fP I l DOOR ROLAND EMMERICH Amerikaanse films hebben Ro land Emmerich gevormd. Met INDEPENDENCE DAY geeft de uit Duitsland afkomstige regis seur nu vorm aan zijn visie op Amerika. V Dankzij een unieke samenwerking met het blad BOXOFFICE kan Holland Film Nieuws u elk komend nummer een Neder-Iandse vertaling aanbieden van een achtergrondartikel afkomstig uit dit Amerikaanse vakblad. De arti kelen gaan niet alleen over speelfilms en filmsterren die op korte termijn ook in Nederland te zien zullen zijn, maar behandelen daarnaast (inter)nationale ontwikkelingen in de filmindustrie. In deze editie van Holland Film Nieuws wordt de aftrap gedaan door een arti kel van de regisseur van "Indepen- dence day", Roland Emmerich. Weinig Amerikanen, die de typisch "Amerikaanse" zomerfilms "Twister" en Independence Day" zagen, zullen hebben stilgestaan bij het feit dat deze films niet door Amerikanen geregisseerd zijn. Filmbezoekers in andere landen, voor wie Amerikaanse films heel lang de enige manier waren om van de cultuur en idealen een indruk te krijgen, zullen dit echter meteen opmerken. Om zijn wereldberoem de produkt nieuw leven in te blazen richt Hollywood zich steeds vaker tot buiten landse regisseurs als Jan de Bont en Roland Emmerich. Ideeën over wat typisch Amerikaans is en wat niet, kunnen daar door veranderen. De toepasselijk getitelde film "Independence Day" van de Duitser Emmerich ging dit jaar in première tijdens het weekend van 4 juli, de dag van de vie ring van de onafhankelijkheid. In dit artikel beschrijft hij hoe Amerikaanse films zijn smaak en zijn visie op Amerika bepaald hebben. - Wade Major Zoals de meesten van mijn leeftijd ben ik opgegroeid met Amerikaanse films. Er waren wel Duitse films waar ik enthousiast over was, maar deze waren steeds geïnspi- reerd door Amerikaanse voorbeelden. In Duitsland worden alle buitenlandse films nagesynchroniseerd. De vertaling van Ameri kaanse uitdrukkingen lever de soms vreemde teksten op maar dat kon ons niet schelen; het hoorde bij het filmge- beuren. Ik weet nog, dat ik geweldig onder de indruk was van "2001, A Space Odyssey". Vanuit mijn geboorteplaats Stuttgart waren we naar een voorstad verhuisd met maar één bioscoop: een première-theater, waar vrijwel geen Duitse films gedraaid werden. Omdat in Duitsland strikt de hand gehou den wordt aan leeftijdsbeperkingen, mocht ik er niet in. Mijn oudere broers, fervente bioscoopgangers, smokkelden mij dan naar binnen. Ik herinner me ook dat ik de Beatles films "A Hard Day's Night" en "Help" erg goed vond, maar mijn favorie ten waren fantasy films en science fiction produkten als "Star Wars" en "Close Encounters of the Third Kind". Ik heb nu een enorme filmverzameling, maar ik kijk nog steeds voornamelijk naar dat soort films. In die tijd was Amerika voor ons het land, waar de spectaculaire avonturenfilms vandaan kwamen. Ze maakten daar iets waar wij ons niet mee bezighielden. Toch werd mijn beeld van Amerika vreemdgenoeg meer door de televisie dan door de bioscoop bepaald. Sitcoms met Amerikaanse gezinnen, zoals "The Brady Bunch" en "Leave it to Beaver" kon je immers regelmatig zien. De film was een andere wereld, heldhaftig en magisch, maar het was op t.v. dat ik Ëe eerste inva sie- en rampenfilms zag waar "Indepen dence Day" op gebaseerd is. Tijdens mijn middelbare schooltijd werden films als "War of the Worlds", "Earth vs the Flying Saucers" en "Tarantula" dik wijls op de Duitse televisie uitgezonden. Jaren later, toen (mijn partner) Dean (Devlin) en ik de rampenfilm nieuw leven wilden inblazen, kwam ik dan ook meteen op de gedachte van een invasiefilm. "Waarom doet niemand dat?" zei ik. "Er bestaat geen grotere ramp dan een invasie. Als we een nieuwe versie maken van een gecombineerde invasie- en rampenfilm slaan we twee vliegen in één klap!" We vonden het een prachtplan en begonnen meteen te schrijven. Alle oude invasiefilms en de t.v. serie "V" hebben we toen opnieuw bekeken om uit te vinden of we iets nieuws aan het genre konden toevoe gen. Als regisseur en scenarioschrijver ben ik vooral door de eenvoud van Amerikaanse films beïnvloed. Vaak heb je het vreemde gevoel dat dingen niet ingewikkeld genoeg zijn, tot je beseft dat film juist een medium is waarin dingen simpel gepresenteerd moeten worden. Europeanen nebben een gecompliceerde manier van denken, waar door het publiek in verwarring wordt gebracht en de boodschap niet helder over komt. Amerikanen zijn er meesters in de karakters en verwikkelingen complex te maken, terwijl ze het verhaal simpel hou den. "E/F is daar een prachtig voorbeeld van: een heel eenvoudig verhaal maar een emotioneel gecompliceerde film. Het is opvallerË hoe geraffineerd Amerikanen deze benadering op alle terreinen toepassen om hun leven in hun films vorm te geven. gevecht want de studio's willen formules die goed