STICHTING MARKETING COMMUNICATIE organisatiestructuur ----u B H werkgroep betaalde communicatie JT maakt zich op voor de ware uitdaging 0y werkgroep ^J De afgelopen twee jaar heeft de Stichting Marketing Communicatie zich ingespannen om met het beperkte budget dat tot haar beschikking stond zoveel mogelijk beleidsvoornemens uit te voeren. Diverse dingen konden tot ontwikkeling komen zoals de Nationale Bioscoopdag, de 2 voor 1 actie met Albert Heijn, de BIFI BelBios en de filmspecials in De Telegraaf. Maar door het ontbreken van voldoende budget moest een aantal activiteiten ook de wacht worden aangezegd. Binnen de NFC en de aan gesloten verenigingen werd deze beperking erkend, als ook het feit dat de stichting alleen dan iets wezenlijks voor de bedrijf stak kan gaan betekenen als zij kan beschikken over voldoende geld. Een nieuwe structuur Naar het zich nu laat aanzien zal dit met ingang van volgend jaar kunnen worden gerealiseerd. Reden voor het stichtingsbestuur om de eigen structuur nog eens tegen het licht te houden. Tot op heden werd het leeuwedeel van de werkzaamheden in eigen beheer uitgevoerd, hetgeen vaak een niet onaanzienlijke extra belasting vormde voor zowel het secretariaat als individuele leden van het bestuur. Hierbij bleek dat, wil de stichting straks grootschaliger gaan opereren, een meer bedrijfsmatige organisa tie noodzakelijk is, waarbij beleid en uitvoering duidelijker dan voorheen geschieden, terwijl tegelijkertijd de belasting van het eigen apparaat en bestuursleden aanzienlijk zal moeten worden verminderd. Om dit te realiseren is de organisatiestructuur gestroomlijnd en zijn de interne verantwoordelijkheden duidelij ker vastgelegd. ■^=-H M—M industry M M bestuur PI activiteiten I Het stichtingsbestuur is het statutaire bestuur van de stichting en stelt het te volgen beleid vast, de specifieke activiteiten en de te budgetteren middelen. Elk halfjaar wordt het beleid in grote lij nen getoetst en indien nodig bijgestuurd. Het dagelijks bestuur, bestaande uit de voorzitter, vice-voorzitter, penningmeester en de voorzitters van de werkgroepen, bereidt het beleid voor, uitmondend in voorstellen aan het stichtingsbe stuur. Dit gebeurt mede op advies van de werkgroepen, die acti viteiten voorbereiden en met gespecificeerde voorstellen komen. Daarnaast fungeert het dagelijks bestuur als aanspreekpunt bij de uitvoering van het beleid, waarbij de werkgroepvoorzitters ver antwoordelijk zijn voor de projecten die onder hun werkgroep vallen en zorgdragen voor de voortgang van de projecten. Zij worden hierin ondersteund door het secretariaat, dat zorgt voor de dagelijkse coördinatie en de budgetbewaking. De algemeen secretaris van de NFC zal, indien nodig, de taken van het secre tariaat coördineren. De werkgroepen zorgen voor de opstelling van plannen per pro ject. Het dagelijks bestuur beoordeelt deze plannen op haalbaar heid en inpasbaarheid in het strategieplan en legt één en ander vervolgens aan het stichtingsbestuur voor. De uitvoering van de feitelijke werkzaamheden zal vervolgens worden uitbesteed aan professionele krachten. De doelstellingen van de stichting zijn als volgt geformuleerd: A) verhoging bezoekfrequentie huidige bezoekers B) verbreding van de doelgroepen C) verbetering spreiding bioscoopbezoek zowel over de weekda gen als over het jaar. Per jaar dient een autonome bezoekers stijging van 1% te wor den gerealiseerd. Bij de beoordeling van activiteiten zal speciaal worden gelet op de inpasbaarheid binnen een overkoepelende herkenbare communicatiestructuur (een "filmhuisstijl") en op het feit dat ze moeten leiden tot een meetbaar resultaat in ter men van de geformuleerde doelstellingen, maar ook in finan cieel opzicht. Strategieplan Momenteel is de stichting druk doende om de komende activi teiten in zo'n vorm te gieten dat ze aan alle bovenstaande eisen voldoen. Vervolgens zal dit in de vorm van een strategieplan aan de verenigingen ter goedkeuring worden voorgelegd. De activiteiten die volgend jaar in ieder geval o.a. zullen worden gecontinueerd zijn de Nationale Bioscoopdag, die ook dat jaar weer in de maand juni zal plaatsvinden, een grote zomeractie, geschoeid op de leest van de Albert Heijn actie van de afgelo pen zomer, het Idee van het Jaar, de NFC Datagids, de NFC Contactdag en natuurlijk de BiFi BelBios. Met name deze laat ste zal volgend jaar nog diverse keren van zich doen spreken. 1996 wordt voor de BIFI BelBios namelijk het jaar van de uit breiding van de reserveringsfaciliteiten bij exploitanten én de ontwikkeling van nieuwe media - zoals bijvoorbeeld de ticket zuilen en Internet. Daarnaast zal de stichting invulling proberen te geven aan een groot voorjaarsevenement (waarbij men bijvoorbeeld, in navolging van vorig jaar, maar anders vormgegeven, zou kunnen denken aan de Huishoudbeurs) en een groot najaarsevenement (bijvoorbeeld de Uitmarkt). U ziet het, ook in 1996 en de daarop volgende jaren hoopt de Stichting Marketing Communicatie een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan de groei van de Nederlandse bioscoop- markt. algemeen ^J uitvoering u 0 werkgroep 1 dagelijks

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 11