voor een zeer groot publiek (familiefilm), in een groot aantal steden in première gaan. Het zou aardig zijn als deze onder nemingen hun echte filmhart ook af en toe open zouden stellen voor de wat kleinere films, die een financiële injectie maar al te goed kunnen gebruiken." LB:"Zeer positief. Een goed doordachte en smaakvol uitgevoerde promotie leidt onmiskenbaar tot goede resultaten voor alle betrokkenen. Echter ook hier geldt dat de balans tussen commercie en 'cultuur' in evenwicht moet blijven." RM: 'Mijn kinderen en hun klasgenootjes zijn goed op de hoogte van de release datum van een nieuwe Disney film. Ze weten dat ze dan én lekker gaan eten én leuk naar de bios kunnen. Wat is er fout aan het ene massaprodukt te koppelen aan een ander produkt dat voor iedereen toe gankelijk dient te zijn?' 5) De Top 20 films in Nederland zijn ver antwoordelijk voor circa 60% van de markt. Hits verkopen lijkt geen probleem. De ware uitdaging is het tot een succes maken van middelgrote en kleine films. Bent u van mening dat er genoeg aan dacht is voor deze problematiek? Wat is volgens u een goede oplossing? AZ: "De oplossing is betere zalen voor deze films en deze titels meer kans gunnen een publiek te vinden. Elke film krijgt de aandacht in de publiciteit die hij verdient, daar ligt het niet aan." MvS:"Wat is een hit? Achteraf zijn we allemaal professor in de alweetkunde. Iedere keer is het weer spannend of een film aanslaat en zijn weg weet te vinden naar het publiek. Heeft de mix van poster, trailer, free publicity, advertentie, actie marketing en al die andere inspanningen het juiste effect gehad? Een hit verkopen blijft altijd een uitdaging, want een hit is pas een hit als er uiteindelijk geld mee ver diend wordt. Daarnaast is er niets mooiers dan een onverwacht succes. Mooie recensies, elke week een paar kopieën erbij, een goede mond-tot-mond- reclame en dan uitgroeien tot eén film die je echt gezien moet hebben. De film moet daar natuurlijk wel de kans toe krijgen. Door het enorme aanbod lukt dat vaak niet. 'Nieuw celluloid, nieuwe kansen' wordt er misschien te vaak geroepen." LB:"Kleine en middelgrote films zijn zeer vaak films die het van mond-tot-mond- reclame moeten hebben en dus tijd en ruimte behoeven. De huidige situatie in Nederland (met nog steeds een tekort aan doeken) staat dit in de weg. Hopelijk zul len alle geopende en te openen Mega- plexen dit positief beïnvloeden." RM: 'Er wordt gedaan alsof er aandacht voor is. Maar zo lang er bepaalde films in Nederland weken lang meer dan 100 schermen bezet houden krijgt een kleinere film gewoon geen kans. Gelukkig komen er megaplexen. Hopelijk krijgen we dan meer ademmogelijkneden voor alle film- soorten. Nederland heeft (nog) te weinig filmdoeken'. 6) Het bioscoopbezoek in Nederland kent op jaarbasis zijn pieken en dalen. Met name vakanties zijn geliefde première perioden. Dit leidt er toe dat er soms veel films tegelijk worden uitgebracht. Beschouwt u dit publicitair gezien als een probleem? Zo ja, is er wel een oplossing? AZ: "Premièreweken met 6-8 titels zijn een groot probleem. Films zitten elkaar ook op de krantenpagina's in de weg. Oplossing: betere spreiding, wellicht gere geld via een coördinatiecommissie? MvS:"Publicitair kan het een probleem vormen. Bij veel media zal dan toch een keuze gemaakt worden. De recensies op de filmpagina worden kleiner. Ook een Film TV programma wordt volgens een bepaald stramien opgebouwd waarbij slechts aandacht kan worden besteed aan een paar films. Andere middelen moeten worden aangeboord om toch je publiek te bereiken. Steeds zijn er maar enkele films waar het publiek massaal op af komt. De meest prachtige films sneuvelen in een periode van teveel aanbod of een onnauw keurige release-planning." LB:"Ja, het is zeker een 'probleem' of in ieder geval lastig. Maar met een dergelijk bezoekpatroon en meerdere aanbieders op de markt lijkt dit haast onvermijdelijk. Wie niet sterk is moet slim zijn en af en toe wat risico nemen. Dan is er ruimte genoeg voor iedereen." RM: 'Natuurlijk is het in mijn branche een probleem. Als er alleen rond de vakan ties 'belangrijke' films uitgaan dan maak ik de meeste tijd van het jaar een 'onbe langrijk' programma. Zo is het echter niet meer gesteld. Door de situatie zoals aan gegeven in punt 5 is er zoveel produkt dat er bijna wekelijks belangrijke films uit gaan. "I«|: Alleen: de echte bioscoopkrakers worden op vaste (maanden van te voren afgespro ken) data uitgebracht. We moeten werken aan een filmklimaat waarin we de aan dacht op film ook buiten de vakanties vasthouden. Voor een deel is het niet te voorkomen. Filmbezoek is duur. Mensen zijn niet in staat om anders dan als extraat je in de vakantie, naar de film te gaan'. 7) Films worden qua publiciteit door filmverhuurders (landelijke) gepositio neerd. Wat is volgens u de rol van de bios coopexploitant, publicitair gezien? AZ: "Aanvullend. Als een titel 4/5 weken draait, er zelf ook een advertentie tegenaan gooien, als reminder." MvS:"De goede enthousiaste bioscoop exploitant daargelaten, heb ik het gevoel dat menig exploitant een actievere rol zou kunnen vervullen. Met name met de plaat selijke media (huis-aan-huiskranten, loka le radio en TV) en de middenstand. LB:" De bioscoopexploitant is op lokaal/regionaal niveau van wezenlijk belang. Hun goede relaties met lokale media zijn onmisbaar in een volwaardige communicatie-strategie. De distributeur vertelt dat de film draait, de exploitant ver telt waar. RM: 'De verantwoordelijkheid voor de publiciteit wordt veelal bij de distributeur gelegd. Er zijn gelukkig goede uitzonde ringen. Er zijn behoorlijk wat exploitanten die zelf een aktief beleid voeren voor hun theaters. Er zijn echter ook een aantal exploitanten die een 'dikke buik ik zit lek ker achteruit' houding hebben. Veel geld binnenhalen, interessant lopen te doen en geen moer voor de film betekenen. Okay, alleen als je je zakken kunt vullen. De beste en meest succesvolle mensen inves teren in de business'. 8) Bioscoopbezoek wordt vrijwel altijd direct geassocieerd met jongeren. Hoe denkt u dat m.n. de oudere Nederlander, die de bioscoop wellicht niet eens meer als een alternatief van vrijetijdsbesteding ziet, publicitair gezien yveer op de bios coop kan worden geattendeerd? AZ: "Nadruk op verbeterde faciliteiten leggen in het advertenties. Bioscopen reserveren voor de betere film waar oude re bezoekers eerder op af komen. Desnoods via retrospectieven die wel goed onder de aandacht worden gebracht." MvS:"De oudere Nederlander heeft bij een bioscoopbezoek niet meer het gevoel dat ie 'uit' is. Naar de bioscoop gaan is niet meer echt gezellig. Met je vriendin samen naar het theater, cabaret, de opera, desnoods in een restaurant koffie drinken met iets er bij geniet vaak de voorkeur. Dan ben je 'uit'. De bioscoop is vaak

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 15