OSCOOP In produktie: ANTONIA Stichting Nationale Bioscoopbon Marleen Gorris schreef en regisseerde de spraakmakende films 'De stilte rond Christine M' (1982), 'Gebroken Spiegels' (1984) en 'The Last Island' (1990). Daarnaast schreef en regisseerde zij de vijfdelige televisieserie 'Verhalen van de Straat', die in 1993 werd uitgezonden door de NOS. Eind september van dit jaar beleeft ANTONIA, haar nieuwste speelfilm, de landelijke première op het Nederlands Filmfestival in Utrecht. De film is een internationale co-produktie van BERGEN Theatre-Film-Television met Prime Time (België) en Bard Entertainment Ltd. (Engeland). De stichting bioscoopbonnen heeft u de afgelo pen anderhalfjaar regelmatig geïnformeerd over haar aktiviteiten en het omzetverloop van de bon nen, via nieuwsbrieven en circulaires. De laatste tijd hebben wij u lekker gemaakt met de aankon diging dat de stichting een actief promotiebeleid zou gaan voeren en de bioscoopbon geheel zou gaan vernieuwen. In het vorige nummer van dit blad is op de achteipagina reeds een kleine tip van de sluier opgelicht. De doelstelling van de stich ting bioscoopbonnen is het bevorderen van het bioscoopbezoek d.m.v. de verkoop van bioscoop bonnen. Uit onderzoek is gebleken dat dat ruim 20% van de mensen die een bioscoopbon inleve ren, zonder deze bon niet naar de bioscoop zou den zijn gegaan. Wordt de consument ouder en gaat hij minder frequent naar de bioscoop dan loopt dit percentage zelfs op tot 36%. Deze men sen nemen bovendien nog iemand mee. 75% van deze "meelopers" zouden zonder de inleveraar van de bon evenmin zijn gegaan. Het is dus dui delijk dat met de bioscoopbon mensen gestimu leerd worden de bioscoop te bezoeken: m.n. de weinig frequente bezoekers. De markt van geschenkbonnen is sterk groeiend. Dit valt dage lijks om ons heen te merken. Het kado geven van een bon wordt steeds meer geaccepteerd en ook geapprecieerd. Ook de bioscoopbon moet hiervan zoveel mogelijk kunnen profiteren: de bekend heid van de bon is nog te gering èn de bon moet een sterkere positie op de geschenkbonnen markt gaan veroveren. In de afgelopen jaren is al een aanzienlijke groei gerealiseerd, waaruit blijkt dat de belangstelling voor de bioscoopbon sterk is toegenomen: de jaaromzet is sinds 1987 verdrie voudigd! Afgezet tegen de jaarlijkse recettes valt ook hier de sterk stijgende lijn op: de groei van de bioscoopbon is niet alleen in absolute cijfers maar ook als aandeel in de totale recette duidelijk gestegen: d.w.z. steeds meer mensen gaan met een bioscoopbon naar de bioscoop. (Zie hiervoor ook Holland Film Nieuws no. 2.) Het bestuur van de stichting is er van overtuigd dat met een professionele aanpak van de promo tie van de bioscoopbon op korte termijn een aan zienlijke stijging van het aantal verkochte bio scoopbonnen mogelijk is. Begin dit jaar zijn er dan ook enkele reclamebureau's uitgenodigd hun visie op de bioscoopbon en de promotie hiervan te geven. Na uitvoerig beraad heeft het bestuur gekozen voor een vormgeving waarin een sterk logo centraal staat. De promotie van de bon wordt sterker dan voorheen gekoppeld aan gelegenhe den waarbij mensen elkaar iets kado doen: er is hierbij gekozen voor het thema "de nationale Bioscoopbon: Het leukste kado in het donker..." Aangezien de bioscoopbon een bon is de lande lijk kan worden gekocht en ingewisseld is beslo ten dit in de naamstelling te laten terugkomen: "de Nationale Bioscoopbon". De stichting heeft dienovereenkomstig zijn naam aangepast en heet nu "Stichting Nationale Bioscoopbon". Er zijn promotiemiddelen ontwikkeld die bioscoopex ploitanten in de bioscoop kunnen toepassen, maar ook buiten de bioscoop zal de promotie ter hand