DE EFFECTEN VAN HET DUBBEL VERTONEN VAN "JURASSIC PARK" "Dubbel draaien", het in meer dan één bioscoop tegelijk vertonen van een film, was tot voor kort in Nederland, zeker buiten de grote steden, nog niet gebruikelijk. De meningen over de wenselijkheid ervan lopen binnen de filmbranche zeer uiteen. Eén van de oorzaken hiervan was een gebrek aan kennis omtrent de gevolgen van parallelle vertoning. Daarom heeft het bestuur van de Stichting voor Onderzoek t.b.v. de Filmvertoning vorig jaar een onderzoek laten verrichten naar de effecten van het dubbel vertonen van de film Jurassic Park. De resultaten werden in februari jl. gepresen teerd op het bureau van de NFC. Hier volgt een samenvatting van het onder-zoek en de belangrijkste resultaten. Doelstellingen Doel van het onderzoek is om inzicht te verschaffen in de gevolgen die dubbel draaien heeft voor: 1het bezoek aan de film in kwestie; 2. het bezoek aan andere films; 3. het totale bioscoopbezoek; 4. de vertoning van films van bepaalde genres, m.n. voor Europese films; 5. eventuele andere aspecten die bij het onderzoek naar voren zijn gekomen (m.n. roulatieperiode en filmhuur). Onderzocht werden de resultaten van twaalf provinciesteden (B-steden). In zes van deze steden, de experimentele groep, is Jurassic Park dubbel vertoond. In de zes plaatsen uit de controlegroep is Jurassic Park maar in één bioscoop tegelijk ver toond. Behalve naar de bezoekcijfers van Jurassic Park is ook gekeken naar die van twee andere potentieel succesvolle films die in dezelfde periode draaiden, The Firm en The Fugitive. Werkwijze De resultaten van de steden uit beide groe pen zijn op twee manieren met elkaar ver geleken. Ten eerste werden de bezoekcij fers van resp. Jurassic Park, The Firm en The Fugitive in individuele steden uit de experimentele groep vergeleken met die van ongeveer even grote steden uit de con trolegroep. Vervolgens werden de markt aandelen van de onderzochte steden op ver schillende manieren berekend en aan elkaar gerelateerd, waaruit conclusies werden getrokken. Behalve de bezoekcijfers zijn ook de betaalde filmhuurpercentages in de twee groepen steden met elkaar vergeleken. Tenslotte is de programmering van arthou- se-films en films van Europese origine in de verschillende plaatsen in ogenschouw genomen. Bevindingen In de meeste steden waar Jurassic Park dubbel is vertoond, heeft de film meer bezoekers getrokken dan in steden met enkele vertoning. Hieruit kan geconclu deerd worden dat het parallel vertonen van Jurassic Park voor (de verhuurder van) deze film extra bezoek heeft gegenereerd. Let wel: dit betreft uitsluitend het bezoek aan Jurassic Park en betekent zeker niet dat de dubbele vertoning van deze film over het geheel beschouwd gunstige effecten heeft gehad. In nagenoeg alle steden waar dubbel werd gedraaid werden met The Firm naar verhouding veel slechtere resul taten behaald dan in de steden met enkele vertoning. Hetzelfde geldt, in mindere mate, voor The Fugitive, die twee weken eerder dan Jurassic Park in première was gegaan. Over het algemeen kan vastgesteld worden dat de dubbele vertoning van Jurassic Park negatieve effecten heeft gehad op het bezoek aan andere potentieel succesvolle films. Dit is een enigszins zorgwekkend aspect, aangezien een deel van de (potentiële) subtop-films juist aan trekkelijk is voor 30-plussers, de publieks groep waaruit een structurele toename van het bioscoopbezoek zou kunnen komen. De grote toeloop die de film Jurassic Park in de meeste dubbel draaiende steden heeft geoogst, heeft niet doorgewerkt in het tota le bezoek. De film draaide in het vierde kwartaal van 1993. Redelijkerwijs zou men dus kunnen verwachten dat de marktaande len van deze steden in het totale landelijke bezoek in dit kwartaal meer zouden zijn gestegen dan die van andere steden. Dit is echter niet het geval. De marktaandelen van de steden uit experimentele groep zijn minder gestegen dan die van de steden uit de controlegroep. Over het gehele jaar zijn de marktaandelen van de meeste steden uit de experimentele groep zelfs iets gedaald ten opzichte van 1992. Vijf van de zes ste den uit de controlegroep zagen hun markt aandeel daarentegen licht stijgen. Hieruit blijkt dat dubbel draaien geen gunstig effect heeft gehad op het bioscoopbezoek in het algemeen. In de steden waar Jurassic Park dubbel geprogrammeerd was, hebben gedurende de onderzochte periode minder Europese en arthouse-films gedraaid dan in de ande re onderzochte steden. Als er toch arthou- se-bioscoopfilms vertoond werden, gebeur de dit meestal in de filmhuizen. Dit hoeft zeker niet het gevolg te zijn van een tekort aan zalen - Eindhoven heeft bijvoorbeeld met 11 zalen een goed bioscooppark - maar kan voortvloeien uit het beleid van de exploitanten. Eén van de argumenten die gebruikt wor den vóór dubbel draaien is dat de roulatie periode van films erdoor verkort wordt, zodat een snellere doorstroming mogelijk zou zijn. Dit blijkt, althans in dit geval, niet op te gaan. Jurassic Park heeft in de steden met dubbele vertoning gemiddeld even lang gedraaid als in de andere plaatsen. Vermeldenswaard is ook dat de bezoekcij fers van concurrerende bioscopen die Jurassic Park in dezelfde stad draaiden, in alle gevallen grote verschillen vertoonden. Vaak was het zelfs zo dat één van de twee bioscopen met dezelfde film twee maal zoveel bezoekers trok als de andere, onge acht de capaciteit van de zaal. Hiermee wordt bevestigd dat het publiek een duide lijke voorkeur heeft voor bepaalde biosco pen boven andere. Het is opvallend dat bin nen de steden waar Jurassic Park dubbel vertoond werd, de door de concurrerende exploitanten betaalde filmhuurpercentages onderling aanmerkelijk verschilden. Daarbij is het zeker niet zo dat de exploi tant met de meeste bezoekers ook de hoog ste filmhuur heeft betaald. Ofschoon som mige exploitanten uit de steden met parallelle vertoning hogere percentages hebben betaald, is in de steden uit deze groep gemiddeld een iets lager percentage betaald dan in Groep II. Samenvattend kan worden gesteld dat parallelle vertoning van Jurassic Park wel iswaar extra bezoek heeft gegenereerd voor deze film, maar dat het totale bioscoopbe zoek er niet gunstig door is beinvloed. Het onderzoek is in verkorte of integrale versie te bestellen op het kantoor van de NFC. drs Susanne Bulten Susanne Bulten is samenstelster van het 'European Cinema Yearbook' van MEDIA Salles, free-lance redacteur voor Winkelaar Communicatie Consult en schreef eerder de scriptie 'Film en Publiciteit in Nederland'

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 20