-tot-mond reklame, omdat de bovengenoemde marcom instrumen ten weinig belevingswaarde kunnen overbrengen. Een tevreden klant is dus het beste 'marcom instrument'. Point of sale De bioscoop zelf is natuurlijk de plaats om de consument warm te maken voor de films die (gaan) draaien. Trailers, posters, standees, banners, leaflets, etc, voorzien de bezoekers van film gerelateerde informatie. Afhankelijk van de ruimte in de bioscoop zijn er drie categorieën lokaties voor posters, standees en banners: later, binnenkort en nu plaatsen. Posters (lees vanaf nu: posters, standees en banners) van films die op dit moment draaien, han gen op nu plaatsen. Dit zijn de plaat sen waar iedere bezoeker langskomt. Vitrines zijn uiteraard ook nu plaatsen. Later en binnenkort plaatsen zijn gere serveerd voor posters van films, die nog niet draaien. Status stroken, die op de posters dienen te worden aange bracht, informeren de bezoekers wan neer de betreffende films (gaan) draaien. Bij de Stichting Marketing en Communicatie zijn negen verschil lende standaard status stroken te be stellen. Waaronder stroken met de vol gende teksten: 'verwacht', 'donderdag voor 't eerst', 'deze week' en woensdag voor 't laatst'. De verwacht kalender geeft de bezoekers informatie over ge plande première data. Vooral bezoe kers die wat minder vaak in de bio scoop komen, lopen hierdoor minder snel de kans een film, die ze wel zou den willen zien, te missen. Er is ook een statusstrook, die naar de ver wacht kalender verwijst. In eerste in stantie zullen de exploitanten zelf een verwacht kalender moeten maken, in de nabije toekomst zal dit centraal ge beuren. Klanten stellen het vaak op prijs om wat meer informatie te krijgen over het verhaal van de films, zeker als ze hun definitieve keuze nog moeten maken. Een film infobord met daarop een korte inhoud, recensies en eventu eel foto's brengt uitkomst. Buiten reklame, advertenties en ex terne PR Natuurlijk moet de consument, die nooit in of langs de bioscoop komt ook door de bioscoopexploitant geïnfor meerd worden over de films, die (gaan) draaien. Voor buiten reklame kunnen horeca, winkels en openbare gelegenheden, over het algemeen tegen weinig kosten, worden ingescha keld. De advertenties, meestal in de vorm van een filmladder, voorzien de consument hoofdzakelijk van bioscoop gerelateerde informatie. Op het gebied van film gerelateerde informatie on dersteunen ze voornamelijk de lande lijke campagnes van de distributeurs. Een goed en consistent extern PR be leid draagt bij aan een goede band met al de relaties. Vooral een goed contact met de me dia zal de bioscopen geen windei eren leggen. Promotio nele akties en evene menten communica tie Promotione le akties ma ken het mo gelijk be paalde doel groepen op een speciale wijze te benaderen. De aandacht van de consument wordt op een andere manier getrokken dan ge bruikelijk (zoals hier boven genoemd). Met een klein budget is het toch moge lijk om goede akties op touw te zetten, zeker met behulp van joint promo- tions. Doordat film erg tot de verbeel ding spreekt, zal het niet al te moeilijk zijn om bedrijven te vinden, om een joint promotion mee te ontwikkelen. Bij grote titels komt het regelmatig voor dat een distributeur al het voor werk heeft gedaan. Aan evenementen communicatie liggen drie doelstellin gen ten grondslag, te weten: klanten binding, klanten winning en image buil ding. De Sneak Preview, film marathon, Movie Cyclus, betaalde voorpremière en live optredens van 'sterren' moeten de bezoek frequentie van vaste klanten verhogen. Ook consumenten, die tot nu toe niet naar reguliere voorstellin gen gingen, moeten hiermee de bio scoop in worden getrokken. "Er ge beurt meer in de bioscoop dan het re gulier vertonen van (nieuwe) films" is het image dat evenementen communi catie moet genereren. Het marcom handboek heeft buiten een kennisoverdragende funktie ook een werkboek funktie en een naslag funktie. Het handboek is een half jaar in de praktijk getest en de resultaten zijn verheugend. Natuurlijk zijn inzet en creativiteit van doorslaggevend be lang voor goede marketing-communi catie. Het blijft dus aan de bioscoopex ploitant om er wat van te maken. Frank Smit, MBA DAAR ZIE JE IETS GOEDS VOOR TERUG TE KOOP EN IN TE WISSELEN Bij ALLE NEDERLANDSE BIOSCOPEN 7 DAGEN PER WEEK, MS DAGEN PER JAAR 47

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 46