Polygram Bi nale OSCOOP ion BIOSMEDEWERKER 1996 STICHTING NATIONALE BIOSCOOPBON Filmed Entertainment DISTRIBUTION Dit jaar wil PolyGram Filmed Entertainment elke maand een bioscoop medewerker in de schijnwerpers plaatsen: "De Biosman/vrouw van de Maand". PolyGram Filmed Entertainment hoopt hiermee bioscoopmedewerkers te laten zien dat men veel waarde hecht aan hun bijdrage. Door middel van een brief naar alle bioscopen in Nederland hebben wij de bedrijfsleiders gevraagd of zij een mede werker willen voordragen. De eerste aan meldingen zijn reeds binnen. Tijdens de contactdag op 12 maart in het Harmonie Theater in Alkmaar is de eerste Biosman gehuldigd: N2I o o o o o h h Het leukste kado in het donker. 1995 werd door de stichting, hoe kan het ook anders, afgesloten met opnieuw een niet onaanzienlijke groei van de omzet: In totaal werd er voor 7,2 miljoen gulden aan bioscoop bonnen verkocht tegen 5,9 miljoen gulden in 1994, een stijging van 20%. Ook de verhou ding recette - omzet bioscoopbonnen nam toe van 3,2% naar 3,6%. Voor komend jaar heeft de stichting een ambitieus programma opge zet dat moet leiden tot een omzet van 10.000.000,- ofwel een stijging in de verhou ding recette - omzet bioscoopbonnen naar ca. 5%. Ter afsluiting van 1995 is door de stichting een overzicht samengesteld van de totaal omzet bio scoopbonnen per bioscoopexploitant, welke cijfers zijn vergeleken met de per exploitant gerealiseerde recette. Zoals u zich wellicht kunt herinneren is begin 1995 door de stichting een bonusregeling aangekondigd, waarbij iedere exploitant die in zijn verhouding omzet/recette hoger zou scoren dan het landelijk gemiddelde, zou worden beloond. Per half procent boven het landelijke gemiddelde van 3,6%, wordt 1% van de totaal waarde van de aan gekochte bonnen terug gestort (met een maximum van 10%). De navolgende exploitanten komen onder meer voor een bonus in aanmerking: Biosman van Maart '96: Bas Bastiaans, operateur van het Scala Theater en Scène Cinema in Venlo Bas Bastiaans is voorgedragen door de heer Rejhons vanwege zijn enthousiaste bijdrage, die verder reikt dan zijn opera teurs werkzaamheden. Bas Bastiaans ont ving hiervoor een certificaat en daarnaast de PolyGram CD en Video Top 10. Hiermee is Bas Bastiaans de eerste Biosman van de Maand die meedingt naar de hoofdprijs voor de jaartitularis: een totaal verzorgde vakantie naar het zonnige Florida (Miami) voor twee personen met uiteraard een bezoek aan Disneyworld en de MGM/Universal Studio's. Bas Bastiaans is de eerste, wie volgt? Indien u ook een gouden medewerker in uw team heeft, die het dubbel en dwars verdient om eens in het zonnetje gezet te worden, geef het aan ons door. Ook volgende maand zal weer een mede werker aangenaam verrast worden! Dus wees op uw hoede! Esther Kollmann Bas Bastiaans wordt gehuldigd door Esther Kollmann van PFE. fotografie: José Groot Jogchem's Theaters bv N. Kluft (Heemskerk) F.J. Nieuwenhuizen (Den Burg) Punt Heerhugowaard bv Polyfilm Zoetermeer bv B. Holtslag bv (Oldenzaal) Polyfilm Almere bv Cultureel Centrum Amstelveen Schouwburg Cuijk De Reehorst bv (Ede) Schouwburgcomplex Gouda mw. C. J. van Tellingen (Hoorn) Stichting Culturele Raad Veenendaal Figi bv (Zeist) bv De Nieuwe Buitensociëteit (Zwolle) De Meerpaal bv (Dronten) Hanzehof (Zutphen) De Meervaart (Amsterdam) In totaal wordt door de stichting een bedrag van ca. 30.000,- aan bonussen uitgekeerd! Voor 1996 staat een ander incentive-programma gepland. Zo zullen prijzen beschikbaar worden gesteld, variërend van een reis naar Euro-Disney tot een dagtrip naar Walibi Flevo, voor het per soneel van de 15 best verkopende bioscopen. In Holland Film Nieuws en/of "ADDITIO NEEL" zullen wij regelmatig de tussenstanden weergeven. Om de omzet dit jaar een structurele impuls te geven heeft de stichting besloten een uitgebreid promotie-programma op te stellen, waarbij naast nieuwe bioscoop-commercials en ander onder steunend materiaal een radiocampagne zal worden opgezet rond de traditionele geschenkperioden. Ook zal de samenwerking met radio-programma's en bladen worden geïntensiveerd. Het business-to-business verkeer blijft een belang rijk afzet- en promotie kanaal voor de stichting. De marketing inspanningen richting het bedrijfsle ven zullen eveneens worden verhoogd. Zonder extra inspanningen van de bioscoopexploi tanten zal het natuurlijk buitengewoon moeilijk zijn de doelstellingen voor 1996 te realiseren. Om een actueel zicht te houden op de ontwikke lingen rond de bon zal binnenkort een nieuw onderzoek onder exploitanten en consumenten plaats gaan vinden zodat kan worden vastgesteld of de bredere verkoop van de bon nog steeds leidt tot een additioneel bioscoopbezoek van ca. 20% van alle bezoekers die gebruik maken van de Nationale Bioscoopbon, of dat dit percentage aan veranderingen onderhevig is. A A A A A 1 I

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 25