e-op Dirk de Lille Marie-Pierre Furnée Paul Visser Esther Kollmann Dorien van de Pas Managing Director van PolyGram Filmed Entertainment Distri- bution. Begonnen als journalist Buitenlandse Politiek bij de Goede Pers in Averbode (jeugdzonde) en later directeur van Regionale Uitgevers Maatschappij en de Gentse Boekenbeurs (ging meteen fout want de beveiliging was zo lek als een mandje), ontdekte filmmicrobe pas laat als PR-medewerker van de Kinepolis Groep in België, door Carrere Frankrijk opgevist als "ontginner" in België voor het toen nieuwe medium video. Even later bij CNR aan de slag als Product- en Marketing manager CNR België en vanaf een Brusselse zolder en passant media-verant- woordelijke en (ongetwijfeld de leukste periode) promotieman van Mai Tai, Centerfold, Billy Ocean en The Ramonesü! Eerste pitsstop in Nederland in 1988 bij CNR, later als directeur Film en Video Nederland. Terug naar het moederland in 1993 als directeur Meteor/Independent Home Video. Welcome Back in Nederland in 1995 in huidige functie. Balans van dit jojo-spektakel: 6 huurhuizen en 3 koophuizen in 15 jaar tijd. Vastgoedspecialist en extreem bedreven in verhuizen. Beste film: De Fietsendief van De Sica. Ben gek op Winona Ryder, Blanquette de Veau en Fleurie, niet noodza kelijk in die volgorde, en gepassioneerd boekenverzamelaar, niet zo leuk voor de verhuizers Mijn weg naar het filmbedrijf ligt bezaaid met onbeant woorde open sollicitatiebrie ven, totdat ik in 1991 in de gelegenheid werd gesteld bij Concorde Film de tijdens mijn studie Communicatie wetenschappen opgedane kennis in praktijk te brengen. Eén ding werd mij daar meer dan duidelijk (gemaakt); ik wist niets, maar dan ook niets Nu, inmiddels bijna 5 jaar later en een bedrijf verder, meen ik te mogen stellen dat hier enige verandering in is gekomen. In de afgelopen jaren heb ik mij onder meer druk gemaakt over zaken op het gebied van contracten, materialen, subsidies, commer cials, nasynchronisaties, vertalingen, pos ters, premières, en ik moet zeggen; dat is meer dan goed bevallen! In dit postmoderne informatietijdperk kan echter ook ik niet achterblijven; Doelgroep Marketing met de grote D staat oh zo hoog in mijn vaandeltje, hetgeen hopelijk man den vol spreekwoordelijke vruchten af zal (blijven) werpen. Voor 08.30 uur, na 18.30 uur, en in het weekend houd ik mij bezig met zaken die het daglicht niet verdragen. Favoriete films of acteurs heb ik enerzijds niet, anderzijds te veel om op te noemen, en ik moet zeggen dat mijn voorkeuren der mate veranderlijk zijn dat ten tijde van het ter perse gaan van dit blad eventueel hier genoemde namen/titels inmiddels weer achterhaald zouden zijn. Kortom; het zal een mysterie blijven. Een ieder die nu nog steeds aan het lezen is wil ik graag complimenteren met zijn/haar geduld om kletskoek tot zich te nemen en verder veel leesplezier toewensen. Hier dan de ouwehoer van Polygram, echter op papier is dit even wat anders dan door de telefoon. Ik, de Booker, doe al vele jaren mijn best onze films zo goed mogelijk aan de man te bren gen. Voorheen werkte ik bij Columbia TriStar. Nu al weer bijna drie jaar met veel plezier voor Meteor/Polygram. Ik heb het genot gehad films als RAMBO III, LOOK WHO'S TALKING, THE SILENCE OF THE LAMBS, THE CRYING GAME, THE HOUSE OF SPI RITS, NELL, THE MASK en nu de hit "SEVEN" te mogen verdelen (zoals mijn huidige baas zal zeggen) in Nederland. Tot mijn spijt gaat de telefoon weer dus ik moet het niet te lang maken, ik heb ook nooit even tijd. Indien iemand mijn hob by's, lievelingsvoedsel, de muziek waar ik van houd, sport en dergelijke wil weten bel gewoon even: 035-6261786. Oh