doorgedrongen? Ziet u de toekomst van de bioscoop als een "all-round entertain ment centre"? WvW: Ik ben daar wat behoudend in. Men zal niet naar de bioscoop gaan om daar de voetbalwedstrijd te zien. Dat zal men juist eerder in huiselijke- of vrien denkring doen. De bioscoop zal zich blij ven focussen op de speelfilm. Daar waar het zich finaal onderscheidt van het TV- gebeuren doordat je daar afgesloten van de wereld in een grote ruimte, goed geze ten, breed doek, perfect geluid, je er echt helemaal aan kunt overgeven. Het zou best kunnen dat films voor het jaar 2000 via kabel worden gedistribueerd. AJV: Ik hoop het enerzijds wel, ander zijds niet. Aangezien ik net een nieuwe projector heb gekocht, hoop ik dat er niet binnenkort wat anders op de markt komt. Voor de praktijk is het natuurlijk ideaal dat het er zou kunnen komen, mits de kwaliteit niet minder is dan wat we nu aan de consument aanbieden. De eerste 20 jaar hoeven wij niet zo iets in Nederland te verwachten. Het is voor de filmmaat schappij en de bioscoop een voordeel, want kleine steden kunnen makkelijker aan bepaalde films komen. Er hoeft geen rekening meer gehouden te worden met kopiekosten. Ik hoop dat tegen die tijd ook sport en muziek bij mij te zien zullen zijn. Momenteel zitten er onvoorstelbaar veel mensen in cafe's om live naar voet bal te kijken op FilmNet. Die praktijk ligt er ook voor de bioscoop straks. Hoeveel bezoekers zullen er in het jaar 2000 naar de Nederlandse bioscopen gaan? WvW: 30 miljoen. AJV: Ik hoop dat we de 20 miljoen halen, ik denk het wel. Verwacht u dat nieuwe partijen zich in de komende jaren op de bioscoopmarkt zullen begeven? Zo ja, welke? WvW: Het zullen met name internationa le bedrijven zijn. Welke is niet te zeggen, omdat de identiteit van bedrijven bijna per jaar wijzigt. Ik hou er absoluut reke ning mee dat er concurrentie vanuit het buitenland hier binnenkomt en dan met name in de Randstad. Daarom hebben wij drie jaar geleden ook besloten om onze spreiding wat gezonder te doen zijn. AJV: Er is van buitenaf wel interesse, maar Nederland is niet het bioscoopland bij uitstek. Aan de andere kant is het zo dat als er een groot project open gaat, dat wat teweeg brengt in bezoekersaantallen. Misschien is het publiek uitgekeken op het Nederlandse bioscooppark en op dat moment zouden er investeringen kunnen zijn van buitenlandse bioscooponderne mingen, maar voor het jaar 2000 hoeven we dat niet al te zwaar in te schatten. Zal Polygram MGM kopen? WvW: Daar heb ik geen idee van. AJV: Nee. Denkt u dat Dreamworks SKG een hype is? WvW: Geen idee. AJV: Nee, daar geloof ik wel in. Verwacht u dat een van de concerns bin nen een paar jaar tot een (andere) bui tenlandse onderneming zal behoren? WvW: Daar zal zeker naar gestreefd wor den. Ik acht de kans van slagen niet zo groot. AJV: Nee. Denkt u dat films voor het jaar 2000 een simultane première in de bioscoop en op pay-per-view zullen krijgen? WvW: Dat sluit ik niet uit. Het wordt steeds moeilijker voor de wetgever om allerlei systemen en beperkingen te creë-* ren om dit tegen te houden. AJV: Nee, kan ik me niet voorstellen. Vindt u Pierce Brosnan de ware James Bond? WvW: Nee. AJV: Ja, ik vind hem een gigantische James Bond Moet Paul de Leeuw ook nog op het grote doek? WvW: Absoluut. AJV: Ja. (gniffelend) Belt u wel eens naar de Bifi Bel Bios? WvW: