STICHTING MARKETING COMMUNICATIE BIFi BELBIOS 06*93631 HUISHOUDBEURS 1995 Nntiannli j Bioscoopdag HET IDEE VAN HET JAAR BIOSCOOPINFO+RESERVERINGEN ■■■24 UUR PER DAG HH De Stichting Marketing Communicatie heeft halverwege het jaar reden om tevre den terug te kijken én verwachtingsvol vooruit te zien. Teruggekeken kan worden op de stand van het film- en bioscoopbe drijf op de huishoudbeurs, de realisering van het BelBios reserveringssysteem, de voorbereidingen op de Nationale Bios- coopdag en de organisatie van een grote bioscoopaktie in samenwerking met Albert Heijn. In het vorige nummer is uitgebreid stilge staan bij de BiFi-BelBios. Nu kunnen we constateren dat het veelbesproken reser veringssysteem functioneert en dat is aan gevangen met de campagne om de 06-lijn grote bekendheid te geven. De voorberei dingen voor de Nationale Bioscoopdag hebben een aanzienlijke inspanning gevergd: de produktie van het promotie materiaal, de huis aan huis pagina en de briefings aan de bioscoopexploitanten waren de belangrijkste ingrediënten. Dit geldt trouwens ook voor de Albert Heijn aktie, die in bijzonder korte tijd is opge zet. Tijdens de Nationale Bioscoopdag en de Albert Heijn aktie zal de Stichting voor Onderzoek onderzoek uitvoeren naar de effecten van deze akties. U zult uiteraard over de uitkomsten hiervan in dit blad worden geïnformeerd. Het is verheugend te constateren dat de grote publieksaktiviteiten als de Nationale Bioscoopdag en de Albert Heijn aktie in het kader van 100 jaar cinema hebben kunnen plaatsvinden, met behulp van een door het Nederlands Fonds voor de Film ter beschikking gesteld logo (dat ook in Duitsland wordt gebruikt). Dit logo is inmiddels op knipvellen beschikbaar en kan door een ieder worden benut die aan dacht aan 100 jaar cinema besteedt. Vooruit kan worden gezien naar diverse plannen die inmiddels aan het papier zijn toevertrouwd. De stichting is niet voorne mens de komende maanden stil te zitten. Enkele punten zijn: - de verdere ontwikkeling en uitbreiding van de BiFi-BelBios; hierbij valt te den ken aan vergroting van het aantal theaters op het reserveersysteem en uit werking van de technische innovaties zoals ticket afhaalzuilen en interactieve informatie- en ticketverkoop zuilen; - het ontwikkelen van een landelijke filmpagina; - realisering van trailerblokken op tv en radio; - bestudering van de mogelijkheden en nuttige toepassing van internet; - het ontwikkelen van een bewustwor dingscampagne om de bioscoop als entertainment opnieuw onder de aan dacht te brengen van de niet-bezoekers (doelgroepverbreding), maar ook om de frequente bezoekers nog vaker te laten gaan (frequentieverhoging); - het laten uitvoeren van doelgroepen- onderzoek om te zien hoe de diverse doelgroepen (jongeren, 35+ en 55+) kunnen worden bereikt; - 100 jaar cinema: uitwerken van aktie- punten; - Datagids: de nieuwe Datagids zal over zichtelijker worden ingedeeld en nog meer informatie over de branche bevatten; - de ontwikkeling van nieuwe oorkondes voor 10, 25 en 40 jarig dienstverband; In hoeverre de stichting in staat is deze aktiviteiten ook daadwerkelijk uit te voe ren hangt natuurlijk in niet onbelangrijke mate af van het beschikbare budget. Nu zowel bioscoopexploitanten als filmver huurders hebben besloten 50% van de recette van de Nationale Bioscoopdag ter beschikking te stellen aan de stichting, opent dit perspectieven voor de toekomst. Dat de Stichting Marketing Communi catie flink aan de weg timmert bleek onlangs toen zij het film- en bioscoopbe drijf vertegenwoordigde op de Huishoud beurs die van eind maart tot en met begin april in de RAI in Amsterdam werd geor ganiseerd. Dankzij een uniek te noemen samenwer king en inspanning van filmverhuurders en exploitanten, kan de Huishoudbeurs bijgeschreven worden in de geschiedenis als de eerste beurs waar de bedrijfstak zich collectief presenteerde. De volgende beurs waar het bioscoopbe drijf prominent aanwezig zal zijn, is de jongerenbeurs, de Megafestatie die van 22 tot en met 30 juli gehouden zal worden in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens dat evenement kan het publiek in de avonduren genieten van avant-premiè- res waaronder BATMAN RETURNS, CONGO, CRIMSON TIDE en FRENCH KISS. 8 juni 95 Naar de film voor 5.- ft*'* Mi X I Wh„! 'bings gei rea{ hof In het kader van de doelgroepverbreding was het film- en bioscoopbedrijf ook aanwezig op de Huishoudbeurs '95. Loopt u al enige tijd rond met een idee waarvan u denkt dat het bijdrage kan leveren aan een verbetering van de bedrijfstak in het algemeen? Dan maakt u kans op de "Industry Award, Het Idee Van het Jaar". De Stichting Marketing Communicatie is van mening dat innoverende ideeën gestimuleerd moeten worden en heeft daarom deze prijs in het leven geroepen. Schrijf uw idee op maximaal 4 pagina's A4 en stuur het op naar: De Stichting Marketing Communicatie Het Idee van het Jaar Postbus 75048 1070 AA Amsterdam BEL*BIOS Voorverhoop vanat maandag 5 |itm 18.00 uur en verder gedurende de nor {zolang de voorraad strekt). Telefonisch reserveren via de BiFi BelBios 06 9363

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 4