een up-to-date kwaliteit gebracht en
het voegt natuurlijk een geweldige di
mensie aan het beeld toe. Daarnaast is
bij dit systeem de geluidsinformatie
aan één zijde van de film in de vorm
van een BAR-code tussen de perforatie
geprint. Een CCD-scanner zorgt voor
de uitlezing van de code. DTS, een
tweede systeem, maakt gebruik van
een smal spoortje tussen het beeld en
de analoge geluidssporen. Dit extra
spoor bevat stuursignalen voor een ex
terne CD-ROM speler met daarop het
digitale geluid. Beide systemen laten
de mogelijkheid open om later het
oude analoge spoor te laten vervallen,
waardoor er meer ruimte voor het
beeld beschikbaar komt. Dat levert
nog eens een geweldige kwaliteitsver
betering van het beeld op. Deze ont
wikkeling zou bovendien prima inspe
len op de toekomstige behoefte aan
breedbeeld TV-films met een beeldver
houding van 16:9. Met een anamorfoot
is die ook op het celluloid gemakkelijk
te realiseren als straks de relatief
brede geluidssporen zijn vervallen. Op
die manier kan film blijven fungeren
als dragermateriaal voor alle voorko
mende formaten voor zowel cinema
als TV."
Een bedrijf als CTS valt of staat met de
ervaring en de deskundigheid van de
medewerkers. Hoe ziet het toekomst
plaatje voor Cas Kessler er eigenlijk
uit? Kessler: "Die vraag wordt ons
vaker gesteld. En er komt natuurlijk
een moment dat Lodewijk en ik echt
met pensioen gaan. Maar dat zal be
slist niet het einde van CTS betekenen.
We weten, dat er voldoende animo is
om ons bedrijf voort te zetten en dat
zal te zijner tijd dan ook met dezelfde
inzet gaan gebeuren. Reken erop dat
wij ons laten opvolgen door mensen
die niet alleen de techniek beheersen,
maar die zich ook thuisvoelen in de ci
nemawereld en enthousiasme durven
uit te stralen. Dat is trouwens de enige
manier om je in deze full time job te
kunnen handhaven."
dat komende ontwikkelingen op het
gebied van de hoge definitie televisie
de beleving zoals bij filmprojectie zou
kunnen benaderen.
"De vergelijking is absoluut vals," zegt
Kessler. "zelfs HDTV in digitale vorm
haalt het niet bij cinemaprojectie. Als
we uitgaan van echte HDTV, met 1250
lijnen en een verviervoudiging van de
informatieoverdracht ten opzichte van
ons huidige PAL-systeem, dan komt
dat er vrij vertaald op neer dat we het
TV-scherm twee maal zo hoog en twee
maal zo breed kunnen maken zonder
scherpte te verliezen. En daar is eigen
lijk alles mee gezegd. Nog steeds zou
den bij projectie van zon HDTV-beeld
op een groot bioscoopscherm de af
zonderlijke beeldlijnen hinderlijk zicht
baar zijn. We moeten dan ook niet pro
beren de beide media, TV en cinema,
met elkaar te vergelijken. TV is ideaal
voor actuele berichtgeving, spelletjes
en showprogramma's. Film is veel
meer de beleving van een verhaal. TV,
daar kijk je naar, en film, daar zit je zelf
middenin."
Volgens Kessler zijn zowel filmbeeld
als -geluid nog verder te perfectione
ren. Daarbij moeten dan vooral nieuwe
technieken op het gebied van geluid
worden ingezet. "Momenteel wordt het
filmgeluid in de vorm van een analoog
optisch spoor op de filmstrook gezet.
Dat neemt nogal wat van de beschik
bare ruimte in beslag. Digitaal geluid is
sterk in opkomst en heeft twee grote
voordelen. Enerzijds heeft het Dolby
Stereo Digital systeem het geluid op
53