NATO SHOWEST 1995 (DEEL 2) In het vorige nummer van Holland Film Nieuws heeft u al de reakties van een paar Nederlandse bezoekers van ShoWest 95 kunnen lezen, in dit artikel, zoals beloofd een uitgebreid verslag van dit unieke evenement. onderzoek onderscheidt drie verschillende groe pen bioscoopbezoekers: fantastics, connaisseurs en way-ins. De fantastics houden van film, zij zijn de buffs. Zij komen het meest in de bio scoop. De connaisseurs komen niet hoofdzake lijk voor de entertainment waarde, maar ook voor de boodschap. De Way-ins zijn mode gevoelig, het is de jeugd die naar de bioscoop gaat om erbij te kunnen horen. Marketing moet afgestemd worden op deze groepen. Een ander interessant gegeven is dat 22% van de frequente bioscoopbezoekers volgens dit onderzoek tussen 44 en 54 jaar is. International Seminar Evenals vorig jaar passeerde er weer een groot aantal onderwerpen de revue tijdens dit seminar. Inmiddels wordt zo'n 60%-van de totale box office buiten Amerika gegenereerd. De interna tionale markt groeit twee keer zo snel als de Noord-Amerikaanse. Ted Shugrue, president van Columbia TriStar International verwacht dat in het jaar 2000 tussen de 65% en 70% van de film rental buiten Amerika zal worden ontvan gen. Volgens Mark Zoradi, president van Buena Vista International helpt de toename van het aantal bioscopen het bioscoopbezoek in Europa. Wayne Duband, president van Warner Bros. International Film Distribution stelde dat Azië het snelst zal groeien in de komende jaren en uiteindelijk de grootste markt zal worden. Joost Bert stelde dat bioscopen aan de rand van een stad niet het einde betekenen voor de bioscopen in de stad. Verder pleitte hij ervoor dat opbreng sten binnen de industry moeten worden geïnves teerd. Opening Ceremonies Traditiegetrouw werd na het welkomswoord de ShoWester of the Year Award uitgereikt. Dit jaar aan Lee Roy Mitchell, CEO van Cinemark USA. In minder dan tien jaar heeft hij zijn bedrijf opgebouwd van niets tot nummer 5 in de Amerikaanse markt. Enkele dagen eerder was aangekondigd dat hij zijn bedrijf gaat fuseren met Cineplex Odeon. Het nieuwe bedrijf, Cineplex International zal de grootste bioscoop onderneming ter wereld worden met meer dan 2800 schermen. In Amerika is het bedrijf markt leider met 11% marktaandeel. Jack Valenti bracht de blijde boodschap dat 1994 voor Amerika weer een record jaar is geweest. De box office was 5.4 miljard, een stijging van 5% ten opzichte van 1993. Het aan tal bezoekers was sinds 1960 niet zo hoog geweest. En dit ondanks dat er gemiddeld zeven uur per dag tv wordt gekeken in een gemiddeld huishouden. Een ander interessant gegeven is dat frequente bioscoopbezoekers 30% van alle bioscoopbezoekers uitmaken, maar 81% van de kaartjes kopen. Een groot deel van de toename in bioscoopbezoek komt uit de leeftijdscategorie boven 40 jaar. De Motion Picture Assosiation en NATO had den een onderzoek laten doen naar de rol van de bioscoopfilm in het leven van volwassen Amerikanen. Dr. James A. Taylor presenteerde de belangrijkste resultaten van dit onderzoek. De bioscoopbezoekers geven trailers aan als belangrijkste informatiebron voor hun filmkeu- ze. De interesse na het zien van een trailer wordt versterkt door advertenties, kritieken en verha len over de hoofdrolspelers. Goede kwaliteit van een bioscoop is geen reden om naar de bioscoop te gaan, slechte kwaliteit kan wel een reden zijn om niet naar de bioscoop te gaan. Taylor's Tom Hanks en Demi Moore The Talent, a.k.a. The Stars De studio's lieten ook dit jaar de sterren weer in groten getale aanrukken. Sommigen hadden wat meer te vertellen dan anderen, maar zelfs hun aanwezigheid was in enkele gevallen voor de exploitanten al meer dan de moeite waard. Mara Wilson, uit Mrs. Doubtfire en Miracle On 34th Street werd gevraagd of ze zichzelf nu een ster vond, waarop ze antwoordde dat sterren alleen aan de hemel staan. Toen ze haar Young Star of the Year Award kreeg bedankte ze als eerste