armoe. Eenmaal in het bezit van de kaar
ten hang je tussen opgeschoten tieners, je
koffie staande wegslobberend, geen moge
lijkheid om je jas ergens op te hangen en
eenmaal op je plek maar hopen dat ieder
een zich mee laat slepen door de film.
Gekakel, gevrij, geritsel van papier, rollen
de flesjes, de stank van popcorn, hardop-
commentaar op de ontwikkelingen en
bezoekers die toch nog binnengelaten
worden, als de film eenmaal begonnen
is.... Het is moeilijk om je echt mee te
laten slepen. En dan die pauze. Schande!
Het druist tegen iedere bioscoopwet in.
Als volwassene moet je tegenwoordig
vaak zeer gemotiveerd zijn om naar de
bioscoop te gaan."
LB:"Allereerst er voor zorgen dat als ze
komen, het bioscoopbezoek een aangena
me, voor herhaling vatbare ervaring wordt.
Daarnaast is het zo dat de eerdergenoemde
middelgrote of kleine films wellicht meer
aansluiten op hun interesse. Met alle pro
blemen van dien (zie vraag 5)."
RM: 'Door een sfeer van veiligheid en
service te creëren. De megaplexen zijn
daar heel belangrijk voor. Maak het woord
'theater' weer waar het voor staat. Uitgaan
is verwend worden. Maak er een beleving
van die je de volgende week meteen weer
over wilt doen. Dus: niet te duur, goed
gehumeurd, mooi geprojecteerd en lekker
gezeten'
9) Wat zijn volgens u de gevolgen van de
vergrijzing van de bevolking voor de
wijze waarop films publicitair onder de
aandacht worden gebracht?
AZ: "Geen idee. Vertoningen in bejaar
dentehuizen?"
MvS:"Qua publicitaire aanpak maakt dat
niet veel uit. In die zin (zie 1) dat de publi
citaire aanpak altijd verschilt al naar
gelang het genre van de film en de doel
groep. In de bioscoop zou een verschui
ving kunnen optreden van simpele actie
films naar films met meer warmte en diep
gang, omdat een ouder publiek daar nu
eenmaal de voorkeur aan geeft. De door
snee oudere heeft genoeg aan zijn hoofd.
Al of geen werk, huishouden en de kinde
ren. Een lekker film, mooi en meeslepend,
met een lach en een traan, waar men met
een goed gevoel uitkomt. Dat wil de oude
re Nederlander."
LB:"Eén van de gevolgen van vergrijzing
is dat de seniorengroep als een volwaardi
ge, belangrijke doelgroep wordt gezien.
Dit betekent dat ook waar het films betreft
meer rekening gehouden zal worden met
deze groep en hun specifieke behoeften en
wensen."
RM: "Ik denk dat de 'jonge' groep nog
steeds groot genoeg is voor deze sector.
Ook: het is maar hoe je een film brengt.
Mijn ouders waren in Movieworld in
Scheveningen. Ze hadden absoluut geen
idee waar ze naar toe zouden gaan. Het
werd Dangerous Minds. Toch niet echt een
film voor het 'vergrijzende' publiek. Ze
hebben genoten. Dag marketing, dag doel
groep. Wat zegt dit eigenlijk?"
10) Welke invloed hebben nieuwe media
als CD-Rom en Internet op filmpublici-
teit in de toekomst? In hoeverre bent u al
met die toekomst bezig?
AZ: "Het belang van deze media wordt
schromelijk overdreven. De invloed is
nihil gezien het a-sociaal karakter van
deze uitingen. Niet meer dan een speeltje
voor contactarme mensen met pleinvrees.
Ik heb er zelf aan gesnuffeld maar als
publiciteitsmiddel is Internet zeer
omslachtig."
MvS:"De nieuwe media als CD-Rom en
Internet vormen natuurlijk een aanvulling.
Vooral Internet waarop al snel rondom de
Amerikaanse releases de nodige informa
tie verschijnt en waarop ook sommige
bioscoopconcerns tegenwoordig hun eigen
pagina hebben. Bij MVSP hebben we CD-
Rom en surfen ook af en toe op Internet.
Niet teveel, want we willen ook nog in het
bos wandelen
LB:"De techniek van CD-Rom en de ont
wikkeling van Internet als nieuw medium
zullen zonder twijfel hun weerslag hebben
op filmmarketing. Nu al werken wij meer
en meer met digitale publiciteitsmateria
len; vanaf eind maart kan iedereen de Toy
Story Internet site bezoeken
(www.bv.nl/toystory/)
RM: "Ze sluiten aan en soms vervangen
ze een deel van de huidige media. Het zijn
de instrumenten waar de jongeren van
vandaag zich mee bezig houden. Niet
negeren of bang zijn. Aansluiten en mee
doen. Ik ben in bespreking over een aantal
mogelijkheden op dit gebied."
11a) In 1995 gingen meer dan 17 miljoen
mensen naar de bioscoop, 7.5% meer
danin '94. Hoeveel bioscoopbezoekers telt
Nederland in 2000?
AZ: "20 miljoen (als alle bouwplannen
worden gerealiseerd)."
MvS:"Geen idee. Dat blijft gokken. Dat
hangt echt van pakweg de films, de bio
scopen, de hoeveelheid vrije tijd, de beste
ding daarvan en de economie af. In veel
bioscopen zal echt wat moeten veranderen
(zie 8) willen we massaal blijven komen.
Ook aan de prijs zou gesleuteld mogen
worden. Kinderen jonger dan 12 jaar moe
ten voor 7,50 een film kunnen zien. En
niet alleen op de onmogelijkste tijden. De
bioscoop blijft natuurlijk bestaan. Dat is
en blijft toch de mooiste plek om een film
te bekijken."
LB:"Tussen de 27 - 30 miljoen."
RM: a. 26 miljoen
11b) Wat is uw favoriete filmposter?
AZ: "De originele Casablanca."
MvS:"Die moet nog gemaakt worden."
LB:"101 dalmatiërs live action poster."
RM: b. The Eyes of Laura Mars
lic) Wat is het leukste merchandising-
artikel dat u ooit in handen heeft gehad?
AZ: "Een defecte condoom (MTV Party
Cannes '95)."
MvS:"Kan ik me niet herinneren."
LB:"Buzz Lightyear/space ranger."
RM: c. Doucheradio voor Psycho 3
lid) Welke filmster is, afhankelijk van
uw beroep, het leukste om te intervie-
wen/tebegeleiden
AZ: "Linda Fiorentino/Emma Thompson"
MvS:"De filmster die goed uit zijn ogen
kijkt en zich niet als een verwend heer
schap gedraag. Kortom gewoon professio
neel zijn/haar vak verstaat."
LB:"Mijn grote wens is om Bruce Willis
een keer te begeleiden."
RM: d. Emma Thompson, Arnold Schwar-
zenegger, Danny DeVito, Tom Hanks
12) Is er nog iets dat u kwijt zou willen?
AZ: "Het grootste druiloor om te intervie
wen is Charlie Sheen."
LB:"Ja! Over de toekomst gesproken,
iedereen die bij wil blijven in het filmvak
'MOET' Toy Story gaan zien voor een
waanzinnige digitale trip. Vanaf 4 april in
de bioscoop."
RM: "Vergeet niet van film te houden."