INGEKOMEN REAKTIES
PERSONALIA
OPENING NEDERLANDS FILM FESTIVAL
NOG EEN KEER 100 JAAR CINEMA?
SURPRISE PARTY
Meneer Smulders is trots op zijn 38 jaar
ervaring als filmoperateur en zijn diploma's
en terecht! Het is een verantwoordelijk vak,
want bezoekers in de bioscoop komen in de
eerste plaats voor de film. Een goede verto
ning daarvan is essentieel voor het kijkple
zier.
Het wil echter niet zeggen dat hij de abso
lute waarheid in pacht heeft. Zo is zijn uit
spraak dat "alle medewerkers van Renovo
nog nooit in het bioscoopbedrijf hebben
gewerkt, of zelfs een filmcabine hebben
gezien", onzin.
Het omspoelen van filmkopieën heeft altijd
nut, alleen al het door je vingers laten glij
den van de filmstrook (tussen duim en wijs
vinger, met een lichte druk op de zijkanten)
zorgt ervoor dat het ergste vuil wordt ver
wijderd en registreert perforatiebeschadi
gingen die wij vervolgens kunnen herstel
len. Het liefst zouden wij al het vuil willen
verwijderen na elke vertoning, maar deze
behandeling kost veel geld en niet iedere
filmverhuurder vindt dat noodzakelijk.
Immers, na een halfjaar is een film tegen
woordig "uitgedraaid" en wordt slechts een
enkele keer teruggehaald in de bioscoop.
Hoe moeten wij overigens het vuil en stof
verwijderen, als we de aktes nooit meer
mogen omspoelen?
Meneer Smulders "draait" waarschijnlijk
akte voor akte in filmtheater "Louis". Start
en uitloopstroken zijn daarbij essentieel.
Deze praktijk komt echter (helaas) niet
zoveel meer voor. Bij binnenkomst van de
film knipt de operateur deze stroken eraf en
monteert het hele programma op één
spoel/'non-rewind'-blad/2 spoelen. (Door
halen wat niet van toepassing is). Deze
stroken dienen dus alleen ter bescherming
van het beeld tijdens het vervoer. Wij con
troleren deze stroken zelden op projectie-
mogelijkheden, omdat ze, zoals gezegd,
nauwelijks worden gebruikt.
Voor een eerste kennismaking en een nader
gesprek heeft Renovo Film de heer
Smulders in augustus uitgenodigd.
Wellicht kunnen wij beiden leren van
eikaars, praktijkervaring.
Ton Tetteroo
Renovo Film B.V. - Katwijk.
Woensdag 20 september werd het
Nederlands Film Festival, dat voor de 15e
keer in Utrecht georganiseerd werd, feeste
lijk geopend in aanwezigheid van enkele
hoogwaardigheidsbekleders en filmminnend
Nederland. Tijdens de openingsavond in het
Congresgebouw van de Jaarbeurs werd even
stil gestaan bij het 100 jarig bestaan van de
cinema, door het vertonen van een aantal
filmfragmenten uit de periode 1897 tot
1899. Het eerste Gouden Kalf werd uitge
reikt aan Wim Verstappen en de Prijs van de
Stad Utrecht ging naar Robert Jan Westdijk
voor zijn film "Zusje". Verder werden drie
Grolsch pauzefilms vertoond en een korte
film van Wolke Kluppell getiteld "Come
Across". De première van "Antonia" van
Marleen Gorris met Willeke van
Ammelrooy in de hoofdrol besloot het offi
ciële gedeelte van de avond. Het feest in de
foyer vormde een waardig begin van dit
unieke festival.
Cine-View Advertising heeft haar uitga
ven Biosband en Movie-Pack onderge
bracht in een nieuwe onderneming: Cine-
View Publishing B.V.
De heer Adrie Koeckhoven is aangesteld
als Commercieel Directeur.
Onder het mom van "We gaan de film
Bridges of Madison County bekijken"
werd de heer J. van Willigen, directeur
van Bioscoop Exploitatie Minerva, op
woensdag 26 juli jl. meegenomen naar
het Amsterdamse Tuschinski Theater.
Daar stond hem echter geen film, maar
een surprise party te wachten.
Het feest (en de daarmee gepaard gaan
de cadeau's) werden hem aangeboden in
verband met zijn 75e verjaardag. De
feestelijkheden werden bijgewoond
door tal van personen uit het film- en
bioscoopbedrijf. Onder hen bevonden
zich ook diverse oudgedienden die hun
felicitaties wilden overbrengen.
Jan Looymans (Philips/ICTS), Jean Heyl
(Warner Bros), Daniëlla Bouhuisen (Buena Vista
Int.) en de jarige.
Doemdenkers hebben zich in het verleden al diverse keren pessimistisch uitgelaten over de toekomst
van de bioscoop. Gedurende haar 100 jarig bestaan heeft dit medium echter meerdere malen aange
toond zich te kunnen aanpassen aan een nieuwe tijdgeest. Of het nu ging om sociaal-demografische
veranderingen of technologische vernieuwingen, de bioscoop heeft haar plaats in de samenleving
keer op keer weten te behouden.
Natuurlijk valt niet te ontkennen dat het bio
scoopbezoek in Nederland, als het wordt
vergeleken met de jaren veertig en vijftig,
sterk is afgenomen, hetgeen traditiegetrouw
vaak aan de opkomst van televisie en video
recorder wordt gewijd. Nadere bestudering
leert echter dat ook andere factoren hun
invloed hebben doen gelden. Hoe kan
anders worden verklaard dat het bioscoop
bezoek sinds 1985 min of meer stabiel
genoemd kan worden, terwijl de jaren tach
tig vooral de jaren van de videorecorder zijn
geweest?
Alhoewel stabilisering van het bezoek het
risico van genoegneming in zich heeft, wij
zen signalen in de bedrijfstak erop dat in een
aantal gevallen gekozen is voor de tactiek
van aanval als beste verdediging. Een tactiek
die niet onverstandig is daar het bioscoopbe
drijf zich thans in een rivier met sterke stro
ming bevindt waarin het nodige vakman
schap wordt vereist om het hoofd boven
water te kunnen houden.
In de komende nummers van Holland Film
Nieuws zal worden stilgestaan bij die zaken
die het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf
niet ongemoeid (zullen) laten. De artikelen
zijn niet alleen informerend bedoeld, maar
kunnen wellicht ook dienen als uitgangspun
ten voor verdere discussies. Onderweipen
(en vragen) die o.a. de revue zullen passeren
zijn:
- Vergrijzing, wat merken we er van in de
bioscoop?
- Wat moeten we verwachten van "de bio
scoop bij je thuis"?
- De Bioscoop: een wereld vol digitale
geluid- en beeldsystemen?
Mocht u denken een vruchtbare bijdrage te
kunnen leveren aan de artikelenreeks en/of
de bijbehorende discussies, dan houdt de
redactie zich van harte aanbevolen.