TWEE PERSPECTIEVEN: FILM PUBLICITEIT
Holland Film Nieuws wilde graag de mening horen over een aantal zaken die direct en indirect met de publiciteit van bios
coopfilms te maken heeft. Zij legde daarom een aantal vragen voor aan mensen die aan hier in hun dagelijkse werkzaamhe
den mee te maken hebben. Ab Zagt, recensist bij het Algemeen Dagblad (AZ), René Mioch, presentator en eindredacteur van
Veronica Film Video (RM) Lieke Buschman, Publiciteits Manager bij Buena Vista International (LB) en Monique van
Schendden, via haar onderneming MVSP mede verantwoordelijk voor de publiciteit van o.a. Concorde Film (MvS), waren
bereid hun pen in de inkt te dopen en de vragen te beantwoorden.
1) Als er onderscheid wordt gemaakt tus
sen drie vormen van filmpubliciteit:
1) free publicity, 2) adverteren 3) marke
ting (hier bedoeld als het actiematig
samenwerken met andere bedrijven),
welke is dan volgens u het belangrijkste
en waarom?
AZ: "Free Publicity, vanwege het
betrouwbaarheidsgehalte.
MvS: "Als er onderscheid wordt
gemaakt... Hoe en in welk opzicht. Free
publicity, adverteren en marketing zijn
drie grootheden die niet los van elkaar
gezien kunnen worden. Het uitgangspunt
blijft altijd de film. Wat is het genre? Voor
welke doelgroep (man/vrouw/leeftijd
etc.)? Met hoeveel kopieën gaat de film in
première, in welke periode van het jaar, in
welke bioscopen? Wat is de verwachte
opbrengst en hoe groot mag het budget
dan zijn. Het kiezen, voor zover dat kan
qua "belangrijkheid" tussen free publicity,
adverteren en marketing zoals gesteld, is
dus mede afhankelijk van bovenstaande.
De belangrijkste blijft in zoverre altijd de
free publicity omdat men in de
Nederlandse media gelukkig graag aan
dacht besteedt aan iedere nieuwe uit te
komen film. Free publicity is een gegeven
waar je als distributeur niet om heen kunt.
In veel gevallen, vooral bij kleinere artis
tieke films, ben je voor de publiciteit voor
al aangewezen op de free publicity. Indien
de budgetten voorhanden zijn, blijft adver
teren en marketing een prachtmiddel om
sturend de film bij de desbetreffende doel
groep onder de aandacht te brengen."
LB:"Ik zie het als een 3-eenheid. Je moet
ze in balans inzetten voor optimale com
municatie! Dus vind ik ze alledrie onmis
baar voor een goede communicatie strate
gie."
RM: "Marketing lijkt me het belangrijkst.
Je moet een film inschatten op zijn doel
groep. Heb je de juiste doelgroep
omschreven dan kun je je plannen daar op
richten. Het resultaat is dan gericht te
beoordelen.
Gevaarlijk zijn in dit geval de 'sleeper
hits'. Films waar geen doelgroep van te
beschrijven is, waar geen hoge verwach
tingen bestaan en die in het land van her
komst zeer succesvol zijn. Hoe ga je daar
mee om?"
2) Wat is in uw ogen de kracht én het
belang van free publicity?
AZ: "Een eerlijke manier van voorlichting
die lezers/kijkers houvast kan bieden. Hoe
meer de TV vercommercialiseert, hoe mee
gewicht de andere media (dagbladen) krij
gen. Het publiek is niet gek en doorziet
belangenverstrengeling heus wel."
MvS: "De kracht van free publicity is dat
het de mening is van die ene journalist(e),
werkzaam voor dat specifieke medium.
Enthousiasme en de verwoording van de
ondergane emotie kunnen ernorm stimule
rend werken op het bioscoopbezoek.
Daarbij zijn de kosten beheersbaar."
LB:"Het is in de ogen van de consument
een 'objectieve' graadmeter, die de belang
rijke balans tussen commercie en cultuur
in evenwicht moet houden."
RM: "De kracht is dat mensen die niet
direkt geïnteresseerd zijn in het produkt,
met het produkt in aanraking komen. Er
komt een journalistiek sausje over het
commerciële produkt.
We praten hier zowel over mediarecensies
als over aangeleverde artikelen voor huis-
aan-huis-bladen. Door reclameburo's
geschreven teksten e.d."
3) De wijze waarop films soms door jour
nalisten worden benaderd doet vraagte
kens zetten bij het nut van dergelijke
recensies. Is het in dit kader volgens u
van belang dat alle films gerecenseerd
worden?
AZ: "Nee. Films die te onbenullig voor
woorden zijn, worden in het Algemeen
Dagblad niet gerecenseerd. Niet-recense-
ren is ook een vorm van recenseren. Ook
de verspreiding van de film speelt bij deze
selectie een rol. Films met één kopie val
len doorgaans buiten de boot."
MvS: "Onzin vraag. Het publiek heeft
recht op een genuanceerde, objectieve
voorlichting. Het is zeer belangrijk dat alle
films gerecenseerd worden. Het blijft een
luxe dat bijna in alle belangrijke kranten
wekelijks alle première-films besproken
worden. Wordt hier eenmaal aan getornd,
dan zou binnen niet al te lange tijd de film
pagina wel eens gehalveerd kunnen wor
den. Natuurlijk ben ik ook niet altijd blij
met het oordeel van de recensent. Aan de
andere kant leert de lezer en/of kijker (van
de diverse filmprogramma's) ook de
mening van de betreffende journalist op
waarde te schatten. Als distributeur moet
je overigens niet op de stoel gaan zitten
van de journalist. De belangen lopen
natuurlijk niet parallel. De journalist geeft
een kritisch oordeel. De distributeur moet
alleen al voor de continuïteit geld verdie
nen. Uiteindelijk met een gemeenschappe
lijk doel: een gezond filmklimaat. Alleen
als er geld verdiend wordt, kunnen meer
en mooiere films uitgebracht worden."
LB:"Neen. Recensies zijn wat mij betreft
maar één klein onderdeel van de uitgebrei
de free publicity mogelijkheden. De toon
van veel recensies maakt helaas al te vaak
duidelijk dat recenseren een subjectieve
beoordeling is. De waarde die een consu
ment hier aan hecht valt te betwijfelen."
RM: 'Ja, de lezer is zich bijzonder bewust
van het subjectieve karakter van de recen
sie. Het is die ene man of vrouw die een
bepaalde mening heeft. Vaak hoor je
opmerking en dit is een voorbeeld (zij het
een veel gehoorde): 'Als Peter van Bueren
het niks vindt weet ik dat ik naar die film
moet'. De lezer leert de schrijver kennen.
De rececent is een handleiding in het moe
ras van filmaanbod. Men hoeft echt niet
naar alle films'.
4) Marketingdeals met ondernemingen
als MacDonalds, Coca-Cola en Procter
&Gamble zijn aan de orde van de dag.
Hoe staat u tegenover dit soort promo
ties?
AZ: "Sceptisch. Ik heb de indruk dat het
eerder bevorderlijk is voor de omzet van
friet en suikerwater. Het haalt het "pro
dukt" film naar beneden en maakt er een
wegwerpprodukt van."
MvS:"Die acties zijn prachtig. 1 plus 1
kan opeens 3 maken. Helaas komen vaak-
alleen films in aanmerking die landelijk,