ONDE
2 VOOR 1 AKTIE
Stichting Marketing
en Communicatie
voor het film
en bioscoopbedrijf
STICH
BELBIOS
Via de BelBios is 24 uur per dag informatie te krijgen over alle films en bio
scopen in heel Nederland. Dat alleen al maakt de BelBios tot een uniek sy
steem. Maar wat de BelBios extra bijzonder maakt is de mogelijkheid om
ook 24 uur per dag kaarten te reserveren. Op dit moment kunnen alleen
bios-copen met bepaalde kassasystemen worden aangesloten op de reserve-
ringsmogelijkheid van de BelBios. Aangezien de BelBios een instrument is
voor het gehele film- en bioscoopbedrijf is naar een oplossing gezocht ten
einde alle bioscopen aan te sluiten zonder dat een investering in een kassa
systeem noodzakelijk is.
De oplossing bestaat uit een software-pakket dat de benodigde reserveer-
funkties van het ontbrekende kassasysteem bevat. Dit pakket heeft tevens de
mogelijkheid de bezoek- en recettecijfers van de bioscoopexploitant aan de
filmverhuurder door te geven. Fax- en telefoonverkeer wordt daardoor over
bodig. Deze software zal de bioscoopexploitanten gratis ter beschikking
worden gesteld. De investering die wel wordt gevraagd is die in een eenvou
dige Personal Computer, een modem en een telefoonaansluiting.
Geïnteresseerden kunnen de onderstaande bon invullen en deze (pagina) per
telefax of post sturen naar:
Stichting Marketing Communicatie
Postbus 75048
1070 AA AMSTERDAM
Fax: 020-6750398
1Ik heb interesse in een aansluiting,
kunt u mij meer informatie verstrekken?
2. Ik ontvang graag een offerte
voor een computer en modem
3. Ik ben reeds in bezit van een computer
type:
JA NEE
JA NEE
JA NEE
4. Ik ben reeds in bezit van een modem JA NEE
type:
Naam:
Adres:
Tel:
Fax:
In navolging van de succesvolle 2 voor 1 actie met
O |ftO Albert Heijn in 1995 heeft de Stichting Marketing
%J l W O Communicatie dit jaar wederom een zomeractie geor
ganiseerd, die ervoor zal zorgen dat het bioscoopbe
zoek in de maand juni beduidend beter zal zijn dan doorgaans in deze
maand het geval is.
Dit jaar vindt de actie plaats in samenwerking met Etos, een winkelketen
waar per week zo'n 700.000 Nederlanders hun zeep, tandpasta, scheer
schuim en in deze tijd van het jaar ook zeker hun zonnecrème kopen. De
klanten van Etos zullen in de periode van 10 juni tot en met 10 juli a.s.
bij elke aankoop een speciaal Etos Filmticket ontvangen. Dit ticket geeft
hen bij inlevering bij de bioscoop recht op 2 bioscoopkaartjes voor
dezelfde voorstelling voor de prijs van één kaartje. Voor deze actie hoeft
men dus niet te sparen en kan men na ontvangst van het ticket direct naar
de film.
De Etos Filmtickets zijn geldig tot en met 15 juli zodat iedereen die nog
een ticket ontvangt aan het einde van de uitgifteperiode de tijd heeft om
deze in te wisselen bij zijn of haar bioscoop.
De Etos 2 voor 1 actie wordt publicitair gezien breed neergezet. Er is één
heel herkenbare, feestelijke visual ontwikkeld die op diverse manieren in
allerlei uitingen terugkomt. Zo zijn er onder andere grote en kleine pos
ters en plafondhangers gemaakt. Dit materiaal zal tijdens de actieperiode
alle Etos-filialen sieren en ook in de bioscopen aanwezig zijn. Tevens zal
er in de bioscopen een speciale actie-dia worden vertoond. Ook op de
radio zal het publiek worden geattendeerd op de speciale zomeractie van
de Nederlandse filmbranche in samenwerking met Etos.
HUISSTIJL
SPONSORBROCHURE
Het was de Stichting Marketing
Communicatie al geruime tijd een
doorn in het oog dat de NFC als
branche-organisatie, tezamen met
de aangesloten verenigingen en
stichtingen, geen duidelijk, herken
baar, gezicht naar buiten toe had.
Voortbordurend op de vormgeving van de Nationale Bioscoopbon en het
bestaande NFC-logo is door het bureau ReklamePartners een nieuw logo
ontwikkeld, dat inmiddels is doorgevoerd in een totale huisstijl voor alle
uitingen die vanuit het bureau van de NFC worden verspreid, inclusief
briefpapier.
Deze huisstijl zal ook worden doorgetrokken naar alle consument
gerichte uitingen die vanuit de stichting zullen komen, zoals bijvoorbeeld
een landelijke filmpagina. Doelstelling van het geheel is alle bioscoop-
en bioscoopgerelateerde informatie op een voor de consument herkenba
re wijze naar buiten te brengen, waarmee een opvallende rode draad
wordt geschapen, die advertenties en andere mededelingen ondersteunt
en versterkt.
Het bureau heeft inmiddels in concept enkele ideeën ontwikkeld voor
promotie van het bioscoopbedrijf, die door toepassing van een eenduidi
ge vormgeving opvallend en herkenbaar de aandacht van de consument
trekken.
De steeds grotere schaal waarop de collectieve marketingactiviteiten zich
gaan voltrekken maakt de noodzaak om hierbij samenwerking met het
bedrijfsleven te zoeken belangrijker. Zo hadden bijvoorbeeld de
Nationale Bioscoopdagen van voorgaande jaren en dit jaar zonder spon-
sorondersteuning niet op een professionele ondersteuning en uitvoering
kunnen rekenen.
De stichting heeft een actief beleid ontwikkeld om bedrijven te interes
seren in samenwerking met het bioscoopbedrijf. Geruggesteund door de
positieve ontwikkelingen in de bedrijfstak, waardoor ook bij het bedrijfs
leven het imago van de branche aanzienlijk is verbeterd (zo blijkt onder
meer uit de grote belangstelling voor acties met bioscoopbonnen), is een
fraaie sponsorbrochure samengesteld, uiteraard vormgegeven in de nieu
we huisstijl, waarin de bioscoop als medium voor bedrijven wordt aan
geprezen. Kort en bondig wordt aandacht besteed aan de verschillende
mogelijkheden voor sponsoring en samenwerking, zoals de Nationale
Bioscoopdag, de 2 voor 1 actie, de BelBios, maar ook voor zaken als het
afhuren van bioscoopzalen voor bedrij f spromoties en multi-mediale pre
sentaties.
Deze brochure is een belangrijke stap op weg naar een verdere profes
sionalisering van de collectieve branche-inspanningen om het bioscoop
bezoek naar een hoger peil te brengen.
In het verlengde hiervan wordt binnen de stichting momenteel gewerkt
aan een samenhangend strategieplan voor 1997, waarin frequentie-ver
hoging én -verbreding (naast een meer doelgroep gerichte benadering)
centraal staan.