OSCOOP
In produktie: ANTONIA
Stichting Nationale Bioscoopbon
Marleen Gorris schreef en regisseerde de spraakmakende films 'De stilte rond
Christine M' (1982), 'Gebroken Spiegels' (1984) en 'The Last Island' (1990).
Daarnaast schreef en regisseerde zij de vijfdelige televisieserie 'Verhalen van de
Straat', die in 1993 werd uitgezonden door de NOS. Eind september van dit
jaar beleeft ANTONIA, haar nieuwste speelfilm, de landelijke première op het
Nederlands Filmfestival in Utrecht. De film is een internationale co-produktie
van BERGEN Theatre-Film-Television met Prime Time (België) en Bard
Entertainment Ltd. (Engeland).
De stichting bioscoopbonnen heeft u de afgelo
pen anderhalfjaar regelmatig geïnformeerd over
haar aktiviteiten en het omzetverloop van de bon
nen, via nieuwsbrieven en circulaires. De laatste
tijd hebben wij u lekker gemaakt met de aankon
diging dat de stichting een actief promotiebeleid
zou gaan voeren en de bioscoopbon geheel zou
gaan vernieuwen. In het vorige nummer van dit
blad is op de achteipagina reeds een kleine tip van
de sluier opgelicht. De doelstelling van de stich
ting bioscoopbonnen is het bevorderen van het
bioscoopbezoek d.m.v. de verkoop van bioscoop
bonnen. Uit onderzoek is gebleken dat dat ruim
20% van de mensen die een bioscoopbon inleve
ren, zonder deze bon niet naar de bioscoop zou
den zijn gegaan. Wordt de consument ouder en
gaat hij minder frequent naar de bioscoop dan
loopt dit percentage zelfs op tot 36%. Deze men
sen nemen bovendien nog iemand mee. 75% van
deze "meelopers" zouden zonder de inleveraar
van de bon evenmin zijn gegaan. Het is dus dui
delijk dat met de bioscoopbon mensen gestimu
leerd worden de bioscoop te bezoeken: m.n. de
weinig frequente bezoekers. De markt van
geschenkbonnen is sterk groeiend. Dit valt dage
lijks om ons heen te merken. Het kado geven van
een bon wordt steeds meer geaccepteerd en ook
geapprecieerd. Ook de bioscoopbon moet hiervan
zoveel mogelijk kunnen profiteren: de bekend
heid van de bon is nog te gering èn de bon moet
een sterkere positie op de geschenkbonnen markt
gaan veroveren. In de afgelopen jaren is al een
aanzienlijke groei gerealiseerd, waaruit blijkt dat
de belangstelling voor de bioscoopbon sterk is
toegenomen: de jaaromzet is sinds 1987 verdrie
voudigd! Afgezet tegen de jaarlijkse recettes valt
ook hier de sterk stijgende lijn op: de groei van de
bioscoopbon is niet alleen in absolute cijfers maar
ook als aandeel in de totale recette duidelijk
gestegen: d.w.z. steeds meer mensen gaan met
een bioscoopbon naar de bioscoop. (Zie hiervoor
ook Holland Film Nieuws no. 2.)
Het bestuur van de stichting is er van overtuigd
dat met een professionele aanpak van de promo
tie van de bioscoopbon op korte termijn een aan
zienlijke stijging van het aantal verkochte bio
scoopbonnen mogelijk is. Begin dit jaar zijn er
dan ook enkele reclamebureau's uitgenodigd hun
visie op de bioscoopbon en de promotie hiervan
te geven. Na uitvoerig beraad heeft het bestuur
gekozen voor een vormgeving waarin een sterk
logo centraal staat. De promotie van de bon wordt
sterker dan voorheen gekoppeld aan gelegenhe
den waarbij mensen elkaar iets kado doen: er is
hierbij gekozen voor het thema "de nationale
Bioscoopbon: Het leukste kado in het donker..."
