MARketing COMmunicatie handboek
BIOSCOOPBON
Stichting Marketing en Communicatie presenteert:
Op de NFC contactdag van 4
januari a.s. zal Paul Zonderland
namens de Stichting Marketing
en Communicatie ten behoeve van het
film- en bioscoopbedrijf, het marcom
handboek introduceren. Het is het eer
ste tastbare bewijs dat de Stichting er
alles aan zal doen om binnen drie jaar
20 miljoen bezoekers per jaar in de
Nederlandse bioscopen te krijgen. Het
marcom handboek is een leidraad
voor het marcom beleid van iedere
bioscoop. De belangrijkste en meest
innovative punten uit het boek kunt u
lezen in dit artikel.
Marcom de bioscoop
Marketing-communicatie is het geheel
van boodschappen en instrumenten
die gebruikt worden om de kennis,
houding, en het gedrag van de consu
ment te beïnvloeden. De marcom ins
trumenten die de bioscoop ter be
schikking heeft zijn: point of sale (de
bioscoop zelf), buiten reklame, adver
tenties, externe public relations, direct
mail, promotionele akties, persoonlijke
verkoop en evenementen communica
tie. Over het algemeen bestaat de
boodschap uit twee delen; bioscoop
gerelateerde informatie en film gerela
teerde informatie. Onder bioscoop ge
relateerde informatie vallen o.a.
plaats, tijden, data en eventueel prijs.
Film gerelateerde informatie is o.a.:
titel, hoofdrolspeler(s), regisseur, in
houd en eventuele onderscheidingen.
De consument baseert zijn keuze vaak
op mond-tot-mond reklame, omdat de
bovengenoemde marcom instrumen
ten weinig belevingswaarde kunnen
overbrengen. Een tevreden klant is
dus het beste 'marcom instrument'.
Point of sale
De bioscoop zelf is natuurlijk de plaats
om de consument warm te maken voor
de films die (gaan) draaien. Trailers,
posters, standees, banners, leaflets,
etc, voorzien de bezoekers van film
gerelateerde informatie. Afhankelijk
van de ruimte in de bioscoop zijn er
drie categorieën lokaties voor posters,
standees en banners: later, binnenkort
en nu plaatsen. Posters (lees vanaf nu:
posters, standees en banners) van
films die op dit moment draaien, han
gen op nu plaatsen. Dit zijn de plaat
sen waar iedere bezoeker langskomt.
Vitrines zijn uiteraard ook nu plaatsen.
Later en binnenkort plaatsen zijn gere
serveerd voor posters van films, die
nog niet draaien. Status stroken, die
op de posters dienen te worden aange
bracht, informeren de bezoekers wan
neer de betreffende films (gaan)
draaien. Bij de Stichting Marketing en
Communicatie zijn negen verschil
lende standaard status stroken te be
stellen. Waaronder stroken met de vol
gende teksten: 'verwacht', 'donderdag
voor 't eerst', 'deze week' en woensdag
voor 't laatst'. De verwacht kalender
geeft de bezoekers informatie over ge
plande première data. Vooral bezoe
kers die wat minder vaak in de bio
scoop komen, lopen hierdoor minder
snel de kans een film, die ze wel zou
den willen zien, te missen. Er is ook
een statusstrook, die naar de ver
wacht kalender verwijst. In eerste in
stantie zullen de exploitanten zelf een
verwacht kalender moeten maken, in
de nabije toekomst zal dit centraal ge
beuren. Klanten stellen het vaak op
prijs om wat meer informatie te krijgen
over het verhaal van de films, zeker als
ze hun definitieve keuze nog moeten
maken. Een film infobord met daarop
een korte inhoud, recensies en eventu
eel foto's brengt uitkomst.
Buiten reklame, advertenties en ex
terne PR
Natuurlijk moet de consument, die
nooit in of langs de bioscoop komt ook
door de bioscoopexploitant geïnfor
meerd worden over de films, die
(gaan) draaien. Voor buiten reklame
kunnen horeca, winkels en openbare
gelegenheden, over het algemeen
tegen weinig kosten, worden ingescha
keld. De advertenties, meestal in de
vorm van een filmladder, voorzien de
consument hoofdzakelijk van bioscoop
gerelateerde informatie. Op het gebied
van film gerelateerde informatie on
dersteunen ze voornamelijk de lande
lijke campagnes van de distributeurs.
Een goed en consistent extern PR be
leid draagt bij aan een goede band met
al de relaties. Vooral een goed contact
met de me
dia zal de
bioscopen
geen windei
eren leggen.
Promotio
nele akties
en evene
menten
communica
tie
Promotione
le akties ma
ken het mo
gelijk be
paalde doel
groepen op
een speciale wijze te benaderen. De
aandacht van de consument wordt op
een andere manier getrokken dan ge
bruikelijk (zoals hier boven genoemd).
Met een klein budget is het toch moge
lijk om goede akties op touw te zetten,
zeker met behulp van joint promo-
tions. Doordat film erg tot de verbeel
ding spreekt, zal het niet al te moeilijk
zijn om bedrijven te vinden, om een
joint promotion mee te ontwikkelen.
Bij grote titels komt het regelmatig
voor dat een distributeur al het voor
werk heeft gedaan. Aan evenementen
communicatie liggen drie doelstellin
gen ten grondslag, te weten: klanten
binding, klanten winning en image buil
ding. De Sneak Preview, film marathon,
Movie Cyclus, betaalde voorpremière
en live optredens van 'sterren' moeten
de bezoek frequentie van vaste klanten
verhogen. Ook consumenten, die tot
nu toe niet naar reguliere voorstellin
gen gingen, moeten hiermee de bio
scoop in worden getrokken. "Er ge
beurt meer in de bioscoop dan het re
gulier vertonen van (nieuwe) films" is
het image dat evenementen communi
catie moet genereren.
Het marcom handboek heeft buiten
een kennisoverdragende funktie ook
een werkboek funktie en een naslag
funktie. Het handboek is een half jaar
in de praktijk getest en de resultaten
zijn verheugend. Natuurlijk zijn inzet
en creativiteit van doorslaggevend be
lang voor goede marketing-communi
catie. Het blijft dus aan de bioscoopex
ploitant om er wat van te maken.
Frank Smit, MBA
DAAR ZIE JE IETS GOEDS VOOR TERUG
TE KOOP EN IN TE WISSELEN Bij ALLE NEDERLANDSE BIOSCOPEN
7 DAGEN PER WEEK, MS DAGEN PER JAAR
47