haar agent. Zoals gebruikelijk had Warner weer de meeste sterren naar Las Vegas gehaald. Sylvester Stallone was er om zijn nieuwe Warner-film Assassins aan te kondigen, Arnold Schwarzenegger had net getekend voor Eraser en Steven Seagal was er voor zijn film Under Siege 2: Dark Territory. Clint Eastwood sprak de hoop uit dat de exploitanten hun goedkeuring geven aan The Bridges of Madison County. Ann-Margret, Jack Lemmon en Walter Matthau gaven vast een voorproefje van Grumpier Old Men. Naast de nieuwe Batmobile waren van de Batman Forever cast Val Kilmer, Nicole Kidman, Chris O'Donnell, Tommy Lee Jones en Jim Carrey aanwezig tijdens de lunch. De laatste kreeg de Comedy Star of the Year Award uitge reikt voor zijn successen met Ace Ventura, The Mask en Dumb Dumber. In zijn speech zei Jim Carrey o.a.: "We made a lot of money together, that's why Fm sad to announce that Fm reuring from the world of feature film. Obviously I have peaked and I would be a fooi to try to keep up this kind of pace." "This was a year when all my dreams came true, except for that Michelle Pfeiffer thing." Over het geanticipeerde succes van Batman Forever zei Carrey: "...I have to be honest, Batman Forever is gonna be a hard sell.If we have a good opening weekend this little movie could gross well over 15 million dollars!" Jim Carrey besloot zijn dankwoord met: Td like to thank ...especially the theater managers, owners, whoever the heil you are. Without you I would have no creative outlet for my work and would surely have to be institutionalized!". Billy Chrystal en Pauly Shore stalen de show tijdens de Columbia TriStar lunch. Billy Chrystal kreeg de zaal onder andere plat met: "O.J.'s defense is now that during the time of the murders he was in a movie theater watching Mr. Saturday Night but apparently there was no one there to con- firm." Pauly Shore zei over zijn film Jury Duty: "This movie was actually developed before the O.J. thing, if it wasn't, Fm sure Jim Carrey would be starring in it.". Independent Exhibitors Seminar Harris Piotkin, directeur van The Piotkin Group, benadrukte de belangrijke rol die personeel speelt bij een bioscoopbezoek. Onvriendelijk personeel is de belangrijkste reden, volgens Piotkin, waarom klanten niet meer terugkomen. Een goede houding is belangrijker dan kennis en ervaring bij solliciteren. Sherry Gartley van SoCal Theaters, vorig jaar winnaar van de Hollywood Reporter T.E.A.M. Award, deelde haar opvattingen met de aanwezigen. Medewerkers gaan regelmatig voor een voor stelling de zaal in om te vertellen wat er de komende weken gaat draaien. Voor scholen wor den excursies georganiseerd. Met al het perso neel wordt gebrainstormd over te voeren akties. Snacks worden soms hernoemd naar films. Stoelnummers geven recht op posters, etc. Vaste klanten worden bij hun naam genoemd. Per jaar doet Gartley 3 of 4 grote akties, die maximaal $1000 kosten. New Ways Of Doing The Bizz Seminar Tijdens dit seminar passeerden een aantal zaken de revue, die in de komende jaren een belangrij ke rol zullen of kunnen gaan spelen in de bio- coopwereld. Evenals vorig jaar sprak Rich Mizer, technical manager advanced broadcast video services van PacificBell, over de mogelijkheden van electro- nische distributie van beelden. In tegenstelling tot vorig jaar benadrukte hij deze keer de moge lijkheden van het vertonen van andere zaken dan film, zoals concerten en sportevenementen. Bioscopen zijn gemiddeld zo'n twaalf uur per dag open en wanneer er weinig bezoekers zijn of de bioscoop gesloten is kan er door het verto nen van evenementen extra omzet worden gemaakt. Steeds vaker worden in sports bars in Amerika entree prijzen geheven wanneer er belangrijke evenementen worden vertoond. Mensen zijn volgens Mizer bereid om geld te betalen om grote evenementen zoals de WK voetbal in bioscopen live te kunnen volgen. Hier ligt voor de bioscopen een kans voor een extra

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 14