Dorien van de Pas Product Manager Meteor Film Doden van de Pas, Berend Reijnhoudt, Gerben Kuipers Maandag 5 februari. Mijn eerste zwanger schapsverlofdag. Ik word nog op de 'nor male tijd' wakker, maar weet gelukkig al vrij snel dat er iets bijzonders aan de hand is. Ik hoef niet naar mijn werk vandaag, ik mag me nog eens om-draaien. Na ruim 7 jaar hard werken heb ik 'zomaar' enkele maanden vrij. Wat zalig, maar ook onwer kelijk. Dat 'zomaar' is natuurlijk heel betrekkelijk. Aanleiding is dat er zich binnen afzienbare tijd een kleine Schwarz/van de Pas-combi natie aandient. Dat is als het ware het resul taat van een liaison tussen Jan Timmer en Joop van der Reijden, met een marketing campagne, die het beste van 'Let's make things better' combineert met 'jong snel en wild'. Dat is dus niet zomaar; daar is over nagedacht en dat is met veel zorg gemaakt! Die eerste maandag is wel raar. Maandag is toch D-Day in onze branche: een dag vol stress, opwinding, de nodige discussies en dan de resultaten. Een dag, waarop de adre naline gaat stromen en die je - afhankelijk van de resultaten - uitgeput danwei joelend (en soms een combinatie daarvan) afsluit. Ik weet me te beheersen en wacht tot ik de cijfers en het MPAA-overzicht zie. Mijn interpretatie van de cijfers roept natuurlijk de nodige vragen op. Zouden ze wel hard genoeg geprobeerd nebben om...zijn ze wel streng genoeg geweest tegen...goh, dat cijfer valt me alles tegen en wow wat blijft ZUSJE het lekker doen. Ik moet vertrouwen hebben in mijn collega's en vervangster. Stiekem vind ik het wel lekker dat iemand anders voor een tijdje de ruzies maakt. Al vind ik het wel wennen dat ik mijn visie niet kan geven. Zouden ze me missen? Maar aan de andere kant: wat een wereld gaat er open. Zeeën van tijd liggen voor me, iets wat je nooit hebt in dit vak. Ik kan boe ken lezen, foto's inplakken, vrienden bellen en rustig boodschappen doen. Maar het allerlekkerste is overdag naar de bioscoop. Heerlijk! Omdat het zo rustig is, het bios cooppersoneel zo ontzettend aardig is, maar vooral het gevoel hebben dat je spijbelt. Volop tijd om te kijken of 'onze' affiches' wel (goed) hangen, of de trailers draaien. Volop tijd om recensies te lezen en dan bedoel ik alle recensies, in alle kranten, helemaal. Allemaal dingen, die bij je werk horen, maar waar je normaliter te weinig tijd voor hebt. Het staat niet stil in je hoofd als je met zwan gerschapsverlof bent. De fantasieën over de baby wor den doorspekt met gedach ten over je werk. Zwangerschapsverlof is als een 'sabbatical year'; een uitstekende gelegenheid om inspiratie op te doen. Waarom eigenlijk geen 'ver plicht vrij'in de CAO's? Ik probeer niet teveel naar kantoor te bellen, omdat ik bang ben dat ze me een bemoeial vinden. Maar gelukkig bellen ze mij af en toe voor advies of voor de laatste stand van mijn buik. Als voorbereiding op 4 maanden poepluiers zie ik alle films, die ik maar tegenkom. Bang om iets te missen en bang om niet mee te kunnen praten? Eerst in Rotterdam waar ik tien dagen lang het Filmfestival volg. Naast veel onbekende, kleine films (om eventueel aan te kopen) zie ik ook alvast wat films van collega-distributeurs, die in maart en omstreken in première gaan. Zo kom ik regelmatig in Las Vegas met CASINO, LEAVING LAS VEGAS en even later SHOWGIRLS. Ik lach hartelijk om BLUE IN THE FACE, ondanks dat ik in Luxor op rij 1 zit (met een buik, die erg in de weg zit), omdat ik te laat binnenkwam. Ik vind, net zoals iedereen, 'iets' van KIDS en geniet van HEAVY en HAUT BAS FRAGILE. Na Rotterdam bouw ik het aantal van vijf