Cas Kessler: "NOG GEEN CONCURRENTIE VOOR
FILMPROJECTIE IN ZICHT"
door Steef Hendriks
¥"e kunt alleen maar zo lang in de
I cinemawereld actief blijven als je
%J van dit medium houdt. Bovendien
voelde ik me nog veel te jong om op
mijn lauweren te gaan rusten. Je kunt
rustig stellen dat ik met film en projectie
ben vergroeid en daar heb ik tot op de
dag van vandaag nog geen seconde
spijt van gehad.
Aldus reageert CTS-directeur Cas
Kessler op de vraag waarom hij zeven
jaar geleden na zijn pensionering bij
Philips samen met zijn collega
Lodewijk Berman nog een nieuw be
drijf, CTS Cinotoon Service, opstartte.
Inmiddels heeft Kessler er 33 jaar in de
cinemawereld opzitten. Met overtui
ging voorspelt hij een onbedreigde
toekomst voor film en filmtheater.
Nederland kent slechts enkele leveran
ciers van filmprojectie-apparatuur. De
grootste is CTS Cinetoon Service, dat
de alleenvertegenwoordiging heeft van
het Duitse Kinoton, dat eind jaren ze
ventig de produktie en marketing van
de befaamde Philips projectoren over
nam. Kiniton laat de belangrijkste me
chanische componenten nog steeds in
Nederland maken. In de Philips
Machinefabrieken in Eindhoven is de
produktie van onder meer het
Malteser kruis, de toonkoppen en de
sprockets na de verkoop van de ci
nema-activiteiten eigenlijk nooit ge
stopt. Wat ook geldt voor de commer
ciële activiteiten. Tegelijk met de over
name door Kinoton kreeg Philips
Nederland het importeurschap voor
de Benelux. In Nederland wordt Philips
sinds 1986 vertegenwoordigd door
CTS, met in de gelederen 'oude rotten'
als Cas Kessler (verkoop) en cinema-
technicus Lodewijk Berman.
"Eigenlijk hoefden we CTS helemaal
niet op te bouwen", zegt de heer
Kessler. Jan Looijmans, bij Philips nog
steeds verantwoordelijk voor de ver
koop van cinema in de Benelux,
Lodewijk Berman en ik hadden in onze
Philipsperiode een gigantisch relatie
bestand én een uitstaand machinepark
opgebouwd. We moesten alleen goede
afspraken met Philips Nederland
maken, omdat zij de verkoop van ci-
nema-apparatuur gewoon wilden
voortzetten.
Die hele overgang is probleemloos ver
lopen, met als gevolg dat we het suc
ces uit de Philipsperiode konden
voortzetten met Kinoton als produ
cent, Philips als importeur en CTS als
verkoop- en servicebedrijf."
Cas Kessler (r.) en Lodewijk Berman
Multiple-bioscopen
De markt voor cinema-apparatuur
heeft jarenlang een vrij stabiel beeld
vertoond, totdat de grote bioscopen
werden opgesplitst in meerdere zalen.
In die ombouwperiode was er een ab
solute piek in de verkoop van projec
toren. De verkoop werd nog eens extra
gestimuleerd door de automatisering
van de cabines, nodig om de exploita
tiekosten in de hand te houden. Dat
luidde het einde in van enkele genera
ties projectoren, die soms enkele tien
tallen jaren perfect hadden gefunctio
neerd. Niet dat ze werden afgedankt.
Kessler: "Integendeel, er ontstond een
levendige tweedehands handel die
sterk werd aangewakkerd door de
vraag vanuit de hoek van de filmhui
zen, die moesten overschakelen van 16
op 35 mm projectie. Voor ons als leve
rancier komt het er op neer, dat je een
eenmaal verkochte filmprojector
steeds weer tegenkomt. Onderhoud
aan oudere machines is gelukkig niet
zo'n probleem. Weliswaar zie je een
voortdurende evolutie van de tech
niek, maar de merken die wij vertegen
woordigen en die ruim 70% van de
markt bestrijken, hebben altijd op be
staande concepten voortgebouwd. Het
is eerder regel dan uitzondering, dat
onderdelen van de nieuwste machines
nog passen in projectoren van 20, 30
jaar oud. Grote theaters met meerdere
zalen hebben de oudere projectoren
inmiddels afgestoten. De kosten van
het onderhoud nemen natuurlijk toch
wel toe, en de bediening is gewoon
niet te automatiseren. Bij de huidige
generatie Kinoton-machines is bijvoor
beeld alle techniek in één kast onder
gebracht en dankzij het non-rewind
systeem is de film na projectie weer di
rect gebruiksklaar voor de volgende
voorstelling. Overigens zien we ook in
de aandrijftechniek en de kwaliteit van
de lenzen nog steeds stapsgewijs ver
fijningen optreden. Het verschil met
vroeger zie je vooral bij statische
close-ups waarbij de beeldstand en de
scherpte essentieel zijn voor een
goede projectie. Daarbij komt, dat het
oplossend vermogen van het filmmate
riaal zelf ook steeds beter wordt."
Film blijft nog decennia een uniek
medium
Als het woord video valt, gaat Kessler
er eens extra goed voor zitten. Ten on
rechte wordt gesuggereerd, vindt hij,
51