STICHTING MARKETING COMMUNICATIE AUDIOVISUEEL PLATFORM "Idee van het Jaar" Nationale Bioscoopdag 2 VOOR 1 ACTIE MET ETOS Meerdere malen is er in Holland Film Nieuws aandacht besteed aan "Het Idee van het Jaar", zoals dat eind 1994 door de Stichting Marketing Communicatie in het leven is geroepen. Met deze prijs streeft de stichting ernaar om innovatieve ideeën, die anders wellicht niet van de grond zouden zijn gekomen of heel kleinschalig zouden zijn uitgevoerd, een nationaal karakter te geven, Voorwaarde om voor de prijs, ter waarde van 5000,-, in aanmerking te komen, is dat het om een innovatief idee gaat dat een structurele bij drage zou kunnen leveren aan de verbetering van de markt. De stichting heeft gedurende 1995 diverse uitgewerkte voorstellen mogen ontvangen. Begin 1996 heeft een commissie, die bestond uit vertegenwoordigers van zowel filmverhuurders als bioscoopexploitanten, zich over de voorstellen gebogen. Na alle plus- en minpunten van de inzendingen zorgvuldig tegen elkaar te hebben afgewo gen, heeft de commissie een keuze gemaakt voor een idee dat zij uiteindelijk ter goed keuring heeft voorgelegd aan het voltallige bestuur van de Stichting Marketing Communicatie. De winnaar van "Het Idee van het Jaar" 1995 is Michel Venicz van het Luxor Theater in Hoogeveen. Hij kwam op het idee om de Biosband te verspreiden in de winkels waar Dolby-Pro-Logic-systemen en ook breedbeeldtelevisies worden verkocht. -: -.-„■■ Desk Nederland Eerste 'calls for proposals' in MEDIA II uit geroepen Ter ondersteuning van de Europese audiovisuele sector heeft de Europese Unie het stimulerings programma MEDIA in het leven geroepen. Het programma kent drie aandachtsgebieden; OPLEIDING, ONTWIKKELING en DISTRI BUTIE. Per aandachtsgebied worden er jaarlijks een of meerdere 'calls for proposals' uitgeroe pen. De 'call for proposals' voor OPLEIDING en ONTWIKKELING is inmiddels gepubliceerd. OPLEIDING In aanmerking komen opleidingsprojecten (o.a. cursussen, workshops, werkervaringsplaatsen, etc.) voor professionals op het gebied van: - economisch en commercieel management (inclusief juridische aspecten hiervan); - het gebmik en de ontwikkeling van nieuwe technologieën (inclusief de bescherming en Op die manier kan een breed publiek in aan raking worden gebracht met trailers van bio scoopfilms. Omdat de biosband regelmatig "ververst" wordt, krijgt men beelden te zien van de nieuwste films. Ook in 1996 staat de Stichting Marketing Communicatie open voor de ideeën en sug gesties die volgens u commercieel haalbaar, innovatief en praktisch toepasbaar zijn én een bijdrage leveren aan de verhoging van het bioscoopbezoek. Mocht u zo'n idee in huis hebben, aarzel dan niet om het uitgewerkt in te dienen (maximaal 4 pagina's A4) bij de Stichting Marketing Communicatie om zo een kans te maken op "Het Idee van het Jaar 1996". De Nationale Bioscoopdag is, sinds zij in 1994 haar rentree maakte, een evenement geworden dat niet meer weg te denken is. Het zal u dan ook niet verbazen dat de Nationale Bioscoopdag ook in 1996 weer van zich zal doen spreken. Met name in het jaar waarin het ene sportevenement na het andere veel publiciteit naar zich toe zal weten te trekken (denk maar aan het EK voetbal en de Olympische Spelen) is het van groot belang dat de Nederlandse bioscopen duidelijk aanwezig zijn. Dit jaar is gekozen voor de mooie datum 06-06-96. De voorbereidingen voor deze dag zijn alweer in volle gang. Ook dit jaar is Seven Up/Ice Cola bereid gevonden als hoofdspon sor op te treden. Daarnaast zal de Nationale verbetering van