films af naar (minstens) een film per dag. In de bioscoop zie ik HEAT (als ik zou moeten kiezen tussen de Niro of Pacino, dan zou ik het toch echt niet weten! Wat mij betreft hebben weinig jonge acteurs sex-appeal, dat vergelijkbaar is met dat van deze oude rot ten.), SHOWGIRLS en haal ik films in als BABE en WAITING TO EXHALE. Op video zie ik films, die ik al dan niet bewust gemist heb, zoals INTERSECTION (met Sharon Stone in een prachtige Grace Kelly-look), A KISS BEFORE DYING, BRAVEHEART (foei, kan eigenlijk niet op klein scherm), ALS DE KRAANVOGELS OVERVLIEGEN en SOMETHING TO TALKABOUT. Ik zie de NOORDERLINGEN nog eens met het oog op de uitbreng van DE JURK, want ik ben ontzettend benieuwd hoe DE JURK het zal doen in de bioscoop. Van de versie zonder muziek, die ik al gezien heb, heb ik van begin tot eind genoten. Jammer dat ik de samenwerking met de creatieve familie Van Warmerdam niet kan afmaken. Gelukkig heb ik wel tijd om de interviews te lezen, die nu verschijnen. Het is trouwens erg leuk om Nederlandse films uit te brengen, vanwege het contact met de makers. Meteor Film heeft het afge lopen jaar vrij veel Nederlandse films uitge bracht, zoals DE VLIEGENDE HOLLAN DER, TOT ZIENS, ANTONIA, ZUSJE en dan nu DE JURK. Het is heel inspirerend om al in een vroeg stadium met de creatievelingen (producen ten en regisseurs) na te denken over trailers, affiches, vitrinesets, publiciteitsbeleid en de uitbreng; iets wat met buitenlandse films in veel mindere mate kan. Opvallend is dat de ene regisseur de handen van zijn film aftrekt op het moment dat er een distributeur in zicht is, terwijl een andere regisseur zich druk blijft maken tot aan het moment dat de affiches in de stad hangen en de film z'n tigste week ingaat. Maar ik vind dat er niets mis is met een kritische en betrokken werk verhouding. Een buitenlandse film uitbrengen is veel minder lastig, omdat je alleen intern moet proberen op een lijn te komen (en met de bioscopen natuurlijk). Je faxt de cijfers naar het buitenland met een plausibel verhaal waarom de resultaten zijn tegengevallen (als de resultaten goed zijn, ligt het namelijk nooit aan de distributeur) en 'that's it'. Nu ik persvoorstellingen bezoek van films waar ik niet op kan wachten, zoals SENSE AND SENSIBILITY van Ang Lee en GOOD MEN, GOOD WOMEN van Hou Hsiao-Hsien, bedenk ik me dat het bij tijd en wijle heerlijk moet zijn om filmjournalist te zijn. De hele dag lekker naar de film met gratis koffie en broodjes. En al die publici- teitsmensen, die ontzettend aardig tegen je zijn. Wat wil je nog meer? Met al onze filmbagage moet ons a.s. kind wel een filmfreak worden, lijkt me! Ik zou gek worden als hij/zij niets met film heeft. Hoe zit dat met de kinderen van Steven Spielberg, Martin Scorsese of Emile Fallaux? Zijn Marianne Wolff, Matthijs van Heijningen en Robbert Wijsmulier blij met de filminteresse van hun kinderen? Met Gerben Kuipers heb ik in ieder geval de afspraak dat zijn kersverse dochter, die hij Dorien gedoopt heeft, in mijn voetspo ren zal treden. Ik beloof je Gerben, dat ik nog heel lang, heel fanatiek en met veel ple zier met film bezig blijf, totdat ze er klaar voor is. Deze foto is genomen in Cannes 1995, toen Berend, Gerben en ik nog niet konden ver moeden dat er behalve film nog minstens twee andere overeenkomsten tussen ons waren: baby's en de Pen. De pen is voor Gerben. Dorien van de Pas Noot van de redactie: Inmiddels is Dorien bevallen van een gezonde zoon: SAM. Wij wensen de ouders veel geluk met hun "première dzjbetf,

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 13