worden genomen: onder meer d.m.v. radio-com mercials rond nationale "geefdagen". Ook de bon zelf is geheel vernieuwd. De vormgeving legt een duidelijke band met de begrippen film en bio scoop, door de verwerking van een filmstrook en een projectiebundel in het ontwerp. Door vorm geving èn kleurstelling heeft de nieuwe bon een uitstraling gekregen die het karakter van een waardepapier en een feestelijk karater in zich ver enigt. Bovendien heeft de bon een aantal beveili gingen, die het bijzonder moeilijk maken deze te kopiëren. Op de achterkant van de bon zit een grijze balk, waarin bij kopiëren het woord "ongel dig" verschijnt. De voorkant van de bon heeft een soort raster, die bij kopiëren dichtloopt. Inmiddels hebben alle bioscoopexploitanten van de stichting uitgebreide informatie ontvangen over de Nationale Bioscoopbon en het promotiemateri aal. Op aanvraag ontvangen de bioscopen posters, plafondhangers, stickers en advertentie-knipvel- len. Iedere bon is voorzien van een unieke barco de. Met behulp van deze code wordt de uitgifte en inname van de bon geregistreerd. Naast versim peling van de dagelijkse adminstratie, kunnen met behulp van de aldus verzamelde gegevens nauwkeurig diverse statistische overzichten wor den vervaardigd. De stichting hoopt via de nieuw ingeslagen weg de omzet van de bioscoopbon een flinke duw in de rug te geven. Streefcijfer is een omzet van 10.000.000,- in 1996. Overigens is ook over de eerste maanden van dit jaar de omzet van de bon gestegen t.o.v. de eerste maanden van 1994: t/m april is een gemiddelde stijging van 17.5% gerealiseerd. ANTONIA is een familiekroniek in de vrou welijke lijn. Met veel liefde en een tikje melancholie brengt de regisseur bijna vijftig jaar leven in een kleine dorpsgemeenschap in beeld: de soms tragische, dan weer hilarische belevenissen van de eigenzinnige Antonia en haar niet alledaagse nakomelingen. Willeke van Ammelrooy speelt Antonia, een gedreven onafhankelijke vrouw, die vastbeslo ten is haar leven te leiden volgens haar eigen regels en alle mensen om haar heen aan te moedigen hetzelfde te doen. Van Ammelrooy hoefde niet lang na te denken toen zij voor de rol gevraagd werd. "Antonia is een erg aardse, wijze en sterke vrouw, eerlijk en warm" zegt van Ammelrooy. Wanneer Antonia na de oorlog besluit terug te keren naar haar dorp, heeft ze het punt bereikt waar op ze weet hoe haar toekomst er uit zal zien. Langzaam maar zeker sticht ze een soort van alternatieve gemeenschap in haar boerderij, die alle boosaardigheid van het dorp buiten sluit. Wanneer ze sterft, weet ze dat ze gehol pen heeft de samenleving een beetje beter te maken. Dat maakt de film uiteindelijk erg optimistisch. "De film bestrijkt ongeveer vijftig jaar van Antonia's leven begint als Antonia veertig is en eindigt rond haar tachtigste jaar". "Jan Sewell (make up, ze heeft o.a. ook voor Absolutely Fabulous gewerkt, red.) heeft echt wonderen verricht", aldus Van Ammelrooy. "De rol van Antonia is een geweldig cadeau. Er zijn weinig rollen voor actrices van mijn leeftijd, en als een rol als deze zich aandient, een rol die zo rijk en inspirerend is, voel je je een gezegend mens.' Marleen Gorris is wederom verantwoordelijk voor regie en scenario. Voor de film is hoofdzakelijk een Nederlands/Belgische cast en crew aangetrok ken; naast Willeke van Ammelrooy spelen o.a. mee: Els Dottermans, Jan Decleir, Marina de Graaf, Mil Seghers en Dora van der Groen. Het artistieke team bestond o.m. uit Willy Stassen (camera), Harry Ammerlaan (art direc- tion), Jany Temime (kleding), Jan Sewell (make-up), Michiel Reichwein en Wim Louwrier (montage).

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 18