6b. Zo ja, op welke manier? JH: Het Amerikaanse voorbeeld zou zeer werk zaam kunnen zijn. Ik zou ervoor willen pleiten de grens van 16 jaar in ieder geval terug te brengen tot 14 jaar en de 12 jaar classificatie te laten vervallen. DdL: Het Amerikaanse systeem introduceert een aantal categorieën waarbij nog duidelijker en pregnanter op de verantwoordelijkheid van ouders wordt gewezen. Dit systeem verdient de voorkeur omdat juist hier ook de ouders worden betrokken bij het beslissingsproces, en zij extra informatie krijgen aangereikt. NFK: De wettelijke classificatie-mogelijkhe- den scheren alle kinderen onder de 12 jaar over één kam, terwijl in die leef tij dskategorie grote verschillen zijn. Een kind van 5 jaar en een kind van 11 onder één noemer brengen miskent de enorme ver schillen in verstandelijke en emotionele ontwik keling tussen beiden. Invoering van een tussen leeftijd ligt dus in de lijn. "7 jaar en ouder" zou een kategorie zijn die recht doet aan de werke lijkheid en aansluit bij diverse buitenlandse systemen. 7. In Amerika hanteert de filmkeuring een sys teem met meerdere classificaties, namelijk: - General Audiences (alle leeftijden), - Parental Guidance Suggested (voorgesteld wordt de kinderen te laten begeleiden door een ouder); - Parents strongly cautioned. (ouders worden gewaarschuwd dat delen van de film niet geschikt voor kinderen onder 13 jaar), - Restricted (kinderen onder 17 jaar mogen de film slechts bezoeken onder begeleiding van een ouder), - NC 17 (kinderen onder 17 worden niet toe gelaten). Is dit systeem ook toepasbaar voor Nederland? Waarom wel of waarom niet? JH: Ja, omdat het uitgebreide informatie ver schaft over de inhoud c.q. schadelijkheid voor kinderen. Buiten een keuring/toetsing om is het sowieso belangrijk veel voorlichting te geven omtrent uit te brengen films. DdL: Ja, zoals eerder aangehaald, voorziet het Amerikaanse systeem in een duidelijker advies en wordt de verantwoordelijkheid van de ouders duidelijker benadrukt. Hierbij dient opgemerkt dat de Amerikaanse filmkeuring de nadruk legt op het sexuele aspect in films en een stuk toleranter is ten opzichte van geweld. Die meer tolerante houding weerspiegelt uiter aard ook de manier waarop Amerikanen tegen geweld aankijken. MvP: Nee, te veel classificaties kan ook ingewik keld zijn en het Amerikaanse filmkeuringssys- teem is hypocriet ten opzichte van hun maat schappij die veel te gewelddadig is en voortdurend op sex (vooral in reclame) gericht is. NFK: Op dit moment is het Amerikaanse sys teem, gelet op de Nederlandse wetgeving, in ieder geval niet toepasbaar. Wel verdient de 'Parental Guidance Suggested'-classificatie nadere bestudering nu deze het wellicht moge lijk kan maken dat meer kinderen op een veilige manier bepaalde films kunnen zien. De Nederlandse Filmkeuring oriënteert zich op dit punt, onder andere in overleg met de directeur van het Engelse filmkeuringsinstituut. 8. De film "Kids" is door de Nederlandse Filmkeuring voor kinderen van 16 jaar en ouder geschikt geacht. In de film spelen kinde ren onder de 16 jaar een hoofdrol. Maakt dit voorbeeld niet duidelijk dat in het Nederlandse keuringssysteem leeftijdsclassifica ties ontbreken? JH: Het feit dat kinderen onder de 16 jaar een hoofdrol spelen hoeft niet automatisch te implice ren dat de film daardoor geschikt zou zijn voor kinderen onder de 16 jaar. DdL: Ik kan me voorstellen dat juist KIDS een film is waar ouders met hun kinderen naar toe willen, om op basis van deze film een interessan te discussie op te zetten. Binnen het Amerikaanse systeem zou dit met een Restricted-aanduiding mogelijk zijn. Een duidelijk voorbeeld dus van de "armoede" van het Nederlandse systeem. NFK: De keuring van "Kids" op 16 jaar en ouder maakt alleen maar duidelijk dat de NFK de verto ning van de film aan beneden 16-jarigen schade lijk acht. Dat in "Kids" beneden 16-jarigen spe len, maakt de schadelijkheid niet minder, maar eerder groter vanwege het identificatie-gevaar. Ter vergelijking: als een film porno-scènes met kinderen bevat, zegt toch ook niemand: "Daar kunnen kinderen gerust naar kijken, want het gaat om kinderen"? 