Aangezien de bioscoopbon een bon is de lande
lijk kan worden gekocht en ingewisseld is beslo
ten dit in de naamstelling te laten terugkomen:
"de Nationale Bioscoopbon". De stichting heeft
dienovereenkomstig zijn naam aangepast en heet
nu "Stichting Nationale Bioscoopbon". Er zijn
promotiemiddelen ontwikkeld die bioscoopex
ploitanten in de bioscoop kunnen toepassen, maar
ook buiten de bioscoop zal de promotie ter hand
worden genomen: onder meer d.m.v. radio-com
mercials rond nationale "geefdagen". Ook de bon
zelf is geheel vernieuwd. De vormgeving legt een
duidelijke band met de begrippen film en bio
scoop, door de verwerking van een filmstrook en
een projectiebundel in het ontwerp. Door vorm
geving èn kleurstelling heeft de nieuwe bon een
uitstraling gekregen die het karakter van een
waardepapier en een feestelijk karater in zich ver
enigt. Bovendien heeft de bon een aantal beveili
gingen, die het bijzonder moeilijk maken deze te
kopiëren. Op de achterkant van de bon zit een
grijze balk, waarin bij kopiëren het woord "ongel
dig" verschijnt. De voorkant van de bon heeft een
soort raster, die bij kopiëren dichtloopt. Inmiddels
hebben alle bioscoopexploitanten van de stichting
uitgebreide informatie ontvangen over de
Nationale Bioscoopbon en het promotiemateri
aal. Op aanvraag ontvangen de bioscopen posters,
plafondhangers, stickers en advertentie-knipvel-
len. Iedere bon is voorzien van een unieke barco
de. Met behulp van deze code wordt de uitgifte en
inname van de bon geregistreerd. Naast versim
peling van de dagelijkse adminstratie, kunnen
met behulp van de aldus verzamelde gegevens
nauwkeurig diverse statistische overzichten wor
den vervaardigd. De stichting hoopt via de nieuw
ingeslagen weg de omzet van de bioscoopbon een
flinke duw in de rug te geven. Streefcijfer is een
omzet van 10.000.000,- in 1996. Overigens is
ook over de eerste maanden van dit jaar de omzet
van de bon gestegen t.o.v. de eerste maanden van
1994: t/m april is een gemiddelde stijging van
17.5% gerealiseerd.
ANTONIA is een familiekroniek in de vrou
welijke lijn. Met veel liefde en een tikje
melancholie brengt de regisseur bijna vijftig
jaar leven in een kleine dorpsgemeenschap in
beeld: de soms tragische, dan weer hilarische
belevenissen van de eigenzinnige Antonia en
haar niet alledaagse nakomelingen.
Willeke van Ammelrooy speelt Antonia, een
gedreven onafhankelijke vrouw, die vastbeslo
ten is haar leven te leiden volgens haar eigen
regels en alle mensen om haar heen aan te
moedigen hetzelfde te doen.
Van Ammelrooy hoefde niet lang na te denken
toen zij voor de rol gevraagd werd. "Antonia is
een erg aardse, wijze en sterke vrouw, eerlijk
en warm" zegt van Ammelrooy. Wanneer
Antonia na de oorlog besluit terug te keren
naar haar dorp, heeft ze het punt bereikt waar
op ze weet hoe haar toekomst er uit zal zien.
Langzaam maar zeker sticht ze een soort van
alternatieve gemeenschap in haar boerderij,
die alle boosaardigheid van het dorp buiten
sluit. Wanneer ze sterft, weet ze dat ze gehol
pen heeft de samenleving een beetje beter te
maken. Dat maakt de film uiteindelijk erg
optimistisch.
"De film bestrijkt ongeveer vijftig jaar van
Antonia's leven begint als Antonia veertig is en
eindigt rond haar tachtigste jaar".
"Jan Sewell (make up, ze heeft o.a. ook voor
Absolutely Fabulous gewerkt, red.) heeft echt
wonderen verricht", aldus Van Ammelrooy.
"De rol van Antonia is een geweldig cadeau.
Er zijn weinig rollen voor actrices van mijn
leeftijd, en als een rol als deze zich aandient,
een rol die zo rijk en inspirerend is, voel je je
een gezegend mens.'
Marleen Gorris is wederom verantwoordelijk
voor regie en scenario.
Voor de film is hoofdzakelijk een
Nederlands/Belgische cast en crew aangetrok
ken; naast Willeke van Ammelrooy spelen o.a.
mee: Els Dottermans, Jan Decleir, Marina de
Graaf, Mil Seghers en Dora van der Groen.
Het artistieke team bestond o.m. uit Willy
Stassen (camera), Harry Ammerlaan (art direc-
tion), Jany Temime (kleding), Jan Sewell
(make-up), Michiel Reichwein en Wim
Louwrier (montage).