Inale ïNatio ÖSCOOP ion STICHTING NATIONALE BIOSCOOPBON NEDERLANDSE FILM OP COMPACT DISC TE KOOP GEVRAAGD: In goede staat zijnde theaterstoelen, ca. 45 stuks inl. Middelburgs Minitheater Dhr. J. Schouten, Telefoon 0118-636605 A A. A A A i o o o o o h h Het leukste kado in het donker. De Stichting Nationale Bioscoopbon heeft een bewogen jaar achter de rug: in het voorjaar werd het plan op de rails gezet om de bioscoopbon in een ander jasje te steken en actiever te gaan promoten. De kracht van de bioscoopbon is dat deze tot aantoonbaar extra bioscoop bezoek leidt, waardoor het voor zowel exploitant als filmverhuurder een waardevol instru ment is, dat bovendien geen enkel zakelijk belang schaadt, met concurrentie niets uitstaande heeft en de verhuurcondities niet beïnvloed. Kortom: het ideale collectieve marketing-tool, waar iedereen (inclusief de consument) beter van wordt. Reden genoeg voor een meer pro fessionele aanpak. Dit resulteerde in de introductie van de nieuwe Nationale Bioscoopbon op 1 juni jl. met bijbehorend promotie materiaal voor de bioscopen om de nieuwe bon goed voor het voetlicht te brengen. De nieuwe bon betekende in een aantal opzichten een verbetering ten opzichte van de oude bioscoopbon: een eigentijdse vormgeving die de bon uitstraling geeft als waardepapier, waardoor de consument het geven en krijgen van de bon anders ervaart, maar ook een ontwerp dat aan sluit op de bioscoop van nu. Het nieuwe ontwerp heeft ook als pré dat de stichting in de gelegenheid was enerzijds de bon beter te beveiligen tegen illegaal kopiëren en anderzijds de bon van een barcode te voorzien, zodat d.m.v. een uitgekiend software pakket onder meer actuele omzet en marketing gegevens verkregen kunnen worden. Daarnaast werden enkele joint promotions met het bedrijfsleven opgezet, waarvan een actie met Procter Gamble en Van Nelle de meest opvallende waren. Deze acties werden ondersteund met belangrij ke print- en media uitingen (resp. de voor pagina's van de landelijke bladen en radiocommercials). De meest recente activiteit was de ont wikkeling van een tweetal special edition bioscoopbonnen: een Pocahontas Nationale Bioscoopbon ter waarde van 10,- en een James Bond GoldenEye Nationale Bioscoopbon ter waarde van 007,- Dit idee kwam voort uit de gedachte dat de filmwereld bij uitstek beschikt over de mogelijkheid om een geschenkbon te koppelen aan een belangrijke titel die veel publiciteit krijgt, waardoor niet alleen een uniek produkt kan worden gemaakt, maar ook wat in vakkringen zo mooi 'rumour around the brand' heet wordt verkregen: extra (het liefst kosteloze) aandacht voor het merk. Een belangrijke overweging was ook dat filmbeleving zo kon worden gekoppeld aan de Nationale Bioscoopbon, waardoor de uitstraling van de bon extra zou worden versterkt. De special edition bonnen werden in een beperkte oplage uitgebracht om de bon ook als collectors item extra waarde te geven. Het stichtingsbestuur kreeg van Buena Vista en van UIP alle benodigde mede werking om de specials gestalte te geven. Niet alle ambities konden echter worden vervuld. Het bestuur koos ervoor enkele geplande promoties in de la houden. Zo was er een plan om rond de feestdagen een promotiecampagne te starten met radiocommercials en speciaal feestdagen materiaal te vervaardigen voor de biosco pen. Om- en vooruitziende heeft het bestuur echter besloten niet te hard van stapel te lopen en de investeringen in de promotie van de bon geleidelijk aan op te bouwen. Dit wil overigens geenszins zeggen dat er nu even niets gebeurd: begin december ontvangen alle bioscopen een 15 secon den commercial op film, bestaande uit de twee bekende dia's, echter voorzien van een geluidsfragment. De bon kan dus worden gepromoveerd van het dia-pro gramma naar het voorprogramma, het geen de impact van de reclame natuurlijk aanzienlijk vergroot. De activiteiten van de stichting bleven overigens niet beperkt tot het eigen win keltje. Door de stichting is t.b.v. de Stichting Marketing Communicatie een bankgarantie afgegeven, waardoor de BelBios van de grond kon komen èn is de Stichting Marketing een bedrag van 50.000,- ter beschikking gesteld t.b.v. de financiering van andere activiteiten. Voor 1996 zal de stichting op de ingesla gen weg voortgaan. De promotie buiten de bioscoop zal een impuls krijgen d.m.v.: - een radio-campagne, in de bioscoop zal een nieuw concept worden geïntrodu ceerd - een in samenwerking met de stichting ontwikkelde geschenkverpakking om de bon als een nog leuker kado in het don ker te geven èn te ontvangen. Gedurende een proefperiode van enkele maanden in een aantal bioscopen bleek dit concept bij de consument aan te slaan. We houden ons kruit echter nog even droog en komen hier binnenkort op terug! Helaas was er bij de deadline voor de kopij nog weinig te zeggen over de resul taten in 1995. November en december, de belangrijkste maanden lagen nog groten deels in het verschiet en zowel Pocahontas als James Bond stonden nog in de startblokken. U houdt dus nog iets Additioneel(s) tegoed. FvdP De organisatie van de internationale film beurs Cinema Expo, die deze zomer in de hoofdstad werd georganiseerd, was blijk baar zo tevreden over de beurs en het bezoek dat men heeft besloten volgend jaar terug te komen in Amsterdam. U kunt nu dus reeds in uw agenda note ren: 24-27 juni 1996 CINEMA EXPO in Amsterdam 140 minuten muziek van Nederlandse speelfilms. Dat is wat u aantreft op de CD "The Alphabet Of Dutch Filmmusic". Op deze unieke dubbel-CD staat werk van een groot aantal bekende componisten zoals Loek Dikker, Jurre Haanstra en Henny Vrienten. Films waarvan de muziek op CD voorbij komt zijn o.a. Hoogste Tijd, Abel, Oeroeg en Spoorloos. U kunt in bezit komen van dit document door 39,95 (incl. verzendkosten) over te maken op girorekening 34.65.462 t.n.v. Stichting Cinemusica in Lelystad. Of stuur uw naam en adres samen met een volledig ingevulde Eurocheque of girobe taalkaart aan: Stichting CineMusica, Postbus 406, 8200 AK Lelystad. jODDOOOODODOOOODDr International

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 35