INGEKOMEN REAKTIES PERSONALIA OPENING NEDERLANDS FILM FESTIVAL NOG EEN KEER 100 JAAR CINEMA? SURPRISE PARTY Meneer Smulders is trots op zijn 38 jaar ervaring als filmoperateur en zijn diploma's en terecht! Het is een verantwoordelijk vak, want bezoekers in de bioscoop komen in de eerste plaats voor de film. Een goede verto ning daarvan is essentieel voor het kijkple zier. Het wil echter niet zeggen dat hij de abso lute waarheid in pacht heeft. Zo is zijn uit spraak dat "alle medewerkers van Renovo nog nooit in het bioscoopbedrijf hebben gewerkt, of zelfs een filmcabine hebben gezien", onzin. Het omspoelen van filmkopieën heeft altijd nut, alleen al het door je vingers laten glij den van de filmstrook (tussen duim en wijs vinger, met een lichte druk op de zijkanten) zorgt ervoor dat het ergste vuil wordt ver wijderd en registreert perforatiebeschadi gingen die wij vervolgens kunnen herstel len. Het liefst zouden wij al het vuil willen verwijderen na elke vertoning, maar deze behandeling kost veel geld en niet iedere filmverhuurder vindt dat noodzakelijk. Immers, na een halfjaar is een film tegen woordig "uitgedraaid" en wordt slechts een enkele keer teruggehaald in de bioscoop. Hoe moeten wij overigens het vuil en stof verwijderen, als we de aktes nooit meer mogen omspoelen? Meneer Smulders "draait" waarschijnlijk akte voor akte in filmtheater "Louis". Start en uitloopstroken zijn daarbij essentieel. Deze praktijk komt echter (helaas) niet zoveel meer voor. Bij binnenkomst van de film knipt de operateur deze stroken eraf en monteert het hele programma op één spoel/'non-rewind'-blad/2 spoelen. (Door halen wat niet van toepassing is). Deze stroken dienen dus alleen ter bescherming van het beeld tijdens het vervoer. Wij con troleren deze stroken zelden op projectie- mogelijkheden, omdat ze, zoals gezegd, nauwelijks worden gebruikt. Voor een eerste kennismaking en een nader gesprek heeft Renovo Film de heer Smulders in augustus uitgenodigd. Wellicht kunnen wij beiden leren van eikaars, praktijkervaring. Ton Tetteroo Renovo Film B.V. - Katwijk. Woensdag 20 september werd het Nederlands Film Festival, dat voor de 15e keer in Utrecht georganiseerd werd, feeste lijk geopend in aanwezigheid van enkele hoogwaardigheidsbekleders en filmminnend Nederland. Tijdens de openingsavond in het Congresgebouw van de Jaarbeurs werd even stil gestaan bij het 100 jarig bestaan van de cinema, door het vertonen van een aantal filmfragmenten uit de periode 1897 tot 1899. Het eerste Gouden Kalf werd uitge reikt aan Wim Verstappen en de Prijs van de Stad Utrecht ging naar Robert Jan Westdijk voor zijn film "Zusje". Verder werden drie Grolsch pauzefilms vertoond en een korte film van Wolke Kluppell getiteld "Come Across". De première van "Antonia" van Marleen Gorris met Willeke van Ammelrooy in de hoofdrol besloot het offi ciële gedeelte van de avond. Het feest in de foyer vormde een waardig begin van dit unieke festival. Cine-View Advertising heeft haar uitga ven Biosband en Movie-Pack onderge bracht in een nieuwe onderneming: Cine- View Publishing B.V. De heer Adrie Koeckhoven is aangesteld als Commercieel Directeur. Onder het mom van "We gaan de film Bridges of Madison County bekijken" werd de heer J. van Willigen, directeur van Bioscoop Exploitatie Minerva, op woensdag 26 juli jl. meegenomen naar het Amsterdamse Tuschinski Theater. Daar stond hem echter geen film, maar een surprise party te wachten. Het feest (en de daarmee gepaard gaan de cadeau's) werden hem aangeboden in verband met zijn 75e verjaardag. De feestelijkheden werden bijgewoond door tal van personen uit het film- en bioscoopbedrijf. Onder hen bevonden zich ook diverse oudgedienden die hun felicitaties wilden overbrengen. Jan Looymans (Philips/ICTS), Jean Heyl (Warner Bros), Daniëlla Bouhuisen (Buena Vista Int.) en de jarige. Doemdenkers hebben zich in het verleden al diverse keren pessimistisch uitgelaten over de toekomst van de bioscoop. Gedurende haar 100 jarig bestaan heeft dit medium echter meerdere malen aange toond zich te kunnen aanpassen aan een nieuwe tijdgeest. Of het nu ging om sociaal-demografische veranderingen of technologische vernieuwingen, de bioscoop heeft haar plaats in de samenleving keer op keer weten te behouden. Natuurlijk valt niet te ontkennen dat het bio scoopbezoek in Nederland, als het wordt vergeleken met de jaren veertig en vijftig, sterk is afgenomen, hetgeen traditiegetrouw vaak aan de opkomst van televisie en video recorder wordt gewijd. Nadere bestudering leert echter dat ook andere factoren hun invloed hebben doen gelden. Hoe kan anders worden verklaard dat het bioscoop bezoek sinds 1985 min of meer stabiel genoemd kan worden, terwijl de jaren tach tig vooral de jaren van de videorecorder zijn geweest? Alhoewel stabilisering van het bezoek het risico van genoegneming in zich heeft, wij zen signalen in de bedrijfstak erop dat in een aantal gevallen gekozen is voor de tactiek van aanval als beste verdediging. Een tactiek die niet onverstandig is daar het bioscoopbe drijf zich thans in een rivier met sterke stro ming bevindt waarin het nodige vakman schap wordt vereist om het hoofd boven water te kunnen houden. In de komende nummers van Holland Film Nieuws zal worden stilgestaan bij die zaken die het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf niet ongemoeid (zullen) laten. De artikelen zijn niet alleen informerend bedoeld, maar kunnen wellicht ook dienen als uitgangspun ten voor verdere discussies. Onderweipen (en vragen) die o.a. de revue zullen passeren zijn: - Vergrijzing, wat merken we er van in de bioscoop? - Wat moeten we verwachten van "de bio scoop bij je thuis"? - De Bioscoop: een wereld vol digitale geluid- en beeldsystemen? Mocht u denken een vruchtbare bijdrage te kunnen leveren aan de artikelenreeks en/of de bijbehorende discussies, dan houdt de redactie zich van harte aanbevolen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 4