Les Films a Paris LAATSTE NIEUWS PREVIEW: NIEUWE LAYOUT. PREVIEW DE BIOSBAND Natuurlijk kan de filmliefhebber in Parijs uit stekend terecht bij de ongeveer 250 zalen, die de stad rijk is. Het misverstand dat de verto ningen allemaal frans ingesproken zouden zijn, moet meteen de wereld uit. Bijna altijd is ook de v.o. (version originale) naast de frans gesproken kopie te vinden en daar is de Nederlander bijna altijd beter mee uit. In dit stukje gaat het om de bijzondere en indrukwekkende speciale film-evenementen die reden genoeg zijn om bij voorbeeld een weekend over te wippen. Cités Cinés 2 en de speciale filmvertoningen in Eurodisney Paris zijn het waard. CITÉS CINÉS 2 Natuurlijk staat Cités Cinés 2 -mede- in het teken van het 100-jarig bestaan van de film. Een deel van de pakweg 250 fragmenten komt uit de begintijd en het is haast ontroe rend om met name de grappenmakerij en het gegoochel uit de begintijd te bekijken. Zeker wanneer je probeert met de ogen van de kij ker uit het begin van deze eeuw de fragmen ten op het deze keer nou eens lekker grote doek te bezien. In grote lijnen is de aanpak van Cités Cinés dezelfde als bij de eerste versie: op een 12-tal grote doeken en tientallen kleinere (video/t.v- )schermen worden onder bepaalde hoofdstuk ken de vele fragmenten onafgebroken achter elkaar vertoond. Anders dan de eerste keer wandelt de bezoeker zonder koptelefoon en wordt het geluid bij de film weergegeven. Dat vind ik jammer. Om niet al te zeer in een kak ofonie van geluiden terecht te komen, staat het filmgeluid niet altijd hard genoeg. Over Dolby-surround-weergave heb ik het dus ook maar niet. Wel worden sommige fragmenten voorzien van lichtflitsen en/of rookwolken vanuit de zaal. Natuurlijk zijn de Fransen chauvinistisch en is alleen een brochure in het frans te krijgen, maar vaak worden -gelukkig- de engels gesproken fragmenten ondertiteld en niet ingesproken. Een keuze van fragmenten is altijd arbitraal en deze keer wat moeilijker dan de eerste keer; de automatische puzzel voor de cinefiel is dus wat lastiger. Maar toch konden ook onze zonen (van 13 en 15) de nodige fragmenten herkennen en was het ook voor hen daardoor regelmatig een feestje der herkenning. Dat heb je als kijker nodig, maar het lukt dus vrijwel iedereen. Zoals u leest, noem ik geen fragmenten, want eigenlijk doet de keuze er ook minder toe. In de brochure staan ze overigens allemaal genoemd, dus achteraf napluizen is mogelijk. Laat de fragmenten uit Cinema Paradiso maar over u komen in het luchtkussen van het liefdeshol of droom maar mee in uw witte cape met de avonturen van Baron van Münchhausen of andere droomfragmenten. Enkele van de andere hoofdstukken zijn: Archéologie 3000, Drive-in, Ciné Culte, Fantasmania en Boum (met een aantal 'stevi ge' stukken uit b.v. Alien, Mad Max en King Kong. Naast de champagnebar van een bekend frans merk is ook een vaderlands biermerk als grote sponsor met een eigen bar aanwezig. Een bekend horlogemerk kreeg Robert Altman, Pedro Almodovar en Akira Kurosawa zo ver een groot horloge te ontwerpen. De 3 kreaties zijn bij de entree van het festijn te zien en zij verbeelden de snelle vooruitgang, die ook in en door film is te volgen. Aan het eind van de expositie maken we ken nis met Le Messager, die met een kunstmati ge, door de computer tot leven geroepen gezicht, met ons praat en antwoord geeft op onze vragen. Cités Cinés vindt je op de Colline de la Défense, midden tussen de bijna futuristische kantoorcomplexen en letterlijk in de schaduw van de machtige Are de la Défense, een gigantische uitgeholde kubus met ribben van 110 meter. Het aanpalende Imax-theater kunt u natuurlijk ook aandoen, maar zulke