FILM ADVERTISING IN NEDERLAND: HARMONIE THEATER IN ALKMAAR van lijmpot tot digitale snelweg. door Jaap Bollee Sinds 1979 ben ik als zelfstandig grafisch ontwerper o.a. werk zaam voor Meteor Film, The Movies Amsterdam, Sigma Pictures, Linden Film en PolyGram. De werkzaamheden voor deze klanten lopen uit een van het ontwerpen van posters of adap- ties van posters voor de Nederlandse markt, tot de wekelijkse advertenties op de kran tenpagina's naast de ladder. De Nederlandse filmwereld blinkt mis schien niet uit in strak marketing communi- catie-management zoals ik dat in andere takken van industrie tegenkom; veelzijdig is het wel! Producenten, distributeurs, regis seurs: van Pieter Goedings tot San Fu Maltha, van Urbanus tot Matthijs van Heijningen; een geanimeerder palet aan opdrachtgevers kan men zich niet wensen. Om te illustreren wat er in de afgelopen tijd is veranderd in de grafische wereld een overzicht van de manier waarop een bio scoop advertentie gemaakt wordt: toen, nu en in de toekomst. Film advertising toen: Eerst bij de klant op kantoor materiaal uit zoeken, pakkende zinnen bedenken, ter plekke lay-out schetsjes maken enz. Terug naar kantoor: kopij uittypen, zetinstructie van de tekst voor de zetterij uitrekenen (m.b.v. abracadabra formules). Dan naar de lithograaf: fotomateriaal en logo's moeten worden gerasterd op een grote reproductie camera. Ondertussen de werktekening voor- bereiden: een groot karton, tekenhaak, line- aal en tekenpen, kaders maken en maskers snijden voor de plek van de illustraties. Het zetwerk van de zetterij komt de volgen de dag binnen: lange strook tekst die met chirurgische precisie wordt uitgesneden (waarbij soms vanwege de haast een vinger topje meegenomen wordt). Als het tegenzat het zetwerk versnijden zodat de zetfouten weggewerkt werden of te veel tekst er toch in kon, want millimeters hoogte kosten veel geld. Dan weer naar de klant met de werktekening (de fax bestond nog niet) en als het niet goed was weer van voor af aan beginnen. Bij accoord weer naar de lithograaf waar beeld en tekst op negatief film in elkaar worden gezet, waarna er één print(afdruk) wordt gemaakt. Terug naar de klant voor definitieve goedkeuring. Daarna de benodigde printen voor de krant laten maken en met de allersnelste bloed- spoedkoerier naar de kranten. Inmiddels was er wel een week verstreken! Film advertising nu: Zeven jaar geleden begon ik met een Apple Macintosh (toen nog voor de prijs van een middenklasser) en heb ik mij met vallen en opstaan door de opmaakprogramma's heen- geworsteld. Tekst en beeld integratie was nog niet echt goed mogelijk. Werktekenen ging toen op de Mac, beelden werden nog op de 'oude' manier bij de lithograaf ver werkt en later samengevoegd. De stormach tige ontwikkelingen die samenhangen met chiptechnologie, waardoor computers steeds sneller worden, zorgden ervoor dat mes en lijmpot nu liggen te verstoffen. Beelden worden ingescand en digitaal ver werkt, rechtstreeks op de Mac. Teksten door de beelden laten lopen: geen probleem. Beelden vervormen, retoucheren, 16 miljoen kleuren tot je beschikking, dui zenden lettertypes die ook nog bewerkt kun nen worden. D.m.v. een fax modem die aan de computer gekoppeld is kan rechtstreeks vanaf het scherm de advertentie, compleet met logo's en beelden naar de klant gefaxed worden. Bij accoord in z'n geheel uitdraaien en de benodigde prints gaan met de allersnelste bloedspoedkoerier naar de kranten. Film advertising in de toekomst: De glasvezelkabel die KPN (ooit) in de grond gaat stoppen is noodzakelijk voor een snelle datatransmissie. Wanneer dat einde lijk verwezenlijkt is, ligt er een wereld open (nu duurt verzending van beelden nog veel te lang). Producenten leveren materiaal digi taal aan op photoCD of via de glasvezelka bel. Advertentie wordt gemaakt. Bij accoord gaat de advertentie per modem naar de krant, waarbij je zelf op de opmaakpagina kan kijken waar deze terecht komt. Er komen dan geen prints en bloedspoedkoe- riers meer aan te pas. De produktietijd van de advertentie is dan teruggebracht van één week tot één dag. Dat zou dus moeten betekenen dat de klant veel tijd over heeft om de advertenties voor te bereiden... Uit ervaring weet ik echter dat ons traject aan het eind van de pipeline zit zodat nog altijd geldt: Vandaag besteld, gisteren klaar!!! De pen gaat naar Guurtje Buddenberg Minerva Theaters is wederom aan het bouwen geslagen! Het Harmonie Theater te Alkmaar wordt uitgebreid met een tweetal nieuwbouwzalen en een ingrijpende uitbreiding van de foyer-ruimte Z^Tnnn^11? Tï caP^cltei^itbreiding zorgen van circa 320 stoelen. De totale capaciteit van het Harmonie Theater zal aan circa 1UUU stoelen bedragen. Alle zalen zullen worden voorzien van een high tech geluidsinstallatie nntlfnaL TTgenS^an/erl0,0pt 4 hfl Harmonie Theater in staat om ha*r gasten medio december 1995 in het vernieuwde theater te ontvangen. U wordt uiteraard op de hoogte gehouden van de komende ontwikkelingen de ten BIOSCOOP

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 13