Natio 70SC00P üon naie DE STICHTING NATIONALE BIOSCOOPBON 6 kwaliteits-dia 's tegen scherpe prijzen, snel geleverd! MCVIE MIEIRCIHaVNDIIZIE Tel: 0485-577049 Fax: 0485-574277 Het leukste kado in het donker. De introductie van de nieuwe nationale bioscoopbon is succesvol verlopen. Door de bedrijfstak is positief gereageerd op het vernieuwde uiterlijk van de bon en de enveloppen en het promotiemateriaal dat alle bioscopen toegezonden hebben gekregen. Bijna gelijktijdig met de introductie van de bon vond er een joint-promotion plaats tussen Proctor Gamble en de stichting, waarbij door Proctor Gamble aan con sumenten die bij Albert Heijn een pak van één van de P G wasmiddelen aankochten, een bioscoopbon van 10,00 werd toegezonden. Deze actie werd ondersteund door een advertentie op de voorpagina van de grote landelijke dagbladen, waarin het nieuwe logo van de nationale bioscoopbon duidelijk was afge beeld. Door de introductie van de nieuwe bon vertoonde de omzet in de maanden mei en juni een sterk afwijkend verloop. Werd er in de maand mei 53% min der bonnen verkocht dan in mei 1994, in juni werd er maar liefst 169% meer verkocht. Op zich is dit nauwelijks verwonderlijk omdat veel bioscoop exploitanten met de aanvulling van hun voorraad hebben gewacht op de nieuwe bon en toen deze eenmaal uit was hun voorraad geheel vernieuwden. Het is daarom interessanter om de cijfers te vergelijken nadat de oude bonnen, die men moet retourneren, van de omzet waren afgeboekt- de "netto" stijging in de maand juni bedroeg dan ook feitelijk 131%. Doordat de bonnen nu zijn voorzien van een unieke barcode, heeft de stichting de mogelijkheid een veelvoud van gegevens samen te laten stellen. Hiertoe is een speciaal software pakket aangeschaft, waarmee de bonnen bij uitgifte en inname worden ingelezen. Omdat het inlezen van elke bon bij uitgifte enorm veel tijd zou kosten, zijn de bonnen nu gebundeld per 25 stuks. Elke bundel is voorzien van een wikkel met barcode, waardoor iedere serie van 25 bonnen in het systeem wordt opgeslagen. Zo kan o.m. het inname verloop van elke serie nauwkeurig worden gevolgd en kunnen ook omzetten per exploitant, plaats en regio worden vergeleken. Inmiddels zijn er wel vanuit de bioscopen enkele op en aanmerkingen gekomen met betrekking tot de praktische handeling van de bon. Zo blijken de nummers onder de barcodes moeilijk leesbaar te zijn. In de eerst volgende nieuwe druk zal dit worden verbeterd. Onderstaande grafiek toont het omzet/verloop t/m augustus. De stijging in de maand juli bedroeg 94%, augustus gaf een lichte daling te zien, 1.7% Omzet bioscoopbonnen 1993 t/m aug. 1995 O 93 Het bestuur van de stichting heeft ondertussen niet stilgezeten. Er zijn plannen in ontwikkeling m.b.t. nieuwe promotie-activiteiten, samenwerking met film distributeurs en business-to-business activiteiten. Een van de doelen van de stichting is om de bioscopen enthousiast te maken voor de nationale bioscoopbon en het te voorzien van zoveel mogelijk ondersteunend materiaal om de lokale promotie te stimuleren. Voor komende feestmaanden zal aangepast materiaal voor de bioscopen worden vervaardigd, om de bon als geschenkartikel sterker te positioneren. In november en december, de cadeaumaanden bij uitstek, kunnen dan bijv. speciale Sinterklaas- en Kerstbonnen worden uitgegeven, speciale posters worden vervaardigd e.d. De plannen hiervoor zullen binnenkort worden uitgewerkt. Eén van de plannen heeft betrekking op een speciale editie van de bon, waar de stichting exploitant én consument over enkele maanden mee hoopt te verrassen. Om bedrij fsgenoten goed geïnformeerd te houden over alles wat met de nationale bioscoopbon te maken heeft, zal de stichting binnen kort een eigen nieuwsbrief uitgeven: "Additioneel". Een naam die enerzijds verwijst naar het extra (additionele) bioscoopbezoek dat door de bon wordt gerealiseerd en anderzijds naar het feit dat deze nieuwsbrief uitsluitend is bestemd voor infor matie over zaken die minder in dit blad of de NFC nieuwsbrief thuis horen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan acties met bedrijven, suggesties voor verbetering van de verkoop, informatie over de incentive regeling e.d. Er staan weer enkele plannen op stapel met grote andere bedrijven. Het gaat hier om acties waarbij de consument bij aankoop van een produkt een bio scoopbon kan ontvangen. In het verleden werkte de stichting met speciaal hiertoe vervaardigde actiebonnen (zoals het laatst de Verkade Sultana bon van 5,00). Met de nieuwe nationale bioscoopbon is echter van dit concept afgestapt: bij acties zal uitsluitend nog worden gewerkt met de gewone bioscoop bon. Dit heeft als voordeel dat de exploitanten geen rekening meer hoeven te houden met speciale, afwijkende, bonnen en dus hun personeel niet apart hoe ven te instrueren en ook geen aparte inzendingen meer hoeven te doen. Een andere belangrijke overweging was, dat bij het toepassen van gewone bonnen, de promotionele waarde van een dergelijke joint-promotie optimaal is omdat de consument die aan de actie deelneemt geen afgeleide van de bon krijgt thuisgestuurd maar de normale bon zelf, waardoor de bon én de boodschap die deze uitdraagt ten volle tot zijn recht komt. Bij toekomstige acties draagt de stichting er dan ook zorg voor dat de bon en/of het logo duidelijk in de actiecommunicatie wordt meegenomen. A A A A A I I o o o o o h h 1400000 12000004 voor al uw promotie- tekstdia's

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 9