9. In hoeverre behoren kinderen zelf te beoor delen of zij een film wel of niet kunnen zien? JH: Men zal zich als volwassene bij het zien van bepaalde films niet altijd in de gedachten- wereld van kinderen kunnen plaatsen. Wellicht is het een idee om kinderen in te schakelen bij een verschil van mening in de toetsingscommis sie. DdL: Het lijkt me zeer aangewezen dat een panel van "jongeren" in deze advies zou uit brengen bij het keuren, hoe zij de film zien en ervaren. Dit advies zou dan getoetst kunnen worden aan het keuringssysteem waarbij de verantwoordelijkheden binnen de industrie een regelmatige feedback kunnen krijgen. MvP: Kinderen tot een bepaalde leeftijd 12 jaar) zijn naar mijn mening niet in staat om daar zelf een gefundeerde mening over te hebben. NFK: Kinderen zelf laten uitmaken wat ze kun nen zien, houdt een onaanvaardbaar risico van schade in. Overigens, uit een in 1993 door onderzoekers van de Leidse universiteit verricht onderzoek blijkt dat een ruime meerderheid van de ondervraagde jongeren het er mee eens is dat de NFK leeftijdsgrenzen voor bioscoopfilms aangeeft. 10. Is het oordeel van de Nederlandse Filmkeuring bedoeld voor het publiek in het algemeen of specifiek als waarschuwing voor ouders? JH: Zoals het nu gebeurt lijkt het er duidelijk op dat het een waarschuwing is voor de ouders. Een vorm van zelfregulering zou voor het publiek in het algemeen zeer zinvol kunnen zijn. DdL: Het oordeel van een filmkeuring heeft slechts één doel: het uitbrengen van advies als leidraad, niet als waarschuwing voor ouders! MvP: Als richtlijn voor het publiek, maar ook als waarschuwing voor de ouders. NFK: Het oordeel van de NFK vormt algemene informatie voor het "publiek"; voor ouders vormt het een waarschuwing en een hulpmiddel. 11. Behoren ouders en niet een filmkeuring het oordeel uit te spreken of een film al dan niet geschikt is voor hun kind? JH: Ja, dat vind ik wel. Een keuring zou slechts een adviesleeftijd moeten aangeven. Ouders moe ten vervolgens op hun beurt dan gewaarschuwd cq. voorgelicht zijn en zelf de verantwoordelijk heid nemen voor wat zij hun kind willen laten zien. DdL: Ouders hebben de absolute vrijheid, na het inwinnen van informatie via alle kanalen, om een duidelijke beslissing te nemen die afwijkt van de beslissing van de keuringsinstanties. MvP: Het lijkt mij niet praktisch voor de ouders om te oordelen over een film die ze niet gezien hebben. Het is dus wel gewenst om een classifi catie als richtlijn aan te brengen. NFK: De filmkeuring beoordeelt niet de geschiktheid van een film, maar de mogelijke schadelijkheid (uitzondering is de "kindvriende- lijk"-aanduiding). Het overlaten van het oordeel van de schadelijkheidsbeoordeling aan de ouders gaat uit van een ideaalbeeld van ouders waaraan bepaald niet altijd wordt voldaan: niet iedere ouder heeft toegang tot eventuele andere informa tie over schadelijkheid; niet iedere ouder houdt zich bewust bezig met wat zijn/haar kind in de bioscoop gaat zien. 12. Vindt u het verdedigbaar dat kinderen bepaalde films in de bioscoop niet mogen zien, terwijl ze via het NOS Journaal toegang hebben tot werkelijkheid die soms weerzinwekkend hard kan zijn? JH: Nee, ook wat betreft TV zijn de ouders zelf verantwoordelijk voor wat hun kinderen mogen zien. DdL: Hier wringt het schoentje: de informatie- en communicatiestroom is nooit in zijn totaliteit te controleren, dus worden de pijlen gericht op meer traditionele media als de bioscoopfilms vanuit een historisch perspectief. De Filmkeuring heeft niet eens een greep gekregen op een relatief oud medium als video, om nog maar niet te spre ken over de nieuwe electronisch snelweg. Het is niet verdedigbaar dat de Filmkeuring momenteel halstarrig de ogen sluit voor de snelle ontwikke lingen binnen het mediaveld en een film als MORTAL KOMBAT als 16 katalogeert terwijl datzelfde produkt als videospelletje bij honderd duizenden gezinnen op het scherm te zien is. NFK: Dat" de NOS in het journaal soms erg harde beelden vertoont, is vanzelfsprekend geen reden om de normen voor de vertoning van bio scoopfilms aan kinderen te verlagen of af te schaffen. De vermindering van geweldsbeelden in het journaal en de aanpassing van die beelden aan het tijdstip van uitzending liggen meer in de lijn. 13. Het Commissariaat voor de Media heeft recentelijk bekendgemaakt dat zij de regels van de Filmkeuring strikter zal gaan naleven, het geen impliceert dat commercials van films die gekeurd zijn voor 12 resp. 16 jaar niet meer vóór 20.00 resp. 21.00 uur op televisie vertoond mogen worden. Wat is hierover uw mening? JH: Zoals al gezegd blijft er een hiaat, want wat te doen met niet officieel gekeurde films? Of wat te denken van de commerciële zenders die zich niet strikt (hoeven) te houden aan de Nederlandse

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 11