ja de beste film die ik ooit gezien heb is "THE DEER- HUNTER". Als jong, "enthousiast" studentje zette ik mijn eerste wankele stapjes in de magische filmwereld als stagiaire op de programmeringsafdeling bij toendertijd Cannon. Onder de hoede van Fred Beitsen verwerkte ik mijn eerste indrukken, op de faculteit kon ik lekker vertellen dat ik heel veel films zag, en ach dat toetsen aan een wetenschappelijke theo rietje daar gaven we ook nog een leuke draai aan. Na 3 maanden dacht Fred Bertsch dat ik wel rijp was voor een ont moeting met een veelbesproken distribu teur: San Fu Maltha; een hernieuwde ken nismaking met het medium film. Op de publiciteitsafdeling van Columbia stuurden Celeste Nissa en San Fu mij door de hecti sche publiciteits"stromingen" en kreeg ik helemaal de smaak te pakken. Na 3 maan den moest ik helaas nog even op reis, en iets in de richting van een scriptie schrijven. Helemaal verdiept in Spike Lee, kruiste een ander gedreven persoon weer mijn pad: San Fu Maltha. Nu kon ik echter beginnen, bij Meteor Film. Samen met Marie Pierre en Wallie rende ik de trappen op en af, we maakten lange werkdagen en hadden ont zettend veel lol. Mijn taak was nog van alles wat, maar langzamerhand kregen wij nieuwe collega's erbij waardoor ik steeds meer kon gaan doen, wat ik echt graag wilde leren: de marketing en promotie. Nu een aantal jaren verder zitten we in Hilversum met 9 man, hebben nog evenveel lol, en brengen nog steeds juweeltjes uit zoals Once Were Warriors, Seven, Usual Suspects, Zusje. U ziet zo verwerk ik ook nog even mijn keuze voor de beste films van het afgelopen jaar, voeg daarbij Pulp Fiction, Speed en Short Cuts, et voila. Graag zou ik willen afsluiten met de harte lijke groeten aan Marlon Brando, Johnny Depp, Gong Li, Winona Ryder, en het superstel Tim Robbins en Susan Sarandon. In 1981 ontvluchtte ik een Brabantse negorij om Nederlands te gaan stu deren aan de (natuurlijk) Katholieke Universiteit in Nijmegen. Halverwege de studie kwam ik erachter dat schrijvers en dichters mij niet echt opwon den, dus besloot ik na mijn kandidaats Nederlands de vleugels uit te slaan naar een boeiender vakgebied. In Nijmegen was in die tijd de Belgische cineast/schrijver Eric Kuyper net gestart met de studie Film- en Opvoeringskunsten, een studie, die met veel mysterie omgeven was en waarover bij aanvang niemand iets zinnigs kon vertellen. Dat veranderde gelukkig al snel toen ik me vol enthousiasme in de filmwetenschap stortte. Onder de bezielende leiding van Erik - en de zijnen - raakte ik aan film ver slingerd. Je kan hier spreken van een echte laatbloeier! Na deze studie kwam ik middels een piep kleine vacature bij filmtheater 't Hoogt in Utrecht terecht, alwaar ik verantwoordelijk werd voor de programmering en publiciteit. Met veel plezier heb ik daar in 'mijn theater' het Utrechtse publiek getrakteerd op de mooiste films. En natuurlijk ook veel films geprogrammeerd, die ik zelf nog wilde zien. Na ruim 5 jaar was de tijd rijp om de gesubsidieerde sector achter me te laten en de sprong te wagen naar de com merciële filmwereld. Na vertoning leek filmdistributie me wel een logische stap. Maar waar? Het liefst wilde ik werken met art-films ('whatever it may be...'). Gelukkig besloten ze bij Meteor net om een label- splitsing in te voeren, waardoor er een leuke baan voor mij gecreëerd kon worden. Als Productmanager Meteor, (zo heet dat bij Polygram) houd ik me bezig met het uit- breng/booking van de Meteor-titels in de arthouses en filmtheaters. Meteor-titels bestrijken een heel breed terrein, van ANTONIA, DE VLIEGENDE HOLLAN-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 23