ONDE DE ALBERT HEIJN 2 VOOR 1 ACTIE FILM-TON-TECHNIK S T I C H 1995 is een bijzonder jaar geweest voor het Nederlandse Film- en Bioscoopbedrijf, want er gingen sinds 1984 niet meer zoveel mensen naar de bioscoop als in het afgelopen jaar. Met dit resultaat wor den de eerste vruchten geplukt van de inspanningen die op diverse plaatsen in de bedrijfstak plaats vinden. HANNSDIETER RÜTTGERS GMBH Tot deze inspanningen behoorde ook de 2 voor 1 zomeractie die de Stichting Marketing Communicatie van de NFC in samenwerking met Albert Heijn organiseerde. Alhoewel de actie inmiddels al weer enige tijd achter ons ligt willen wij u enkele resultaten niet onthouden, mede omdat daarmee kan worden aangetoond dat de actie heeft kunnen voorkomen dat de bioscopen gedurende de warme zomerweken minder vol waren. De Albert Heijn-actie was een unieke actie. Uniek omdat de actie door brede steun van zowel film verhuurders als bioscoopexploitanten een natio naal karakter kreeg én omdat de actie kon plaats vinden in een periode waarin de Nederlandse con sument de bioscoop traditioneel minder goed bezoekt. De Stichting voor Onderzoek heeft in opdracht van de Stichting Marketing Communicatie onderzoek gedaan naar de Albert Heijn actie. Uit de resultaten van de enquête, gehouden naar aanleiding de Albert Heijn actie, kan worden afge leid dat er geen sprake is van een totaal ander publiek. Zowel de reacties als de kenmerken van de respondenten komen, behoudens enkele uit zonderingen, in grote mate overeen met resultaten van eerder gehouden onderzoeken. Tot die uitzon deringen behoort de conclusie dat er iets meer vrouwen en hoger opgeleiden gebruik hebben gemaakt van de Albert Heijn coupons. Een andere uitzondering betreft de reacties op de vraag of men vaker naar de bioscoop zou willen. 84% antwoordde hierop bevestigend. Doorgaans ligt dit percentage lager. Alhoewel dit gezien kan worden als een enorm groeipotentieel, dient men zich goed te realiseren dat toekomstig gedrag door mensen over het algemeen slecht wordt ingeschat. Willen is in dit geval iets anders dan doen. Tijdgebrek en de prijs van het bioscoopkaartje zijn voor menig respondent reden om de bioscoop niet frequenter te bezoeken, zo blijkt uit het onder zoek. In eerder onderzoek werd de prijs met zo prominent als de oorzaak aangewezen. Hiervoor is een goede verklaring te geven. De respondenten werd gevraagd mee te werken aan onderzoek dat dient ter evaluatie van een actie waarin de prijs als promotiemiddel werd gebruikt. De respondenten waren zich hiervan ter dege bewust en vulden het enquêteformulier dan ook met deze "voorkennis" in. Daarbij komt dat ook tijdens de Nationale Bioscoopdag (voorafgaand aan de AH actie) de prijs als promotiemiddel werd gebruikt. Gebleken is dat het publiek over het algemeen tevreden is over hun bezoek aan de bioscoop. Dit is ook terug te vinden in de waardering voor het filmaanbod, comfort en service en dienstverlening in de bioscoop. Dit neemt echter niet weg dat er volgens de respondenten toch nog veranderingen doorgevoerd zouden mogen worden. Bijna de helft van alle geënquêteerden (42%) ziet het voor programma graag veranderen en meer dan een kwart hoopt in de toekomst toch nog een comfort- verbetering te mogen constateren. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat 44% van de respondenten te kennen heeft gegeven dat zij niet naar de bioscoop zouden zijn gegaan zonder de Albert Heijn actie. mMmi Van deze groep kan iets meer dan de helft (22% van de totale onderzoeksgroep) betiteld worden als een niet-frequente bioscoopbezoeker. Met het bereiken van deze groep alleen al kan de Albert Heijn actie als geslaagd worden beschouwd! De invloed van de AH actie op het bioscoopbe zoek in de periode 24 tot en met 26 van 1995 is enorm te noemen. Uit de cijfers is gebleken dat er zo'n 800.000 mensen de AH coupons hebben ingeruild voor een gratis bioscoopkaartje. Ondanks dat de helft van de AH bezoekers gra tis een film hebben kunnen bezoeken, is er een stijging van de bruto recette te constateren t.o.v. 1994 naar 105%. Verloop van bioscoopbezoek als er geen Albert Heijn actie zou zijn geweest. Door de resultaten uit het eerste deel van het onderzoek te integreren in het tweede deel is getracht in een figuur weer te geven hoe de actieperiode eruit zou hebben gezien als de Albert Heijn actie niet zou hebben plaatsgevon den (44% van de Albert Heijn bezoekers zegt dat zij zonder de actie niet naar de bioscoop zou den zijn gegaan). Moderne bioscoop-techniek alles in één bedrijf Wij leveren en bieden u service onderhoud voor o.a.: 16-, 35- en 70 mm. projectoren Alle soorten gelijkrichters Non-Rewind en Endlos projectietafels Zeer grote onderdelen voorraad, alle merken, ook gebruikte Spoelen forens 5000 m. Automatiseringssystemen Alle merken geluidssytemen Vraag vrijblijvend inlichtingen: JahnstraBe 37-41 40215 Düsseldorf Tel.: 02 11 37 30 47 Fax: 02 11 38 17 34 Telex: 8587016 Cinemare in Almere cd Zonder AH actie ook gegaan? 400 300 200 100 ------- 341 2W - JAAR 1994 ■JAAR 1995 •JAAR 199S- Ja Nee

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 8