TWEE PERSPECTIEVEN 1996 staat voor de deur en het volgende millennium is dan nog maar vier jaar van ons verwijderd. De laatste jaren is er veel gebeurd in de bioscoopwereld en wat zal er de komende tijd gaan gebeuren. Twee unieke exploitanten geven openhartig hun visie op hun eigen bedrijf, de branche en de toekomst: Wim van Wouw, managing director van Pathé Cinemas en Albert Jan Vos, directeur van het Luxor Theater in Hoogeveen. Wat is de doelstelling van uw onderne ming voor de komende jaren en hoe moet deze doelstelling bereikt worden? WvW: Belangrijkste doelstelling is te zorgen dat de Nederlander weer met een veel hogere frequentie naar de bioscoop gaat en dat wij hopelijk in staat zijn bio scopen te ontwikkelen, die door dat bre dere draagvlak van bezoek ook winstge vend kunnen zijn. Voor alle partijen zou het een goede zaak zijn als de omzet ver dubbelt. Op de eerste plaats voor de con sument, omdat er meer consumenten zul len genieten van de bioscoop. Op de tweede plaats voor de theaterondernemer, want door het grotere bezoek ben je beter in staat tot een rendabele exploitatie te komen. Het zal alleen maar toegejuicht worden door de distributeur, omdat die met nagenoeg hetzelfde marketingbudget een veel hogere omzet kan genereren waardoor zijn rendement toeneemt. De doelstelling van Pathé is zo snel mogelijk groter worden door de markt te vergroten. Dat moet bereikt worden met het bouwen van nieuwe bioscopen, de dienstverlening naar de consument toe op een hoger niveau tillen in al z'n vormen en een kli maat opbouwen binnen de NFC om met z'n allen die markt weer op te rekken. AJV: Het Luxor Theater heeft een kleurig en grijs verleden achter de rug. De toe komst moet weer kleurig worden zoals zo'n 15 jaar geleden toen hier nog zo'n 150.000 bezoekers per jaar binnenkwa men. De Hoogevener moet weer 2 a 3 keer per jaar naar de bioscoop. Om dit te bereiken zullen wij door middel van de nieuwste films en goede service het publiek bedienen. De branche heeft geen tekort aan vereni gingen en stichtingen. Zelf zit u ook in een aantal besturen. Denkt u dat ieder een naar elkaar luistert en elkaar begrijpt? WvW: Het voordeel van deze branche is dat, als je in deze branche begint binnen een paar maanden tijd het hele wereldje leert kennen. Er zijn voldoende organisa ties om als je dingen wilt doen, die ook tot stand te brengen zijn. Een aantal jaren geleden heeft de branche in Noord wijk de balans opgemaakt en besproken hoe het met elkaar beter zou kunnen. Het belang rijkste resultaat van die conferentie is de oprichting van de Stichting Marketing Communicatie. Er is dus zeker bereidheid om naar elkaar te luisteren en samen het produkt bioscoop op een hoog niveau te brengen. AJV: Ik loop vanaf januari mee in de exploitantenraad en daar wordt zeer zeker geluisterd naar wat een ieder te vertellen heeft. Pathé wordt er af en toe van beschuldigd dat het de krenten uit de collectieve pap pikt. Het meest recente voorbeeld is dat van Air Miles. Wat is uw reactie hier op? WvW: Er heerst een heel raar denkbeeld in deze branche. Dat denkbeeld gaat er vanuit dat wij een soort melkcoöperatie zijn, zoals de melkboeren hun melk naar de fabriek brengen, daar wordt dan de centrale marketing gedaan en wordt de winst recht evenredig verdeeld. Wij zijn geen coöperatie, wij zijn een private onderneming met eigen doelstellingen en de plicht om winst te maken. Wij zijn een aktieve deelnemer aan de Stichting Marketing en Communicatie, wij zijn daar voorstander van, maar ik behoud mijzelf het recht voor om eigen akties te ontketenen. Het is niet zo dat ieder com mercieel idee nu ten gunste zou moeten komen aan alle Nederlandse bioscopen. Natuurlijk doe je op een gegeven moment bepaalde commerciële aktiviteiten om je daardoor sterker te profileren dan concur renten in de markt; dat is zo, dat durf ik best hardop te zeggen. Krenten uit de pap vind ik een verkeerd woord. Wij zijn de enige geweest die altijd de initiatieven genomen hebben. Het feit dat wij met Albert Heijn zo vriendelijk zijn geweest om het iedereen aan te bieden, hoeft niet te betekenen dat ieder initiatief van ons ten alle tijde aan iedereen zal worden aan geboden. AJV: Iedereen probeert zo veel mogelijk mensen naar zijn bioscoop te krijgen. Als Pathé dat door middel van een landelijke aktie, die zeer populair is bij het publiek, kan doen dan kan ik dat alleen maar toe juichen, omdat er weer iets gebeurt waar door de bioscoop in het algemeen weer onder de aandacht wordt gebracht. Denkt u dat het mogelijk is om in collec tief verband toch de eigen identiteit te behouden? WvW: Wij zullen aan beide kanten aktief zijn. Wij investeren verreweg het meest in de toekomst van de bioscopie en ik moet zorgen dat die projecten ook rendabel worden. Wij zullen continu doorgaan met aktievoeren, maar er zullen bepaalde akties bij zijn, die een landelijk karakter zullen hebben met alle collega's, maar niet alle akties, zeker niet. Het is een twee sporenbeleid. AJV: Door middel van akties gericht op je eigen publiek kun je je onderscheiden. Landelijke akties zorgen dat mensen weer over de bioscoop praten en dat is zeer belangrijk omdat de bioscoop toch jaren lang uit de gedachten is weggeweest. Wat vond u van de Albert Heijn aktie? WvW: Ik vond het doodzonde dat de aktie te kort heeft geduurd. We hebben daar honderdduizenden bezoekers laten liggen. De resultaten van de Shell cam pagne zijn naar verhouding stukken beter geweest omdat die aktieperiode langer was. AJV: Prima. Ik denk dat iedereen daar heel tevreden mee was. Om in die periode waarin het over het algemeen wat minder druk is, omdat je tegen de zomervakantie aanhangt, toch vele duizenden mensen naar de bioscoop te krijgen dat juich ik alleen maar toe. Het welslagen van een landelijke aktie zoals deze valt en staat toch met het ini tiatief van de exploitant ter plaatse. Kunt u aan uw collega's uitleggen waar om een dergelijke aktie ook goed is voor hun eigen bioscoop? WvW: Met "two for one systemen" bereik je een aantal zaken. Grote groepen uit de samenleving worden weer eens geconfronteerd met de bioscoop. Eindelijk wordt er eens door de theaters met de consument gecommuniceerd los van elke film. Door dit soort akties waar heel veel mensen worden verleid om weer eens naar de bioscoop te gaan, creëer je de mogelijkheid dat er mensen binnenko men die normaal gesproken niet zouden zijn geweest. Bij ieder mens dat weer eens naar de bioscoop gaat en hopelijk daar een redelijke ervaring heeft, heb je de kans dat hij zich gaat bezinnen om weer eens wat vaker te gaan. Minimaal 30% van de betalende bezoekers zou

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 7