TOEKOMST BIOSCOOPRECLAME ZONDER TABAKSRECLAME POSITIEF Film, video en audio visuele apparatuur onder één dak. Filmcentrale Nieuwegein bv Gofilex film bv Technofilm Audiovisueel bv Edisonhuis Vanaf 1 januari 1996 zal tabaksreclame in de bioscopen in Nederland worden verboden. Dit betekent dat uitgaande van de totale reclamebesteding van commercials in de bioscoop circa 25% van de omzet wegvalt. Dat dit een fors verlies aan inkom sten voor de bioscopen zal zijn is duidelijk. Jarenlang waren de tabaksadverteerders toonaangevend in het voorprogramma met veelal erg mooie films. Wie kent niet "de Marlboro-cowboy", "de wereld van Peter Stuyvesant", de "Samson leeuw", Lucky Strike en ga zo maar door. Doordat de tabaksreclames 's middags niet vertoond mochten worden werden deze noodzakelijkerwijs vooraan "de reel" geplaatst, 's Avonds werden ze dan achter elkaar vertoond hetgeen toch als een nadeel voor het publiek werd ervaren. Deze situatie gaat dus tot het ver leden behoren. Hoe ziet de toekomst eruit zonder tabaksreclame? Dat een verbod er vroeg of laat zou komen lag al in een eerder stadium in de lijn der verwachtingen. Daardoor heeft Cloeck en Moedigh kunnen anticiperen op het komende verbod, en haar marktbenadering aangepast. Zo is de aanbodstructuur veranderd en flexibeler geworden door de invoering van kortingsystemen en inkoopmethoden. Daarnaast is het marketing- en acquisitiebeleid aangepast. Voor 1996 is er een speciale promotie ontwikkeld waarbij de filmko- pieën voor adverteerders gratis zijn. Door de invoering van deze promotie wordt een belangrijke drempel voor adverteerders om het medium in te schakelen weggenomen. Ook de zeer positieve ontwikkelingen in de bioscopie zoals nieuwbouw van multiplexen, renovatie en nieuwbouw van regu liere bioscopen leveren een belangrijke bijdrage om nieuwe adverteerders aan te trekken. Dat de diverse maatregelen en ont wikkelingen reeds effect hebben blijkt uit een stijging van niet- tabaksprodukten van 35% in de afgelopen twee jaar. Voorbeelden van belangrijke nieuwe adverteerders zijn: Nestlé (Nuts, Rolo, Nescafé), PTT Telecom, Nationale Nederlanden, Diesel en de Postbank. Op basis van de huidige ontwikkelingen en verwachtingen ziet Cloeck en Moedigh de bioscoopreclame ook zonder tabaksadverteerders met vertrouwen tegemoet. #fe opslag en distributie van bioscoopfilms verhuur van alle aktuele lómm speelfilms verkoop en verhuur van audiovisuele apparatuur Edisonbaan 18, 3439 MN Nieuwegein Telefoon 030 60 70 91 fax 030 60 70 283 Het Edisonhuis

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 42