projek- ties hebben we "thuis" ook. Te beleven tot 31 december van dit jaar. De toegang in Parijs is 55 francs en mijn NFC- pasje leverde zowaar 10 francs korting op. Kinderen betalen 45 francs. DISNEYLAND PARUS Een kilometer of 40 buiten Parijs (met de trein in een half uurtje vanuit elk Metrostation te bereiken) is nog meer fümspektakel te zien. In Disneyland Paris (want dat is de nieuwe naam voor Eurodisney) heeft men het uitste kend voor elkaar. De drie-dimensionale pro- jektie van een film, waarvan het verhaal door het enorme spektakel misschien niet eens in één keer tot je doordringt en waaraan de namen van George Lucas, Steven Spielberg en Michael Jackson zijn verbonden, is dus zeer overweldigend. Omdat het filmdoek door lichtprojekties, in de film passende laserstralen en digitale-veel- sporen-geluidsweergave als het ware groter wordt gemaakt dan het is, is het maar goed dat je 'rustig' mag zitten omdat je je hoofd hard nodig hebt om de prikkels van ogen en oren te kunnen verwerken. Prachtige special effects, aangevuld vanuit de zaal; geluid dat overal en nergens vandaan komt en dan ook nog Michael Jackson, waarvan je niet kunt zeggen, dat hij niet kan bewegen. Moet u zien dus. Wanneer je door een tijdmachine in de robot, die Nine-Eye heet, door de tijd wordt geflitst en wanneer wat je (Nine-Eye dus) ziet, op 9 schermen om je heen wordt geprojekteerd door evenzoveel 35-ers en het geluid ook pre cies van die kant komt, waar het 'verhaal' zich afspeelt, is een nieuwe ervaring begonnen. Je wordt welkom geheten door een nogal men selijke robot, die je meeneemt in de fanta sieën van Jules Verne. Onder anderen Gerard Depardieu en Jeremy Irons verleenden hun medewerking en ook nu weer is het allemaal even goed verzorgd. Allemaal wat minder spektakulair, maar tóch leuk om beleeft te hebben. Disneyland Paris is het hele jaar open en kent 3 toegangstarieven. In het hoogseizoen kost de duurste all-in kaart FF 195 (ongeveer 65,-) maar kinderen (t/m 11) betalen minder en er zijn meerdaagse paspoorten verkrijg baar. De filmvertoningen vinden plaats in Discoveryland. N.B. Per auto via de A4, afslag 14: Marne-la Vallée- Val d'Europe. Ad Uijtdewilligen Zondag 28 mei j.1. werden in CANNES de GOUDEN PALMEN 1995 uitgereikt. De GOUDEN PALM voor "Beste Film" ging naar "UNDERGROUND" van regisseur EMIR KUSTURICA. De GOUDEN PALM voor "Beste Actrice" was voor HELEN MIRREN voor haar rol als Koningin Charlotte in "THE MADNESS OF KING GEORGE" en het eremetaal voor "Beste Acteur" ging naar JONATHAN PRYCE voor zijn aanstekelijke creatie in "CARRINGTON". De maker van deze film kreeg bovendien de prijs voor de "Beste Regie". Met ingang van het meinummer is Preview van een nieuw logo en een nieuwe layout voorzien. De nieuwe layout is tot stand geko men na een lezersonderzoek waaruit is geble ken dat de lezerskring van Preview behoorlijk welstandig en goed opgeleid is. Preview heeft een oplage van 300.000 exemplaren en wordt verspreid via bioscopen, 300 Grand Café's, enkele duizenden abonnees en de losse ver koop. Cine-View Advertising, uitgever van de Biosband en Highlights media projects, uit gever van Preview hebben samen een "Movie-pack" ontwikkeld, bestaande uit een Biosband, een Preview en een CD-single. De CD-single in het eerste pakket betrof een nummer van de soundtrack van de film "Prêt- a-Porter" en werd ter beschikking gesteld door Sony Music. De eerste "Movie-pack" is in een startoplage van 2000 exemplaren via een groot aantal bookshops verkocht voor ƒ9,95. Het ligt in de bedoeling om elke twee maanden een dergelijke package samen te stellen en uit te geven. De planning is om de

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 11