DE MAN ACHTER DE STEM: CINE-VIEW VAN 1995 NAAR 1996 John van Muijlwijk, financial manager bij UIP, over zijn rol in Babe, een j buitengewone big "Na het zien van de Engelse versie van "Babe" hoopte ik al op een Nederlandse vertaling ervan. Ik vind het zo'n leuke film. Toen bekend werd dat er inderdaad een Nederlandse "Babe" zou worden gemaakt, heb ik direct gevraagd of ik ook een stemmetje voor mijn rekening mocht nemen", aldus een enthousiaste John van Muijlwijk. En zo stond hij op een middag in de studio van Metasound in Amsterdam onder regie van Hetty Heyting een aantal bijrolletjes in te spreken. Een hondenkoper en een man in een electriciteitsmast zijn twee figuren waarvoor John zijn stem leende. "Het las tigste is om met de mondbeweging van de film mee te doen", zegt John. Inmiddels wordt hij al een aardige routinier in het inspreken van films. Voor "Fievel, deel 2" mocht hij het stemmetje doen van een boze spin. Hij kreeg de smaak te pakken en volgt sindsdien de Nederlandse nasynchronisatie van tekenfilms dan ook met veel interesse. In het dagelijks leven is John financial manager bij UIP. Hij is verant woordelijk voor de gehele geldstroom bij deze filmdistributeur. Daarnaast presenteert hij met veel plezier elke maandagavond een filmpro gramma bij de Ziekenomroep van het St. Lucasziekenhuis in Amsterdam- West. Dat hij een groot liefhebber is van film, en in het bijzonder van kin derfilms, bewijst het feit dat hij "E.T." inmiddels ruim 40 keer heeft gezien (waarvan ongeveer 20 keer in de bioscoop!). Het jaar 1995 was voor Cine-View een druk en bewogen jaar. De verkoop van lokale diareklame stag neerde enigszins in het begin van het jaar, maar in de loop van 1995 heeft deze zich gelukkig hersteld. Cine-View spant zich sterk in om steeds meer landelijke adverteerders te werven en dat is in het afgelopen jaar redelijk gelukt. Voorbeelden hiervan zijn Expo, (een lande lijk gevestigde keten van winkels met pos ters, kaarten en kado-artikelen), La Vache Qui Rit, de bekende Franse kaas die een speciale Batman-aktie kombineerde met diareklame bij Batman Forever, Toys 'R Us dat in alle vestigingsplaatsen koos voor dia reklame bij Pocahontas evenals Euro Sites, een internationaal opererend bedrijf dat geheel ingerichte caravans en bungalows in heel Europa verhuurt. Een belangrijke voorwaarde voor grote adverteerders is uiteraard het kwalitatieve gehalte van de diavertoning. Deze kwaliteit wordt ener zijds beïnvloed door de kreatieve uiting en anderzijds door de vertoningsomstandighe- den. Enige tijd geleden is Cine-View in samenwerking met Cloeck en Moedigh, gestart met het door studenten laten uitvoe ren van regelmatige steekproeven in alle bioscopen om de kwaliteit van het reklame- programma beter te kunnen beoordelen. Op korte termijn hebben wij hier een goed overzicht van en zullen wij, waar nodig, nagaan of er verbeteringen noodzakelijk en mogelijk zijn. Om de diavertoning minder statisch te laten verlopen hebben wij een aantal jaren geleden de Rolleivision over- vloeiprojektoren in de bioscoopbranche geïntroduceerd. Inmiddels worden deze al in ruim 70 bioscoopzalen gebruikt, zowel bij 3 concerns (Wolff Beheer, Pathé Cinemas en Jogchem's Theaters) als wel in een aantal zelfstandige complexen. MovieWorld Het MovieWorld-complex in Schevenin- gen is in september met diavertoningen gestart. Hiervoor stelt Cine-View 4-weke- lijks een geheel diaprogramma samen waarin, naast uiteraard reklamedia's, ook aankondigingen van nieuwe films opgeno men zijn, informatie over MovieWorld en trivia over film, dit in samenwerking met Hasbro, de importeur van Trivial Pursuit. Op 17 november jl. is deze nieuwe vorm van diareklame gepresenteerd aan een groot aantal (potentiële) adverteerders, bioscoop exploitanten en andere relaties. Na deze pre sentatie vond een voorpremière plaats van GoldenEye, hetgeen er uiteraard flink aan heeft bijgedragen dat de zaal bijna vol was. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de presentatie technisch niet perfekt was, maar de reakties van de adverteerders waren overwegend zeer positief. Wij zullen dit projekt dan ook, waar nodig, verder verbeteren en wellicht kunnen wij een dergelijke vorm van diareklame, waar alle mogelijkheden van de overvloeiprojek- toren worden gebruikt, in de toekomst ook in andere bioscopen opzetten. Theaterdia's en pauzetitels Cine-View verzorgt ook de produktie van dia's t.b.v. de bioscopen zélf.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 45