Cas Kessler: "NOG GEEN CONCURRENTIE VOOR FILMPROJECTIE IN ZICHT" door Steef Hendriks ¥"e kunt alleen maar zo lang in de I cinemawereld actief blijven als je %J van dit medium houdt. Bovendien voelde ik me nog veel te jong om op mijn lauweren te gaan rusten. Je kunt rustig stellen dat ik met film en projectie ben vergroeid en daar heb ik tot op de dag van vandaag nog geen seconde spijt van gehad. Aldus reageert CTS-directeur Cas Kessler op de vraag waarom hij zeven jaar geleden na zijn pensionering bij Philips samen met zijn collega Lodewijk Berman nog een nieuw be drijf, CTS Cinotoon Service, opstartte. Inmiddels heeft Kessler er 33 jaar in de cinemawereld opzitten. Met overtui ging voorspelt hij een onbedreigde toekomst voor film en filmtheater. Nederland kent slechts enkele leveran ciers van filmprojectie-apparatuur. De grootste is CTS Cinetoon Service, dat de alleenvertegenwoordiging heeft van het Duitse Kinoton, dat eind jaren ze ventig de produktie en marketing van de befaamde Philips projectoren over nam. Kiniton laat de belangrijkste me chanische componenten nog steeds in Nederland maken. In de Philips Machinefabrieken in Eindhoven is de produktie van onder meer het Malteser kruis, de toonkoppen en de sprockets na de verkoop van de ci nema-activiteiten eigenlijk nooit ge stopt. Wat ook geldt voor de commer ciële activiteiten. Tegelijk met de over name door Kinoton kreeg Philips Nederland het importeurschap voor de Benelux. In Nederland wordt Philips sinds 1986 vertegenwoordigd door CTS, met in de gelederen 'oude rotten' als Cas Kessler (verkoop) en cinema- technicus Lodewijk Berman. "Eigenlijk hoefden we CTS helemaal niet op te bouwen", zegt de heer Kessler. Jan Looijmans, bij Philips nog steeds verantwoordelijk voor de ver koop van cinema in de Benelux, Lodewijk Berman en ik hadden in onze Philipsperiode een gigantisch relatie bestand én een uitstaand machinepark opgebouwd. We moesten alleen goede afspraken met Philips Nederland maken, omdat zij de verkoop van ci- nema-apparatuur gewoon wilden voortzetten. Die hele overgang is probleemloos ver lopen, met als gevolg dat we het suc ces uit de Philipsperiode konden voortzetten met Kinoton als produ cent, Philips als importeur en CTS als verkoop- en servicebedrijf." Cas Kessler (r.) en Lodewijk Berman Multiple-bioscopen De markt voor cinema-apparatuur heeft jarenlang een vrij stabiel beeld vertoond, totdat de grote bioscopen werden opgesplitst in meerdere zalen. In die ombouwperiode was er een ab solute piek in de verkoop van projec toren. De verkoop werd nog eens extra gestimuleerd door de automatisering van de cabines, nodig om de exploita tiekosten in de hand te houden. Dat luidde het einde in van enkele genera ties projectoren, die soms enkele tien tallen jaren perfect hadden gefunctio neerd. Niet dat ze werden afgedankt. Kessler: "Integendeel, er ontstond een levendige tweedehands handel die sterk werd aangewakkerd door de vraag vanuit de hoek van de filmhui zen, die moesten overschakelen van 16 op 35 mm projectie. Voor ons als leve rancier komt het er op neer, dat je een eenmaal verkochte filmprojector steeds weer tegenkomt. Onderhoud aan oudere machines is gelukkig niet zo'n probleem. Weliswaar zie je een voortdurende evolutie van de tech niek, maar de merken die wij vertegen woordigen en die ruim 70% van de markt bestrijken, hebben altijd op be staande concepten voortgebouwd. Het is eerder regel dan uitzondering, dat onderdelen van de nieuwste machines nog passen in projectoren van 20, 30 jaar oud. Grote theaters met meerdere zalen hebben de oudere projectoren inmiddels afgestoten. De kosten van het onderhoud nemen natuurlijk toch wel toe, en de bediening is gewoon niet te automatiseren. Bij de huidige generatie Kinoton-machines is bijvoor beeld alle techniek in één kast onder gebracht en dankzij het non-rewind systeem is de film na projectie weer di rect gebruiksklaar voor de volgende voorstelling. Overigens zien we ook in de aandrijftechniek en de kwaliteit van de lenzen nog steeds stapsgewijs ver fijningen optreden. Het verschil met vroeger zie je vooral bij statische close-ups waarbij de beeldstand en de scherpte essentieel zijn voor een goede projectie. Daarbij komt, dat het oplossend vermogen van het filmmate riaal zelf ook steeds beter wordt." Film blijft nog decennia een uniek medium Als het woord video valt, gaat Kessler er eens extra goed voor zitten. Ten on rechte wordt gesuggereerd, vindt hij, 51

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 50