het Europees film- en audiovi sueel erfgoed); - scenarioschrijven. De financiële steun omvat een subsidie van maximaal 50% (in sommige gevallen 75%) van de kosten van het project. De deadline voor het indienen van projecten is 28 mei 1996. De richt lijn is verkrijgbaar bij de MEDIA Desk. ONTWIKKELING Steun, in de vorm van leningen, is beschikbaar voor: - de ontwikkeling van produkties (fictie, docu mentair, animatie, of multimedia; minimale lengte 25 minuten; maximale steun 35.000 Ecu); - de ontwikkeling van produktiebedrijven (bedoeld om de structuur en het management van op Europa georiënteerde bedrijven te ver beteren; maximale steun tussen 50.000 en 150.000 Ecu per bedrijf); - de opzet van netwerken van produktiebedrijven (deze steun is gereserveerd voor bedrijven op het gebied van animatie, multimedia of pro dukties gemaakte met archiefmateriaal). Deadlines: ontwikkeling produkties 30 april 1996, ontwikkeling produktiebedrijven 31 mei 1996, opzet netwerk bedrijven 19 april 1996. De richtlijn voor indiening is verkrijgbaar bij de MEDIA Desk. Bioscoopdag worden ondersteund door de Stichting Nationale Bioscoopbon. Om de Nationale Bioscoopdag een extra feestelijk tintje te geven heeft de Stichting Marketing Communicatie in overleg met de Stichting Nationale Bioscoopbon het idee uitgewerkt om alle bezoekers van de Nationale Bioscoopdag een speciale bios coopbon van 2,50 cadeau te doen. Een prachtige stimulans om de bioscoop snel weer te bezoeken. Binnenkort zult u meer informatie ontvan gen over de wijze waarop de actie vorm krijgt en zal worden uitgevoerd. Om u alvast een idee te geven: Het tarief voor een bioscoopkaartje op deze dag zal, net als vorig jaar, 5,00 bedragen. Elke bezoeker krijgt bij aankoop van een kaartje een Nationale Bioscoopbon van 2,50 cadeau. Er zal dus maar 2,50 als werkelijk recette op de afrekenstaat moeten worden opgegeven. Over die 2,50 wordt vervolgens de kosten als filmhuur, BTW en BUMA geheven. De speciale Nationale Bioscoopbon wordt gekocht en ingewisseld volgens het bekende systeem. Zoals gezegd, meer informatie over de Nationale Bioscoopdag en de speciale Nationale Bioscoopbon volgt. Vlak voor het ter perse gaan van dit nummer werd bekend dat de Stichting Marketing Communicatie samen met het winkelketen ETOS een 2 vóór 1 zomeractie zal gaan organiseren. De actie zal plaatsvinden in de periode van 10 juni tot en met 15 juli. ETOS zal de actie ondersteunen met een uitgebreide publiciteitscampagne waar ook radio commercials deel van uit maken. Over deze aktie zult u binnenkort meer informatie ontvangen. MEDIA PROMOTION tijdens MIP TV De zogenaamde 'umbrella' stand tijdens de MIP TV (Cannes, 19-24 april) wordt dit jaar vanuit Nederland verzorgd door The Marketplace, een initiatief van Franca Pelster. Franca Pelster heeft hiervoor een aantal vertrouwde gezichten uit de Euro Aim stal aangetrokken. Hoewel er dus het nodige is veranderd, is het mottoAll is different, yet the same! De stand zal plaats bieden aan circa 120 onafhankelijke Europese producenten en dis tributeurs. Tot uiterlijk 15 april kunnen onafhan kelijke produktie- en distributiebedrijven zich nog aanmelden. Degenen die zich reeds bij Euro Aim hadden aangemeld hoeven dat niet nog eens te doen, al deze aanmeldingen worden door The Marketplace overgenomen. Voor meer informatie kunt u bellen met de MEDIA Desk of rechtst reeks met The Marketplace; 035 - 695 01 96. Meer informatie: AVP/Media Desk, Postbus 1200 AG Hilversum, telefoon 035-6238641. nm# tmm

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 9