Nooit, nou nooit, vaak uitgepro beerd. AJV: Ja, regelmatig. Geeft u weleens een Nationale Bioscoopbon kado? WvW: Nee. AJV: Ja, regelmatig Kijkt u weleens naar Film Spot? WvW: Heel vaak. AJV: Ja, regelmatig Kijkt u weleens naar Veronica Film en Video? WvW: Ja. AJV: Idem dito Wordt het niet eens tijd voor een nieuw filmprogramma WvW: Ik vind Film spot heel aardig. AJV: Ja. Wordt 1996 een mooi filmjaar? WvW: Absoluut. AJV: Ja. Wordt 1996 een mooi jaar voor de Nederlandse bioscopen? WvW: Natuurlijk, we hebben dan een aantal nieuwe bioscopen open en dan begint het pas echt leuk te worden. AJV: Ja. Stel u staat nu in de schoenen van uw collega exploitant. Hoe zou u de komen de jaren in gaan? WvW: Als je in Hoogeveeryi hebt dan zit je perfect, want er komt in de buurt van Hoogeveen nimmer een groot schalige multiplex. Zorg datje de mensen een goed fümprodukt biedt. Maak je er niet makkelijk van af door alleen maar het belangrijkste commerciële werk te verto nen. Je zult je nek uit moeten steken om naar diverse doelgroepen toe interessante programma's aan te bieden. De onderne mer in Hoogeveen zal automatisch genie ten van het enorm positiveren van het imago van het bioscoopklimaat in Nederland. Neem de klant serieus en doe de klant niet te kort met alleen maar James Bond en Jurassic Park. AJV: Gelukkig! Ik zou dolgraag eens in de schoenen van Wim van Wouw staan, omdat hij leiding kan geven aan de groot ste theaters in Nederland, op die plaatsten waar de meeste mensen naar de bioscoop gaan. Het lijkt mij een zaligheid om mij daar eens uit te leven. Ik zie al een hele boel akties voor mij die ik graag een keer in de grote steden zou willen doen. Aan de ander kant heeft het natuurlijk minder leuke kanten en dan denk ik met name aan maandagmorgen en op het moment dat je zoveel medewerkers enthousiast moet houden. Tot slot heeft u nu de gelegenheid om nog iets toe te voegen. WvW: Ik vind één van de meest frappan te statistieken, die waarin staat hoeveel een film oplevert voor een producent per land. De bioscoop maakt daar ongeveer 25% van uit. Het frappante is dat in een land als Nederland, waarin het bioscoop bezoek laag is, het percentage ongeveer hetzelfde is. De lancering van de film via de bioscoop is een ontzettend belangrijk vertrekpunt om die film te doen slagen in al zijn inkomsten. Ik hoop dat ooit de dis tributeurs nog eens een keer het licht krij gen van boven. Het is triest dat ze niet spontaan, bijvoorbeeld in een Air Miles campagne meedenken. Het is heel dubbel als ze enerzijds stellen dat de Albert Heijn campagne een groot succes was en dat ze nu aan de Air Miles campagne -met Pathé en Minerva- twijfelen omdat toevallig de rest van Nederland niet mee mag doen. Ik ben ervan overtuigd dat ze zichzelf daar mee tekort doen. omdat de Air Miles cam pagne ook voor de distributeur aanzienlij ke extra inkomsten teweeg brengt. Maar zoals bekend, rekenen is niet de sterkste kant in deze bedrijfstak. AJV: Ik ben op dit ogenblik druk bezig met internet. Vanaf 1 december hebben wij onze eigen pagina op het Internet. Een heleboel bioscopen moeten zich eens ver diepen in de mogelijkheden van Internet, willen ze de boot straks niet missen. Tegenwoordig halen daar al veel mensen hun informatie vandaan, laten we dat niet onderschatten. Frank Smit

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 9