25 international Vrijplaats voor cinematografie Berend Reijnhoudt van The Movies Art House Filmdistribution jan 24 - feb 4 1996 The Movies is een begrip geworden in Amsterdam. Op feestjes is het verhaal datje bij The Movies werkt al genoeg om mensen geïnte resseerd te krijgen. Wanneer ik echter over IMAX begin blijkt niemand er ooit van gehoord te hebben. Na jarenlang bij The Movies gewerkt te hebben kwam ik een jaar geleden via Gerben Kuipers in contact met IMAX. Mijn eerste bezoek aan het IMAXtheater in Rotterdam was een prachtige ervaring. Ik was al eerder in IMAXtheaters in het buitenland geweest, maar had nog nooit rus tig in een theater kunnen rondkijken. De afme tingen van het theater zijn wat anders dan die van The Movies. Een doek van 23 bij 17 meter, een projectiecabine zelfs groter dan The Movies 2, een op luchtdruk lopende reuzeprojector die sist in plaats van ratelt en een geluidssysteem met het formaat van een boekenwand. Op de spoelentoren lagen twee IMAXfilms van 40 minuten. Kolossale rollen want één IMAXbeeldje heeft de oppervlakte van tien 35mm filmbeeldjes. Na mijn eerste kennismaking met het theater ben ik in een korte periode een groot aantal IMAXfilms gaan kijken. Er is een catalogus van circa 100 IMAXfilms die voor het grootste deel door vijf producenten gedraaid zijn. De meeste theaters in de wereld zijn gelieerd met science musea. Er zijn momenteel slechts zeven theaters die onafhankelijk van een museum draaien. IMAX Rotterdam en het koepeltheater Omniversum in Den Haag zijn er daar twee van. Doordat de science musea de grootste afnemers zijn hebben vrijwel alle films een educatieve boodschap. Dit is fantastisch voor al die Amerikaanse theaters waar scholieren overdag in het museum en het theater komen leren, maar in Europa werkt dit helaas anders. Bij mijn eerste bezoek 'in functie' bij het IMAXtheater behorende bij het Liberty Science Center in New Jersey werd ik gewaarschuwd: "Als u rustig rond wilt kijken moet u in het weekend komen, want doordeweeks is het hier een gekkenhuis". Helaas is dit in het Omniversum en in IMAX Rotterdam nog niet het geval. Het is per definitie niet zo dat educatieve films vervelend zijn. Ik heb meerdere films gezien waarbij ik me bijzonder heb geamuseerd. Er zijn echter nauwelijks films die voor de twee Nederlandse IMAXtheaters een sterke avond programmering zouden kunnen opleveren. Momenteel is een IMAXprogrammering gericht op entertainment dat kan concurreren met ande re uitgaansmogelijkheden niet mogelijk. De enige echte entertainmentfilm dit ooit op IMAX gemaakt is een concertregistratie van de Stones getiteld ROLLING STONES AT THE MAx! Deze film zorgde in de Benelux voor uitver kochte zalen. In de Verenigde Staten was het echter veel moeilijker om de film te verhuren. Wat moet een Science Museum met The Stones? De film werd voor de theaters die 'm draaiden een groot succes, maar voor de produ centen een commerciële flop. Na de Stones is er dan ook lang geen entertainment meer gemaakt. IMAX richt zich momenteel nog steeds sterk op de educatieve markt. Gelukkig is er hoop voor de filmliefhebbers. Er zit een groei in het aantal IMAXtheaters en, wat belangrijker is, ook in het aantal commerciële 'stand-alone' theaters. Meer theaters betekent betere terugverdienmogelijkheden voor de pro ducenten waardoor ze het zich kunnen permitte ren om films met hogere budgetten te maken. Er is sprake van een nieuw elan in de IMAX wereld. Sony heeft hierin een voortrekkersrol gespeeld door in het hart van New York een supermodern IMAX 3D theater neer te zetten en zich met Columbia Pictures en Sony New Technologies op de produktie van speelfilms op IMAX- formaat te werpen. Hun eerste produkt WINGS OF COU RAGE, geregisseerd door Jean-Jacques Annaud, verscheen zelfs in de Variety Box Office top 50, terwijl de film maar met één kopie draaide. Op WINGS OF COURAGE is veel aan te mer ken en de film is zeker niet perfect, maar het blij ven 50 opwindende minuten. Het tweede pro dukt van Sony Picture Classics ACROSS THE SEA OF TIME is een film waarbij ik mijn ogen niet droog kon houden. Dit was mij na E.T niet meer overkomen. Het was niet alleen de film die me ontroerde maar ook het gevoel dat er hoop is voor IMAX in Europa. Onlangs hebben Twentieth Century Fox Film Corporation en IMAX Corporation een joint venture opgericht om dit jaar een Foxfilm gelijktijdig op IMAX en 35mm op te nemen. De vooroordelen waar de Art-House film 25 jaar geleden mee geconfronteerd werd zijn dezelfde waar IMAX nu tegenaan loopt. Mensen hebben er iets over gehoord of gelezen en hebben hun oordeel klaar. Hoeveel mensen hebben al niet tegen me geroepen dat ze IMAX oninteressant, vervelend of saai vinden. Slechts weinigen had den meer dan één IMAXfilm gezien. Als ik na één slechte bioscoopfilm zo'n vooroordeel had opgebouwd had ik nu hier dit stukje niet zitten schrijven. Het grote aandeel dat IMAX heeft in dit stuk betekent niet dat ik mijn afkomst verloochen, maar het produkt van The Movies hoeft niet meer verdedigd te worden. Small can be great. De Pen gaat naar Dorien van de Pas, Product Manager Meteor Film th "Eigenzinnigheid is het kenmerk van dit festival. De afstand tussen maker en publiek is nooit groot. Het filmfestival in Rotterdam is een vrijplaats voor cinema tografie." Met deze veelzeggende woor den opende staatssecretaris Nuis woens dagavond 24 januari jl. de 25e editie van het International Film Festival in de Doelen in Rotterdam. Na een ongeregelde ontvangst konden de bezoekers van de openingsavond van het filmfestival in alle rust genieten van de internationale première van "Au petit Marguery" (Frankrijk 1995). Regisseur Laurent Bénégui debuteert met deze "smakelijke" produktie over een restau ranthouder die zijn etablissement moet sluiten en daarom een aantal vrienden en familieleden heeft uitgenodigd voor een diner op de sluitingsavond van zijn "Au petit Marguery". "Het regisseren van zeventien karakters op één locatie was de grootste uitdaging", verklaarde Bénégui stellig. Emile Fallaux, festivaldirecteur, sprak de verwachting uit dit jaar 160.000 bezoe kers te trekken naar het festival. Na vijf jaar directeur te zijn geweest neemt Fallaux dit jaar afscheid van deze functie. Hoewel geheel volgens zijn eigen wens geen afscheidsspeech werd gehouden, konden de wethouder van Kunst van Rotterdam en Staatssecretaris Nuis het toch niet laten een soort van dankwoord uit te spreken. "De eigenzinnigheid van het festival in Rotterdam is vertegenwoor digd in Emile Fallaux", aldus de staatsse cretaris. Hij maakte het festival tot een evenement zonder uiterlijk vertoon, zon der glamour, waarbij het puur draait om de produkties die vertoond worden. Met deze avond was het openingsschot gegeven voor de viering van het werk van meer dan 1.000 regisseurs, verspreid over 215 speelfilms en documentaires, en over een groot aantal korte films, video's, CD- Roms en filmprodukties voor het Internet. deé&t,

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 17