een up-to-date kwaliteit gebracht en het voegt natuurlijk een geweldige di mensie aan het beeld toe. Daarnaast is bij dit systeem de geluidsinformatie aan één zijde van de film in de vorm van een BAR-code tussen de perforatie geprint. Een CCD-scanner zorgt voor de uitlezing van de code. DTS, een tweede systeem, maakt gebruik van een smal spoortje tussen het beeld en de analoge geluidssporen. Dit extra spoor bevat stuursignalen voor een ex terne CD-ROM speler met daarop het digitale geluid. Beide systemen laten de mogelijkheid open om later het oude analoge spoor te laten vervallen, waardoor er meer ruimte voor het beeld beschikbaar komt. Dat levert nog eens een geweldige kwaliteitsver betering van het beeld op. Deze ont wikkeling zou bovendien prima inspe len op de toekomstige behoefte aan breedbeeld TV-films met een beeldver houding van 16:9. Met een anamorfoot is die ook op het celluloid gemakkelijk te realiseren als straks de relatief brede geluidssporen zijn vervallen. Op die manier kan film blijven fungeren als dragermateriaal voor alle voorko mende formaten voor zowel cinema als TV." Een bedrijf als CTS valt of staat met de ervaring en de deskundigheid van de medewerkers. Hoe ziet het toekomst plaatje voor Cas Kessler er eigenlijk uit? Kessler: "Die vraag wordt ons vaker gesteld. En er komt natuurlijk een moment dat Lodewijk en ik echt met pensioen gaan. Maar dat zal be slist niet het einde van CTS betekenen. We weten, dat er voldoende animo is om ons bedrijf voort te zetten en dat zal te zijner tijd dan ook met dezelfde inzet gaan gebeuren. Reken erop dat wij ons laten opvolgen door mensen die niet alleen de techniek beheersen, maar die zich ook thuisvoelen in de ci nemawereld en enthousiasme durven uit te stralen. Dat is trouwens de enige manier om je in deze full time job te kunnen handhaven." dat komende ontwikkelingen op het gebied van de hoge definitie televisie de beleving zoals bij filmprojectie zou kunnen benaderen. "De vergelijking is absoluut vals," zegt Kessler. "zelfs HDTV in digitale vorm haalt het niet bij cinemaprojectie. Als we uitgaan van echte HDTV, met 1250 lijnen en een verviervoudiging van de informatieoverdracht ten opzichte van ons huidige PAL-systeem, dan komt dat er vrij vertaald op neer dat we het TV-scherm twee maal zo hoog en twee maal zo breed kunnen maken zonder scherpte te verliezen. En daar is eigen lijk alles mee gezegd. Nog steeds zou den bij projectie van zon HDTV-beeld op een groot bioscoopscherm de af zonderlijke beeldlijnen hinderlijk zicht baar zijn. We moeten dan ook niet pro beren de beide media, TV en cinema, met elkaar te vergelijken. TV is ideaal voor actuele berichtgeving, spelletjes en showprogramma's. Film is veel meer de beleving van een verhaal. TV, daar kijk je naar, en film, daar zit je zelf middenin." Volgens Kessler zijn zowel filmbeeld als -geluid nog verder te perfectione ren. Daarbij moeten dan vooral nieuwe technieken op het gebied van geluid worden ingezet. "Momenteel wordt het filmgeluid in de vorm van een analoog optisch spoor op de filmstrook gezet. Dat neemt nogal wat van de beschik bare ruimte in beslag. Digitaal geluid is sterk in opkomst en heeft twee grote voordelen. Enerzijds heeft het Dolby Stereo Digital systeem het geluid op 53

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 52