VANAF DE CROISETTE
u
A Tribute To Cinema
n
door Gerben Kuipers
Drie pontons dienen als podium voor het vuurwerkballet. De middag
voor de show worden ze afgemeerd op 250 meter voor het Carlton
Hotel. Het plaatsen van alle pijlen en het aanbrengen van de electro-
nische ontstekingen kost 6 medewerkers van JNS-pyrotechniek vier
lange dagen werk.
Zo'n 30.000 mensen zien 'A Tribute To Cinema'op 15 mei 1996 vanaf
de Croisette in Cannes.
Een badge is niet nodig en het anders altijd verplichte Tenue de Soiree
mag deze avond in de kast blijven hangen.
De ervaring, opgedaan met de uitvoering van de pyromusical 'Firiety'
in 1992 in Cannes, heeft ons geleerd dat, om blaren en eksterogen te
voorkomen, een fiets onontbeerlijk is bij de produktie van een grote
show. Berend Reijnhoudt is zo vriendelijk de produktieleiding een hel
pende hand toe te steken!
Cannes, woensdagavond 15 mei 1996.
Rond half tien doven de straatlantaarns op de Croisette en is het
showtime!
Tot het "ontstekings"-moment verlopen de voorbereidingen vol
gens draaiboek maar dan
Begin maart stuurde ik de directie van het Internationale
Filmfestival te Cannes een videoband met onze met goud bekroon
de pyro-filmmusical "A Tribute to Cinema". Het festival kende mij
nog van het vuurwerkspektakel "Firiety" dat iedereen in 1992 met
open mond had staan aanschouwen.
Binnen twee dagen werd ik teruggebeld met het verzoek serieus na
te denken over een uitvoering van 'A Tribute to Cinema' tijdens de
49e editie van het festival in mei 1996. Het spektakel zou als start
schot dienen voor de festiviteiten in het kader van de aanstaande
50e editie. De speciaal voor deze gelegenheid uitgenodigde gasten,
actrice Michèle Morgan en de Franse minister van Cultuur,
Philippe Douste-Blazy zouden de eerste pijlen moeten afschieten.
Ik was zeer vereerd met de uitnodiging; om je creativiteit te mogen
etaleren op 's werelds meest vooraanstaande "film"-podium is een
voorrecht. "A Tribute to Cinema" is dan geen filmproduktie om op
het witte doek te vertonen, maar gaat wel degelijk over cinema.
Tijdens het festival zijn zo'n 40.000 cinefielen en niet te vergeten
een geweldig media-circus in Cannes aanwezig; op voorhand dus
een fantastisch publiek. Eindelijk kon ik mijn stelling "Cinema
Geluid" eens flink over de Croisette heen blazen. Een zeer motive
rende gedachte. Aan het werk dus. Met financiële steun van het
Festival, de ministeries van O.C.W. en Economische Zaken en met
publicitaire ondersteuning van Holland Film werd de pyro-kara-
vaan in werking gezet.
De mensen uit Cannes die mij in 1992 bij de vertoning van
"Firiety" hadden geholpen, zegden direct enthousiast hun mede
werking toe. Bij iedereen heerste een vrolijk gevoel, zoiets als:
laten we de beroemde "Croisette" voor een korte tijd ombouwen tot
"Cinema Croisette" en daar hoort natuurlijk een frans voorpro
gramma bij.
Na beraad met mijn 'Tribute denktank' (animatiefilmer Gerrit van
Dijk, geluidsproducent Michael Helmerhorst en vuurwerkspecia
list Hein Hofmeester) hebben we een 6 minuten durende
deéea
I