TWEE PERSPECTIEVEN: FILM PUBLICITEIT Holland Film Nieuws wilde graag de mening horen over een aantal zaken die direct en indirect met de publiciteit van bios coopfilms te maken heeft. Zij legde daarom een aantal vragen voor aan mensen die aan hier in hun dagelijkse werkzaamhe den mee te maken hebben. Ab Zagt, recensist bij het Algemeen Dagblad (AZ), René Mioch, presentator en eindredacteur van Veronica Film Video (RM) Lieke Buschman, Publiciteits Manager bij Buena Vista International (LB) en Monique van Schendden, via haar onderneming MVSP mede verantwoordelijk voor de publiciteit van o.a. Concorde Film (MvS), waren bereid hun pen in de inkt te dopen en de vragen te beantwoorden. 1) Als er onderscheid wordt gemaakt tus sen drie vormen van filmpubliciteit: 1) free publicity, 2) adverteren 3) marke ting (hier bedoeld als het actiematig samenwerken met andere bedrijven), welke is dan volgens u het belangrijkste en waarom? AZ: "Free Publicity, vanwege het betrouwbaarheidsgehalte. MvS: "Als er onderscheid wordt gemaakt... Hoe en in welk opzicht. Free publicity, adverteren en marketing zijn drie grootheden die niet los van elkaar gezien kunnen worden. Het uitgangspunt blijft altijd de film. Wat is het genre? Voor welke doelgroep (man/vrouw/leeftijd etc.)? Met hoeveel kopieën gaat de film in première, in welke periode van het jaar, in welke bioscopen? Wat is de verwachte opbrengst en hoe groot mag het budget dan zijn. Het kiezen, voor zover dat kan qua "belangrijkheid" tussen free publicity, adverteren en marketing zoals gesteld, is dus mede afhankelijk van bovenstaande. De belangrijkste blijft in zoverre altijd de free publicity omdat men in de Nederlandse media gelukkig graag aan dacht besteedt aan iedere nieuwe uit te komen film. Free publicity is een gegeven waar je als distributeur niet om heen kunt. In veel gevallen, vooral bij kleinere artis tieke films, ben je voor de publiciteit voor al aangewezen op de free publicity. Indien de budgetten voorhanden zijn, blijft adver teren en marketing een prachtmiddel om sturend de film bij de desbetreffende doel groep onder de aandacht te brengen." LB:"Ik zie het als een 3-eenheid. Je moet ze in balans inzetten voor optimale com municatie! Dus vind ik ze alledrie onmis baar voor een goede communicatie strate gie." RM: "Marketing lijkt me het belangrijkst. Je moet een film inschatten op zijn doel groep. Heb je de juiste doelgroep omschreven dan kun je je plannen daar op richten. Het resultaat is dan gericht te beoordelen. Gevaarlijk zijn in dit geval de 'sleeper hits'. Films waar geen doelgroep van te beschrijven is, waar geen hoge verwach tingen bestaan en die in het land van her komst zeer succesvol zijn. Hoe ga je daar mee om?" 2) Wat is in uw ogen de kracht én het belang van free publicity? AZ: "Een eerlijke manier van voorlichting die lezers/kijkers houvast kan bieden. Hoe meer de TV vercommercialiseert, hoe mee gewicht de andere media (dagbladen) krij gen. Het publiek is niet gek en doorziet belangenverstrengeling heus wel." MvS: "De kracht van free publicity is dat het de mening is van die ene journalist(e), werkzaam voor dat specifieke medium. Enthousiasme en de verwoording van de ondergane emotie kunnen ernorm stimule rend werken op het bioscoopbezoek. Daarbij zijn de kosten beheersbaar." LB:"Het is in de ogen van de consument een 'objectieve' graadmeter, die de belang rijke balans tussen commercie en cultuur in evenwicht moet houden." RM: "De kracht is dat mensen die niet direkt geïnteresseerd zijn in het produkt, met het produkt in aanraking komen. Er komt een journalistiek sausje over het commerciële produkt. We praten hier zowel over mediarecensies als over aangeleverde artikelen voor huis- aan-huis-bladen. Door reclameburo's geschreven teksten e.d." 3) De wijze waarop films soms door jour nalisten worden benaderd doet vraagte kens zetten bij het nut van dergelijke recensies. Is het in dit kader volgens u van belang dat alle films gerecenseerd worden? AZ: "Nee. Films die te onbenullig voor woorden zijn, worden in het Algemeen Dagblad niet gerecenseerd. Niet-recense- ren is ook een vorm van recenseren. Ook de verspreiding van de film speelt bij deze selectie een rol. Films met één kopie val len doorgaans buiten de boot." MvS: "Onzin vraag. Het publiek heeft recht op een genuanceerde, objectieve voorlichting. Het is zeer belangrijk dat alle films gerecenseerd worden. Het blijft een luxe dat bijna in alle belangrijke kranten wekelijks alle première-films besproken worden. Wordt hier eenmaal aan getornd, dan zou binnen niet al te lange tijd de film pagina wel eens gehalveerd kunnen wor den. Natuurlijk ben ik ook niet altijd blij met het oordeel van de recensent. Aan de andere kant leert de lezer en/of kijker (van de diverse filmprogramma's) ook de mening van de betreffende journalist op waarde te schatten. Als distributeur moet je overigens niet op de stoel gaan zitten van de journalist. De belangen lopen natuurlijk niet parallel. De journalist geeft een kritisch oordeel. De distributeur moet alleen al voor de continuïteit geld verdie nen. Uiteindelijk met een gemeenschappe lijk doel: een gezond filmklimaat. Alleen als er geld verdiend wordt, kunnen meer en mooiere films uitgebracht worden." LB:"Neen. Recensies zijn wat mij betreft maar één klein onderdeel van de uitgebrei de free publicity mogelijkheden. De toon van veel recensies maakt helaas al te vaak duidelijk dat recenseren een subjectieve beoordeling is. De waarde die een consu ment hier aan hecht valt te betwijfelen." RM: 'Ja, de lezer is zich bijzonder bewust van het subjectieve karakter van de recen sie. Het is die ene man of vrouw die een bepaalde mening heeft. Vaak hoor je opmerking en dit is een voorbeeld (zij het een veel gehoorde): 'Als Peter van Bueren het niks vindt weet ik dat ik naar die film moet'. De lezer leert de schrijver kennen. De rececent is een handleiding in het moe ras van filmaanbod. Men hoeft echt niet naar alle films'. 4) Marketingdeals met ondernemingen als MacDonalds, Coca-Cola en Procter &Gamble zijn aan de orde van de dag. Hoe staat u tegenover dit soort promo ties? AZ: "Sceptisch. Ik heb de indruk dat het eerder bevorderlijk is voor de omzet van friet en suikerwater. Het haalt het "pro dukt" film naar beneden en maakt er een wegwerpprodukt van." MvS:"Die acties zijn prachtig. 1 plus 1 kan opeens 3 maken. Helaas komen vaak- alleen films in aanmerking die landelijk,

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 14