voor een zeer groot publiek (familiefilm),
in een groot aantal steden in première
gaan. Het zou aardig zijn als deze onder
nemingen hun echte filmhart ook af en toe
open zouden stellen voor de wat kleinere
films, die een financiële injectie maar al te
goed kunnen gebruiken."
LB:"Zeer positief. Een goed doordachte
en smaakvol uitgevoerde promotie leidt
onmiskenbaar tot goede resultaten voor
alle betrokkenen. Echter ook hier geldt dat
de balans tussen commercie en 'cultuur' in
evenwicht moet blijven."
RM: 'Mijn kinderen en hun klasgenootjes
zijn goed op de hoogte van de release
datum van een nieuwe Disney film. Ze
weten dat ze dan én lekker gaan eten én
leuk naar de bios kunnen. Wat is er fout
aan het ene massaprodukt te koppelen aan
een ander produkt dat voor iedereen toe
gankelijk dient te zijn?'
5) De Top 20 films in Nederland zijn ver
antwoordelijk voor circa 60% van de
markt. Hits verkopen lijkt geen probleem.
De ware uitdaging is het tot een succes
maken van middelgrote en kleine films.
Bent u van mening dat er genoeg aan
dacht is voor deze problematiek? Wat is
volgens u een goede oplossing?
AZ: "De oplossing is betere zalen voor
deze films en deze titels meer kans gunnen
een publiek te vinden. Elke film krijgt de
aandacht in de publiciteit die hij verdient,
daar ligt het niet aan."
MvS:"Wat is een hit? Achteraf zijn we
allemaal professor in de alweetkunde.
Iedere keer is het weer spannend of een
film aanslaat en zijn weg weet te vinden
naar het publiek. Heeft de mix van poster,
trailer, free publicity, advertentie, actie
marketing en al die andere inspanningen
het juiste effect gehad? Een hit verkopen
blijft altijd een uitdaging, want een hit is
pas een hit als er uiteindelijk geld mee ver
diend wordt. Daarnaast is er niets mooiers
dan een onverwacht succes.
Mooie recensies, elke week een paar
kopieën erbij, een goede mond-tot-mond-
reclame en dan uitgroeien tot eén film die
je echt gezien moet hebben. De film moet
daar natuurlijk wel de kans toe krijgen.
Door het enorme aanbod lukt dat vaak
niet. 'Nieuw celluloid, nieuwe kansen'
wordt er misschien te vaak geroepen."
LB:"Kleine en middelgrote films zijn zeer
vaak films die het van mond-tot-mond-
reclame moeten hebben en dus tijd en
ruimte behoeven. De huidige situatie in
Nederland (met nog steeds een tekort aan
doeken) staat dit in de weg. Hopelijk zul
len alle geopende en te openen Mega-
plexen dit positief beïnvloeden."
RM: 'Er wordt gedaan alsof er aandacht
voor is. Maar zo lang er bepaalde films in
Nederland weken lang meer dan 100
schermen bezet houden krijgt een kleinere
film gewoon geen kans. Gelukkig komen
er megaplexen. Hopelijk krijgen we dan
meer ademmogelijkneden voor alle film-
soorten. Nederland heeft (nog) te weinig
filmdoeken'.
6) Het bioscoopbezoek in Nederland kent
op jaarbasis zijn pieken en dalen. Met
name vakanties zijn geliefde première
perioden. Dit leidt er toe dat er soms veel
films tegelijk worden uitgebracht.
Beschouwt u dit publicitair gezien als een
probleem? Zo ja, is er wel een oplossing?
AZ: "Premièreweken met 6-8 titels zijn
een groot probleem. Films zitten elkaar
ook op de krantenpagina's in de weg.
Oplossing: betere spreiding, wellicht gere
geld via een coördinatiecommissie?
