armoe. Eenmaal in het bezit van de kaar ten hang je tussen opgeschoten tieners, je koffie staande wegslobberend, geen moge lijkheid om je jas ergens op te hangen en eenmaal op je plek maar hopen dat ieder een zich mee laat slepen door de film. Gekakel, gevrij, geritsel van papier, rollen de flesjes, de stank van popcorn, hardop- commentaar op de ontwikkelingen en bezoekers die toch nog binnengelaten worden, als de film eenmaal begonnen is.... Het is moeilijk om je echt mee te laten slepen. En dan die pauze. Schande! Het druist tegen iedere bioscoopwet in. Als volwassene moet je tegenwoordig vaak zeer gemotiveerd zijn om naar de bioscoop te gaan." LB:"Allereerst er voor zorgen dat als ze komen, het bioscoopbezoek een aangena me, voor herhaling vatbare ervaring wordt. Daarnaast is het zo dat de eerdergenoemde middelgrote of kleine films wellicht meer aansluiten op hun interesse. Met alle pro blemen van dien (zie vraag 5)." RM: 'Door een sfeer van veiligheid en service te creëren. De megaplexen zijn daar heel belangrijk voor. Maak het woord 'theater' weer waar het voor staat. Uitgaan is verwend worden. Maak er een beleving van die je de volgende week meteen weer over wilt doen. Dus: niet te duur, goed gehumeurd, mooi geprojecteerd en lekker gezeten' 9) Wat zijn volgens u de gevolgen van de vergrijzing van de bevolking voor de wijze waarop films publicitair onder de aandacht worden gebracht? AZ: "Geen idee. Vertoningen in bejaar dentehuizen?" MvS:"Qua publicitaire aanpak maakt dat niet veel uit. In die zin (zie 1) dat de publi citaire aanpak altijd verschilt al naar gelang het genre van de film en de doel groep. In de bioscoop zou een verschui ving kunnen optreden van simpele actie films naar films met meer warmte en diep gang, omdat een ouder publiek daar nu eenmaal de voorkeur aan geeft. De door snee oudere heeft genoeg aan zijn hoofd. Al of geen werk, huishouden en de kinde ren. Een lekker film, mooi en meeslepend, met een lach en een traan, waar men met een goed gevoel uitkomt. Dat wil de oude re Nederlander." LB:"Eén van de gevolgen van vergrijzing is dat de seniorengroep als een volwaardi ge, belangrijke doelgroep wordt gezien. Dit betekent dat ook waar het films betreft meer rekening gehouden zal worden met deze groep en hun specifieke behoeften en wensen." RM: "Ik denk dat de 'jonge' groep nog steeds groot genoeg is voor deze sector. Ook: het is maar hoe je een film brengt. Mijn ouders waren in Movieworld in Scheveningen. Ze hadden absoluut geen idee waar ze naar toe zouden gaan. Het werd Dangerous Minds. Toch niet echt een film voor het 'vergrijzende' publiek. Ze hebben genoten. Dag marketing, dag doel groep. Wat zegt dit eigenlijk?" 10) Welke invloed hebben nieuwe media als CD-Rom en Internet op filmpublici- teit in de toekomst? In hoeverre bent u al met die toekomst bezig? AZ: "Het belang van deze media wordt schromelijk overdreven. De invloed is nihil gezien het a-sociaal karakter van deze uitingen. Niet meer dan een speeltje voor contactarme mensen met pleinvrees. Ik heb er zelf aan gesnuffeld maar als publiciteitsmiddel is Internet zeer omslachtig." MvS:"De nieuwe media als CD-Rom en Internet vormen natuurlijk een aanvulling. Vooral Internet waarop al snel rondom de Amerikaanse releases de nodige informa tie verschijnt en waarop ook sommige bioscoopconcerns tegenwoordig hun eigen pagina hebben. Bij MVSP hebben we CD- Rom en surfen ook af en toe op Internet. Niet teveel, want we willen ook nog in het bos wandelen LB:"De techniek van CD-Rom en de ont wikkeling van Internet als nieuw medium zullen zonder twijfel hun weerslag hebben op filmmarketing. Nu al werken wij meer en meer met digitale publiciteitsmateria len; vanaf eind maart kan iedereen de Toy Story Internet site bezoeken (www.bv.nl/toystory/) RM: "Ze sluiten aan en soms vervangen ze een deel van de huidige media. Het zijn de instrumenten waar de jongeren van vandaag zich mee bezig houden. Niet negeren of bang zijn. Aansluiten en mee doen. Ik ben in bespreking over een aantal mogelijkheden op dit gebied." 11a) In 1995 gingen meer dan 17 miljoen mensen naar de bioscoop, 7.5% meer danin '94. Hoeveel bioscoopbezoekers telt Nederland in 2000? AZ: "20 miljoen (als alle bouwplannen worden gerealiseerd)." MvS:"Geen idee. Dat blijft gokken. Dat hangt echt van pakweg de films, de bio scopen, de hoeveelheid vrije tijd, de beste ding daarvan en de economie af. In veel bioscopen zal echt wat moeten veranderen (zie 8) willen we massaal blijven komen. Ook aan de prijs zou gesleuteld mogen worden. Kinderen jonger dan 12 jaar moe ten voor 7,50 een film kunnen zien. En niet alleen op de onmogelijkste tijden. De bioscoop blijft natuurlijk bestaan. Dat is en blijft toch de mooiste plek om een film te bekijken." LB:"Tussen de 27 - 30 miljoen." RM: a. 26 miljoen 11b) Wat is uw favoriete filmposter? AZ: "De originele Casablanca." MvS:"Die moet nog gemaakt worden." LB:"101 dalmatiërs live action poster." RM: b. The Eyes of Laura Mars lic) Wat is het leukste merchandising- artikel dat u ooit in handen heeft gehad? AZ: "Een defecte condoom (MTV Party Cannes '95)." MvS:"Kan ik me niet herinneren." LB:"Buzz Lightyear/space ranger." RM: c. Doucheradio voor Psycho 3 lid) Welke filmster is, afhankelijk van uw beroep, het leukste om te intervie- wen/tebegeleiden AZ: "Linda Fiorentino/Emma Thompson" MvS:"De filmster die goed uit zijn ogen kijkt en zich niet als een verwend heer schap gedraag. Kortom gewoon professio neel zijn/haar vak verstaat." LB:"Mijn grote wens is om Bruce Willis een keer te begeleiden." RM: d. Emma Thompson, Arnold Schwar- zenegger, Danny DeVito, Tom Hanks 12) Is er nog iets dat u kwijt zou willen? AZ: "Het grootste druiloor om te intervie wen is Charlie Sheen." LB:"Ja! Over de toekomst gesproken, iedereen die bij wil blijven in het filmvak 'MOET' Toy Story gaan zien voor een waanzinnige digitale trip. Vanaf 4 april in de bioscoop." RM: "Vergeet niet van film te houden."

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 16