HET WEL EN WEE VAN CULTURELE FILMS IN NEDERLAND door San Fu Maltha NBF-FILMFORUM De afgelopen tijd heeft Meteor Film als onafhankelijke distribu teur meegemaakt hoe moeilijk het is om überhaupt films te releasen in het huidige klimaat. Geldt dit so wieso voor films in het algemeen, het geldt in het bijzonder voor de niet- Amerikaanse films die onder de zgn. culturele vlag geplaatst kunnen wor den. De goede uitzonderingen daar ge laten, bleek het zelfs onmogelijk om het aantal kopieën uit te breiden van een film met het hoogste screen aver age (meer dan 13.000 per scherm): "The House of the Spirits". De dinosaurussen bezetten per 18 no vember jl. nog steeds 100 van onze schermen. Samen met de andere UIP titels, zoals "The Firm", "Sliver" en "Hard Target", houdt UIP op dit mo ment 215 schermen in beslag. Tellen we daarbij gemakshalve nog even "Tina", "The Fugitive", "Rising Sun" en "In the Line of Fire" bij op dan zijn dit 343 schermen 82.5% van het totaal). Toegegeven, enkele van deze films draaien samen in 1 programma, maar hoe dan ook houden ze meer dan 75% van alle Nederlandse schermen in be slag. Daar komt de week erna nog eens "Aladdin" overheen, en, zoals het in de advertentie staat, 'in een record aantal bioscopen'. Erg goede titels met alle maal een hoog entertainmentsgehalte, doch bestaan er ook nog andere films? Want waar moeten de films het mee doen die naast een hoog entertain mentsgehalte tevens het predikaat cul tuur waarmaken? "The House of the Spirits", "The Piano", "Fiorile" en "Trois Couleurs Bleu" staan in repsec- tievelijk 28, 20, 5 en 9 bioscopen. Samen een schamel totaal van 62 schermen 15% van het totaal). Niet omdat de respectievelijke distribu teurs niet met meer kopieën uit zou den willen gaan, maar simpelweg omdat er niet meer plaats voor is. Vaak wordt er door sommige exploi tanten geklaagd dat de verhuurpercen- tages te hoog zijn. Daarbij doen zij hun beklag over het feit dat de zgn. top 20 meer dan 80% van de totale omzet in houdt. Maar deze culturele films waar van de gemiddelde percentages meestal lager liggen, goed lopen en daarnaast een ander publiek aanspre ken, krijgen de minste kans om ook ge zien te worden. Om in eigen huis te blijven: films als "Bitter Moon" (150.000 bezoekers), "The Player" (65.000 bezoekers), 'Raise the Red Lantern" (150.000 be zoekers), "Strictly Ballroom" (90.000 bezoekers), "Night on Earth" (65.000 bezoekers), "The Story of Qui Ju" (75.000 bezoekers), "The Crying Game" (150.000 bezoekers) hebben in som mige steden nog niet eens het witte doek gehaald, of alleen in een speciale voorstelling. En ondertussen heeft "The House of the Spirits" na 4 weken al meer dan 125.000 bezoekers getrok ken. Filmhuizen wordt weleens valse con currentie verweten, maar het zijn in sommige gevallen juist deze filmhuizen die niet alleen door jarenlange investe ringen gezorgd hebben dat dit soort films te zien zijn, maar ook dat er een publiek voor dit soort films is. Door welke reden dan ook blijken som mige reguliere thaters - de goede niet te na gesproken - het niet aan te dur ven om films te draaien die wellicht voor een verbreding van hun publiek kunnen zorgen. Ik weet dat we bij het woord 'quota's' de koude rillingen over onze rug voe len gaan, maar gezien het aanbod in de doorsnee Nederlandse bioscoop, met name in sommige gedeeltes in de pro vincie, lijkt het wel of er geen films be staan buiten de Amerikaanse. En dan voornamelijk de Amerikaanse films die puur entertainment gericht zijn. Ook Meteor Film koopt en brengt dat soort films uit, maar wil daarnaast ook graag films uitbrengen die buiten een stuk entertainment ook cultuur uitdra gen, zoals bijvoorbeeld "The House of the Spirits", maar ook "Little Buddha". Door deze films in een vroeg stadium te willen aanschaffen, heeft Meteor Film er mede voor kunnen zorgen dat deze films gemaakt konden worden. Krijgen deze films echter niet de kans om gezien te worden dan leveren ze (verhoudingsgewijs) niet genoeg geld op. Met als gevolg dat in de toekomst dit soort films wellicht minder ge maakt gaat worden: de studio's vinden deze films immers veel te riskant. En met als gevolg dat Meteor Film bij voorbeeld "Stallones" en "Schwar- zeneggers" moet kopen om nog ge draaid te kunnen worden, zowel de film zelf als de rest van de line-up. Soms lijkt het er namelijk toch sterk op dat niet alleen de kwaliteit van de film doorslaggevend is bij het boeken van een film, maar ook de (overige ti tels van de) distributeur. En verder is het natuurlijk mooi dat er wellicht in de toekomst meer Neder landse films geproduceerd kunnen worden, maar waar worden deze ge draaid? Films maken is niet het pro bleem, maar ze te zien krijgen, dat is het probleem. Maar waarom laten wij - in het kader van de eventueel op handen zijnde BTW-verlaging - niet aan de Minister en de Tweede Kamer zien (net als som mige exploitanten dit al doen) dat films met een culturwaarde thuishoren in de bioscoop door ze een kans te geven. Niet omdat deze films zonodig Europees zijn of zelfs omdat deze niet- Amerikaans zijn, maar gewoon omdat de mensen ze willen zien en deze films in de bioscoop thuishoren. Ik hoop dat we dit op niet al te lange termijn kunnen realiseren, omdat naar de bescheiden mening van Meteor Film hier ook voor een belangrijk deel de toekomst van de bioscoop vanaf hangt. Het eerste NBF-Filmforum in het nieuwe jaar heeft als onderwerp van discussie: acteren versus regisseren. Ruud Engelander (Theater Instituut Nederland) praat hierover met Willeke van Ammelrooy en Theu Boermans, acteurs/regisseurs die binnenkort met hun eerste speelfilm debuteren. Het NBF-Filmforum vindt plaats op zondag 9 januari van 14.00 tot 15.30 uur in het Nederlands Filmmuseum te Amsterdam.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 7