MvS:"Publicitair kan het een probleem
vormen. Bij veel media zal dan toch een
keuze gemaakt worden. De recensies op
de filmpagina worden kleiner. Ook een
Film TV programma wordt volgens een
bepaald stramien opgebouwd waarbij
slechts aandacht kan worden besteed aan
een paar films. Andere middelen moeten
worden aangeboord om toch je publiek te
bereiken. Steeds zijn er maar enkele films
waar het publiek massaal op af komt. De
meest prachtige films sneuvelen in een
periode van teveel aanbod of een onnauw
keurige release-planning."
LB:"Ja, het is zeker een 'probleem' of in
ieder geval lastig. Maar met een dergelijk
bezoekpatroon en meerdere aanbieders op
de markt lijkt dit haast onvermijdelijk.
Wie niet sterk is moet slim zijn en af en
toe wat risico nemen. Dan is er ruimte
genoeg voor iedereen."
RM: 'Natuurlijk is het in mijn branche
een probleem. Als er alleen rond de vakan
ties 'belangrijke' films uitgaan dan maak
ik de meeste tijd van het jaar een 'onbe
langrijk' programma. Zo is het echter niet
meer gesteld. Door de situatie zoals aan
gegeven in punt 5 is er zoveel produkt dat
er bijna wekelijks belangrijke films uit
gaan. "I«|:
Alleen: de echte bioscoopkrakers worden
op vaste (maanden van te voren afgespro
ken) data uitgebracht. We moeten werken
aan een filmklimaat waarin we de aan
dacht op film ook buiten de vakanties
vasthouden. Voor een deel is het niet te
voorkomen. Filmbezoek is duur. Mensen
zijn niet in staat om anders dan als extraat
je in de vakantie, naar de film te gaan'.
7) Films worden qua publiciteit door
filmverhuurders (landelijke) gepositio
neerd. Wat is volgens u de rol van de bios
coopexploitant, publicitair gezien?
AZ: "Aanvullend. Als een titel 4/5 weken
draait, er zelf ook een advertentie tegenaan
gooien, als reminder."
MvS:"De goede enthousiaste bioscoop
exploitant daargelaten, heb ik het gevoel
dat menig exploitant een actievere rol zou
kunnen vervullen. Met name met de plaat
selijke media (huis-aan-huiskranten, loka
le radio en TV) en de middenstand.
LB:" De bioscoopexploitant is op
lokaal/regionaal niveau van wezenlijk
belang. Hun goede relaties met lokale
media zijn onmisbaar in een volwaardige
communicatie-strategie. De distributeur
vertelt dat de film draait, de exploitant ver
telt waar.
RM: 'De verantwoordelijkheid voor de
publiciteit wordt veelal bij de distributeur
gelegd. Er zijn gelukkig goede uitzonde
ringen. Er zijn behoorlijk wat exploitanten
die zelf een aktief beleid voeren voor hun
theaters. Er zijn echter ook een aantal
exploitanten die een 'dikke buik ik zit lek
ker achteruit' houding hebben. Veel geld
binnenhalen, interessant lopen te doen en
geen moer voor de film betekenen. Okay,
alleen als je je zakken kunt vullen. De
beste en meest succesvolle mensen inves
teren in de business'.
8) Bioscoopbezoek wordt vrijwel altijd
direct geassocieerd met jongeren. Hoe
denkt u dat m.n. de oudere Nederlander,
die de bioscoop wellicht niet eens meer
als een alternatief van vrijetijdsbesteding
ziet, publicitair gezien yveer op de bios
coop kan worden geattendeerd?
AZ: "Nadruk op verbeterde faciliteiten
leggen in het advertenties. Bioscopen
reserveren voor de betere film waar oude
re bezoekers eerder op af komen.
Desnoods via retrospectieven die wel goed
onder de aandacht worden gebracht."
MvS:"De oudere Nederlander heeft bij
een bioscoopbezoek niet meer het gevoel
dat ie 'uit' is. Naar de bioscoop gaan is niet
meer echt gezellig. Met je vriendin samen
naar het theater, cabaret, de opera,
desnoods in een restaurant koffie drinken
met iets er bij geniet vaak de voorkeur.
Dan ben je 'uit'. De bioscoop is vaak