Kristel Versteeg, Sandra van Noord, Mariska Wijbinga, Paul Westgeest Pers Publiciteit Eén van de snelst groeiende afdelingen van het festival. Enerzijds het gevolg van het gro ter worden van het festival, anderzijds van het immer groeiende besef bij de media dat je in september niet om het Nederlands Film Festival heen kan. En zo willen we het zien! Ruim aandacht voor het Nederlands Film Festival is ruim aandacht voor de Nederlandse film. Of er nu een Kalf langs de snelweg gedumpt wordt of dat alle Nederlandse filmsterren bij de opening van het festival zijn: als er maar veel camera's bij staan. We willen aandacht! "Paul, heb je nog wat?". Eén van de meest gehoorde opmerkingen op de afdeling Pers en Publiciteit, ofwel afdeling Communicatie (extern, maar ook veel intern). De drie dames zijn hier allemaal nieuw, allemaal onwennig maar allemaal leergierig. En Paul maar ant woorden: zoek eens contact met de winkels in de buurt, stuur informatie naar die en die of vis dit eens uit. Twee van de dames, Mariska en Kristel, lopen stage voor de HEAO-Communicatie en verrichten vele uiteenlopende werkzaam heden, ook voor andere afdelingen. Sandra, de derde dame is afgestudeerd bedrijfskundi ge maar doet liever in festivals. Zo zat ze hiervoor nog bij Terschelling's Oerol-festi- val. En laat Paul daar nu ook z'n carrière gestart zijn. Via het IDFA en de nodige zelf studie werd hij capabel genoeg geacht de publiciteitskar van het Nederlands Film Festival te trekken. En nu mag hij zelfs het contact onderhouden met onze zeer speciale gasten Jan de Hartog en Alan J. Pakula. Met zijn vieren informeren ze de hele wereld over het aankomende festijn. Persberichten, foto's, dia's van het Gouden Kalf, trailers, interviews, posters, e-mails, kant-en-klare teksten, ideeën, etalages, etc. Bellen, faxen, informeren publiceren maar!" Favoriete Nederlandse film: Kristel: Filmpje! (ik hou van Paul de Leeuw) Mariska: Zusje (onverwacht tof) Sandra: Secret Wedding (op het juiste moment gezien) Paul: Het is een schone dag geweest (schoonheid in alle opzichten) Marieke Brouwer, Herman de Wit, Sabeth Elberse, Esther Bannenberg (niet op foto) Programma Geen uitgebreid en jolig verhaaltje van de programma-afdeling. De deadline van de catalogus komt met rasse schreden naderbij en dan dient het programma voor het groot ste gedeelte rond te zijn. En ja, dan moet alles wijken. Nu melden wij zelf maar dat Herman de grootste filmliefhebber van Utrecht is (mis schien wel van heel Nederland), maar dat hij bovendien met zeer veel genoegen andere Utrechtse culturele evenementen afschuimd. En dat Marieke aanvankelijk niet zo blij was met de verhuizing van het festival, maar duidelijk opgelucht was toen bleek dat we wederom boven een café zou den werken. Sabeth is ook al zo'n filmfreak: werkt in het Rembrandt Theater in Utrecht en stond in het voorjaar te popelen om bij ons te mogen werken. Esther is verant woordelijk voor de jury. Let wel, dus niet voor de nominaties; omkooppogingen heb ben geen zin. De afdeling programmering bestaat uit vier mensen: Head of Staff Herman de Wit, pro gramma coördinatrice Marieke Brouwer, assistent programmering Sabeth Elberse en Esther Bannenberg die de jurybegelei ding onder haar hoede heeft. Deze afdeling programmeert de films voor het festival, zorgt dat de kopieën op tijd binnen zijn en onderhandelt over de nodige informatie en foto's voor de catalogus. Herman en Marieke zien jaarlijks honderden films waardoor de keuze voor favoriete film las tig wordt. Sabeth heeft zich (onder zeer veel meer) helemaal gestort op het produ ceren van het bijna 100 pagina's omvatten de boekje over Studio Nieuwe Gronden, het produktiebedrijf waar het festival dit jaar een retrospectief aan wijdt. Herman vindt De Blinde Fotograaf van Adriaan Ditvoorst de beste film. Voor Marieke blijft Theo en Thea en de Ont maskering van het Tenenkaasimperium de grote favoriet, want tegen Theo en Thea kan niemand op. Sabeth was erg onder de indruk van Lang Leve de Koningin en wil nu ook zo'n schaakbord. Esther nomineert Het Zakmes, vast vanwege dat schattige, kleine, onschuldige joch. Esther de Bruijn Angelique de Beer, Gerwin Tamsma, Dana Linssen (niet op de foto) Catalogus Vier personen, met hier en daar een helpen de hand van één van de andere festivalme dewerkers, maken in luttele weken een boek van bijna 200 pagina's waarin alle films en programmaonderdelen beschreven worden. En als je onze nieuwste Groningse aanwinst Gerwin vraagt in een stukje iets over hun werkzaamheden te vertellen, dan ligt er de volgende dag gewoon een kant en klare tekst. Waarschijnlijk is schrijven hun hobby, hoe kan je anders zo'n klus klaren. Esther schreef vorig jaar zelf ook stukjes, zag ver volgens hoe leuk plakken en knippen met een Apple is en is gelijk maar in dienst gegaan bij onze vormgeefster Mireille Geijssen. En dit jaar komt ze als een vol leerd grafie designer in haar eentje met die wonderlijke machine de hele catalogus lay- outen. Het kan verkerenDana heeft trou wens tijdens het festival de taak onze zeer gewaarde gast Jan de Hartog helemaal in de watten te leggen. De vraag om een bijdrage voor een bedrijfs reportage kon wat betreft de redactie van de catalogus nauwelijks op een minder gelegen moment komen. Wat de Engelsen een dooie lijn noemen, is uiteraard veranderd in een kloof van Grand Canyon-achtige proporties. Maar alles onder controle natuurlijk. Heel kort dus. Angelique de Beer beschrijft sinds een drietal jaren de jaaroverzicht-films voor de catalogus, de kersverse Skrien- redactrice Dana Linssen nam de studenten- films en bijzondere programma's voor haar rekening, Esther de Bruijn is verantwoor delijk voor de opmaak, en Gerwin Tamsma stond erbij en keek ernaar. Favoriete Nederlandse film: Angelique de Beer: ('zeg maar') Abel (mooi gestileerd en goede grappen) Dana Linssen: De nieuwe moeder (lees de Skrien in september!) Esther de Bruijn: Spoorloos (spannend en bijzonder verhaal, sfeer, Johanna...) Gerwin Tamsma: Het is een schone dag geweest (vorm en onderwerp)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 12