INTERVIEW NAAM: William Friedkin GEBOREN: 29 augustus 1939 in Chicago BEROEP: Regisseur FILMS: The French Connection (1971), The Exorcist (1973) GETROUWD: Met producente Sherry Lansing William Friedkin begon zijn carrière op zestienjarige leeftijd in de postkamer van een lokaal TV station in Chicago. Een jaar later was hij al regie-assistent bij datzelfde station. In de jaren die volgden regisseerde hij tientallen documentaires en andere TV programma's. Zijn overstap naar de bioscoop kwam met de film Good Times (1967) met het toen bijzonder populaire duo Sonny Cher. Hoe belandde U bij dat project? "Eigenlijk via mijn agent bij William Morrice. Zij vertegenwoor digden ook Sonny Cher. Ik had niet niet erg veel ervaring op dat moment, maar Sonny Cher wilde graag werken met een jonge regisseur en daarbij kwam dat mijn agent op dat moment erg veel vertrouwen in mij had. Toen was daar in 1971 opeens The French Connection. Hadden jullie tijdens het maken ook maar enig idee, wat voor film jullie in handen hadden? "Als je aan een film werkt verwacht je eigenlijk nooit dat het een hit is of een klassieker. Steven Spielberg is inmiddels zo gewend aan hitfilms, dat hij het nu wel elke keer zal verwachten, maar toen wist niemand dat The French Connection zo'n hit zou wor- xlen. Als je eenmaal het geluk hebt gehad verwacht je het in een later stadium bij andere films soms ook en dan blijkt het niet altijd op te gaan." Ze werken in Hollywood toch met de regel 'je bent zo goed als je laatste film"? "Dat wordt inderdaad gezegd, maar ik weet niet hoe waar dat wel is. Ik bedoel, er zijn heel wat filmers die beter zijn dan hun laatste film." Vindt U het niet erg dat mensen U steeds zien als de man van The French Connection en The Excorcist? "Nee, ik vind het juist fantastisch. Ik hou van die films. Om eer lijk te zijn, soms vind ik wel eens dat ze overgewaardeerd wor den, maar ik ben blij dat mensen ze nog steeds herinneren. Cinema bestaat dit jaar 100 jaar. Wat zijn uw favoriete films? Mijn favoriete films, de films die direct in me opkomen, zijn Citizen Kane, Treasure of the Sierra Madre, All about Eve, Singing in the Rain, An American in Paris, maar ik houd ook van Paths of Glory, 2001, sommige van de vroege films van Ingmar Bergman, vooral The Seventh Seal, en het vroege werk van Michael Antonioni en Fellini en Jean Luc Godard, zelfs enkele vroege films van Fassbinder hebben mijn manier van filmmaken beïnvloed. Een grote variëteit, maar alle maal films met geluid. Een heleboel invloedrijke filmrecensenten hebben door de jaren heen gezegd dat de ondergang van cinema is begonnen met de ontdekking van geluid, ik vind juist het tegenovergestelde. Cinema heeft met de komst van geluid meer visie gekregen. Is er een film die U als regisseur graag gemaakt zou hebben? Ik zou de film, ik weet niet onder welke titel hij hier is uitge bracht, maar in het engels heet hij Manhunter, wel gemaakt wil len hebben. Hij is gebaseerd op een boek van Thomas Harris, de man die ook The Silence of the Lambs heeft geschreven. Michael Mann had hem al lange tijd en hij heeft er een hele goede film van gemaakt. Jade bevat een scène waarin iemand met een auto wordt aan gereden. Die ziet er angstaanjagend echt uit. Hoe hebben jullie dat gefilmd? "Het hele idee is om het er echt uit te laten zien. Filmmaken is in zekere zin magie en de regisseur werkt, samen met een heleboel getalenteerde mensen, als een tovenaar en daarom heb ik eigen lijk niet zo'n zin om het te onthullen. Het ziet er overtuigend uit en dat is de bedoeling." In de loop van uw carrière heeft U zelf ook het een en ander aan scenario's geschreven, zijn er stukken in Jade die U zelf heeft geschreven Ik heb eigenlijk een heleboel aan Jade herschreven. Om eerlijk te zijn, films worden nu niet geschreven, maar herschreven. Joe Eszterhas is helemaal niet geïnteresseerd in het schrijven van aanpassingen van het script. Hij geeft het script in vertrouwen aan de regisseur en gaat er dan vandoor, maar je krijgt tijdens het filmen gewoon nieuwe ideeën en daar moet je dan gebruik van maken. Helemaal bij een Joe Eszterhas script, want hij heeft de neiging bepaalde scènes en karakters nogal dun neer te zetten. Maar leveren de veranderingen geen boze Joe Eszterhas op? Vaak is hij tevreden met het eindresultaat en soms is hij dat ook niet, maar dat is het risico dat hij neemt door niet aanwezig te zijn bij het herschrijven. Als U tien seconden de tijd zou hebben om iemand te vertellen waarom ze Jade zouden moeten zien, wat zou U ze zeggen? Ik denk dat Jade de moeite waard is om te zien omdat het een opwindende actie thriller is met drie goede hoofdrollen van drie goede acteurs, met een geweldige achtervolgingscène. Wat is uw volgende project? Ik ben bezig met een script gebaseerd op het dagboek van Jack the Ripper wat gaat over de moorden die Londen zo'n honderd jaar geleden teisterden. De moorden blijven nog steeds onopge lost maar we denken nu te weten wie ze heeft gepleegd.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 26