TWEE PERSPECTIEVEN
1996 staat voor de deur en het volgende millennium
is dan nog maar vier jaar van ons verwijderd.
De laatste jaren is er veel gebeurd in de bioscoopwereld
en wat zal er de komende tijd gaan gebeuren.
Twee unieke exploitanten geven openhartig hun visie op
hun eigen bedrijf, de branche en de toekomst:
Wim van Wouw, managing director van Pathé Cinemas
en Albert Jan Vos, directeur van het Luxor Theater
in Hoogeveen.
Wat is de doelstelling van uw onderne
ming voor de komende jaren en hoe
moet deze doelstelling bereikt worden?
WvW: Belangrijkste doelstelling is te
zorgen dat de Nederlander weer met een
veel hogere frequentie naar de bioscoop
gaat en dat wij hopelijk in staat zijn bio
scopen te ontwikkelen, die door dat bre
dere draagvlak van bezoek ook winstge
vend kunnen zijn. Voor alle partijen zou
het een goede zaak zijn als de omzet ver
dubbelt. Op de eerste plaats voor de con
sument, omdat er meer consumenten zul
len genieten van de bioscoop. Op de
tweede plaats voor de theaterondernemer,
want door het grotere bezoek ben je beter
in staat tot een rendabele exploitatie te
komen. Het zal alleen maar toegejuicht
worden door de distributeur, omdat die
met nagenoeg hetzelfde marketingbudget
een veel hogere omzet kan genereren
waardoor zijn rendement toeneemt. De
doelstelling van Pathé is zo snel mogelijk
groter worden door de markt te vergroten.
Dat moet bereikt worden met het bouwen
van nieuwe bioscopen, de dienstverlening
naar de consument toe op een hoger
niveau tillen in al z'n vormen en een kli
maat opbouwen binnen de NFC om met
z'n allen die markt weer op te rekken.
AJV: Het Luxor Theater heeft een kleurig
en grijs verleden achter de rug. De toe
komst moet weer kleurig worden zoals
zo'n 15 jaar geleden toen hier nog zo'n
150.000 bezoekers per jaar binnenkwa
men. De Hoogevener moet weer 2 a 3
keer per jaar naar de bioscoop. Om dit te
bereiken zullen wij door middel van de
nieuwste films en goede service het
publiek bedienen.
De branche heeft geen tekort aan vereni
gingen en stichtingen. Zelf zit u ook in
een aantal besturen. Denkt u dat ieder
een naar elkaar luistert en elkaar
begrijpt?
WvW: Het voordeel van deze branche is
dat, als je in deze branche begint binnen
een paar maanden tijd het hele wereldje
leert kennen. Er zijn voldoende organisa
ties om als je dingen wilt doen, die ook
tot stand te brengen zijn. Een aantal jaren
geleden heeft de branche in Noord wijk de
balans opgemaakt en besproken hoe het
met elkaar beter zou kunnen. Het belang
rijkste resultaat van die conferentie is de
oprichting van de Stichting Marketing
Communicatie. Er is dus zeker bereidheid
om naar elkaar te luisteren en samen het
produkt bioscoop op een hoog niveau te
brengen.
AJV: Ik loop vanaf januari mee in de
exploitantenraad en daar wordt zeer zeker
geluisterd naar wat een ieder te vertellen
heeft.
Pathé wordt er af en toe van beschuldigd
dat het de krenten uit de collectieve pap
pikt. Het meest recente voorbeeld is dat
van Air Miles. Wat is uw reactie hier op?
WvW: Er heerst een heel raar denkbeeld
in deze branche. Dat denkbeeld gaat er
vanuit dat wij een soort melkcoöperatie
zijn, zoals de melkboeren hun melk naar
de fabriek brengen, daar wordt dan de
centrale marketing gedaan en wordt de
winst recht evenredig verdeeld. Wij zijn
geen coöperatie, wij zijn een private
onderneming met eigen doelstellingen en
de plicht om winst te maken. Wij zijn een
aktieve deelnemer aan de Stichting
Marketing en Communicatie, wij zijn
daar voorstander van, maar ik behoud
mijzelf het recht voor om eigen akties te
ontketenen. Het is niet zo dat ieder com
mercieel idee nu ten gunste zou moeten
komen aan alle Nederlandse bioscopen.
Natuurlijk doe je op een gegeven moment
bepaalde commerciële aktiviteiten om je
daardoor sterker te profileren dan concur
renten in de markt; dat is zo, dat durf ik
best hardop te zeggen. Krenten uit de pap
vind ik een verkeerd woord. Wij zijn de
enige geweest die altijd de initiatieven
genomen hebben. Het feit dat wij met
Albert Heijn zo vriendelijk zijn geweest
om het iedereen aan te bieden, hoeft niet
te betekenen dat ieder initiatief van ons
ten alle tijde aan iedereen zal worden aan
geboden.
AJV: Iedereen probeert zo veel mogelijk
mensen naar zijn bioscoop te krijgen. Als
Pathé dat door middel van een landelijke
aktie, die zeer populair is bij het publiek,
kan doen dan kan ik dat alleen maar toe
juichen, omdat er weer iets gebeurt waar
door de bioscoop in het algemeen weer
onder de aandacht wordt gebracht.
Denkt u dat het mogelijk is om in collec
tief verband toch de eigen identiteit te
behouden?
WvW: Wij zullen aan beide kanten aktief
zijn. Wij investeren verreweg het meest in
de toekomst van de bioscopie en ik moet
zorgen dat die projecten ook rendabel
worden. Wij zullen continu doorgaan met
aktievoeren, maar er zullen bepaalde
akties bij zijn, die een landelijk karakter
zullen hebben met alle collega's, maar
niet alle akties, zeker niet. Het is een twee
sporenbeleid.
AJV: Door middel van akties gericht op je
eigen publiek kun je je onderscheiden.
Landelijke akties zorgen dat mensen weer
over de bioscoop praten en dat is zeer
belangrijk omdat de bioscoop toch jaren
lang uit de gedachten is weggeweest.
Wat vond u van de Albert Heijn aktie?
WvW: Ik vond het doodzonde dat de
aktie te kort heeft geduurd. We hebben
daar honderdduizenden bezoekers laten
liggen. De resultaten van de Shell cam
pagne zijn naar verhouding stukken beter
geweest omdat die aktieperiode langer
was.
AJV: Prima. Ik denk dat iedereen daar
heel tevreden mee was. Om in die periode
waarin het over het algemeen wat minder
druk is, omdat je tegen de zomervakantie
aanhangt, toch vele duizenden mensen
naar de bioscoop te krijgen dat juich ik
alleen maar toe.
Het welslagen van een landelijke aktie
zoals deze valt en staat toch met het ini
tiatief van de exploitant ter plaatse.
Kunt u aan uw collega's uitleggen waar
om een dergelijke aktie ook goed is voor
hun eigen bioscoop?
WvW: Met "two for one systemen"
bereik je een aantal zaken. Grote groepen
uit de samenleving worden weer eens
geconfronteerd met de bioscoop.
Eindelijk wordt er eens door de theaters
met de consument gecommuniceerd los
van elke film. Door dit soort akties waar
heel veel mensen worden verleid om weer
eens naar de bioscoop te gaan, creëer je
de mogelijkheid dat er mensen binnenko
men die normaal gesproken niet zouden
zijn geweest. Bij ieder mens dat weer
eens naar de bioscoop gaat en hopelijk
daar een redelijke ervaring heeft, heb je
de kans dat hij zich gaat bezinnen om
weer eens wat vaker te gaan. Minimaal
30% van de betalende bezoekers zou