verkopen, formules die niet door Amerika in het algemeen worden bepaald, maar door het publiek uit een willekeurig winkelcentrum in Milwaukee. Pas als je testscreenings meemaakt, ga je Je merkt dat vooral tijdens filmfestivals als Sundance waar filmmakers met lage- en no budget films debuteren. Hun werk is veel krachtiger dan wat je tegenwoordig in Europa ziet. Alles wat uit Europa komt is al direct een stuk verfijnder en op een bepaal de manier "filmischer". Het is frappant hoe deze aanpak de Amerikaanse filmkunst bepaalt en filmmakers als Spike Lee en Martin Scorsese heeft voortgebracht. De traditie van films over de realiteit van de Amerikaanse samenleving wordt door hen in stand gehouden. Dat is een voortdurend begrijpen hoe conservatief Amerikanen zijn. En hoe religieus. Zulke zaken komen natuurlijk terug in hun films. De idealen die in Amerikaanse films een rol spelen, mensen die zichzelf en hun positie willen verbeteren, zijn kenmer kend voor de maatschappij als geheel. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom er zoveel films over succesvolle mensen geproduceerd worden. Op Amerikaanse scholen is populariteit belangrijk terwijl men in Duitsland juist graag anders wil zijn. In de VS wordt succes bewonderd, maar in Duitsland moetje daar niet mee te koop lopen. Als er voor mij één negatief aspect is aan Amerikaanse films dan is dat de verheerlij king van geweld, hoewel ik me dat pas realiseerde toen ik "Universal Soldier" in Duitsland screende. Mijn ouders waren daarbij aanwezig en na afloop van de film draaide ik me om en beloofde hen dat ik zoiets niet nog eens zou doen. Het werd me opeens duidelijk dat al dat bloedige geweld overbodig is. Van de enorme concurrentiestrijd in de Amerikaanse samenleving krijg je geen duidelijk beeld als je hun films en televisie series ziet. Wanneer je hier voor de eerste keer komt, lijken de mensen erg vriendelijk en opgewekt. Daarom valt het niet meteen op dat de strijd om te overleven veel harder is dan in Europa, want onze sociale voor zieningen kennen ze niet. In Duitsland wordt alles voor je betaald als je ziek wordt, maar in Amerika kan ziekte je leven ingrijpend veranderen. Amerikanen wer ken langer en intensiever dan de mensen in Europa en de maatschappij is over het alge meen harder, met meer concurrentie. En toch loopt iedereen in Duitsland met een ongelukkig gezicht rond terwijl ze er hier in slagen om vriendelijk te blijven. Het blijft me verbazen, dat me hier nooit gevraagd wordt waar ik vandaan kom. Niemand vindt het belangrijk of je een bui tenlander bent. In Duitsland zouden de mensen meteen willen weten waar je van daan komt en wat je komt doen. Maar de meeste Amerikanen hebben geen flauw idee van mijn achtergrond. Tijdens mijn eerste jaar hier stond de Berlijnse Muur nog overeind. Ze vroegen dan of ik uit West- of Oost-Duitsland kwam. "West- Duitsland," antwoordde ik. "Is dat zo ver bazend?" Ze wisten niet wat daar aan de hand was. Regelmatig wordt me de vraag gesteld waarom steeds meer typische "Hollywood" films door buitenlandse regisseurs worden gemaakt. Volgens mij komt dat omdat wij beter kunnen zien wat Amerikaans is en wat niet. Wij kunnen vergelijken. Ga maar eens praten met Wolfgang Petersen, Paul Verhoeven of Jan de Bont; ze zullen je pre cies hetzelfde vertellen als ik. Allemaal zijn wij met Amerikaanse films opgegroeid en die waren voor ons een andere wereld, een droom. Geen van ons had verwacht dat we ooit werkelijk naar Amerika toe zouden gaan. Ik wist vanaf het eerste begin, dat ik een bepaalde genre film wilde maken en dat werd me in Duitsland niet in dank afge nomen. Ze haatten mij erom. Een getalen teerde jonge regisseur die Amerikaanse films maakte, wilden ze niet hebben. Ik heb nu alle argumenten over het "Amerikaanse cultuurimperialisme" gehoord en mijn reactie is: "Jongens, maak je niet zo druk." Mensen moeten de vrij heid hebben hun eigen smaak te volgen en te maken wat ze willen. Je kunt daar geen regels voor opstellen. Als je doet zoals de Fransen en nieuwe woorden voor Ameri kaanse termen verzint, ben je verkeerd bezig en is de remedie erger dan de kwaal. Geen mens windt zich er over op dat het leven in de VS zo sterk bepaald wordt door de Europese cultuur. De Amerikaanse manier van eten, drinken en kleden komt regelrecht uit Europa. De mensen drinken cappuccino en nie mand ergert zich daaraan. Alle kleding hier is ontworpen of beïnvloed door Europese ontwerpers. Iedereen gaat naar het nieuwe Italiaanse restaurant om de hoek zonder daar verder over na te denken. De dag zal nog wel komen dat de wereld één groot dorp is en dat alle mensen in éénzelfde cul tuur opgroeien. Dan zijn de onderlinge ver schillen wat afgevlakt en zullen mensen elkaar misschien eindelijk meer accepte ren. Documentatie en verslag: Wade Major voor Boxoffice Vertaling: Madeion Boeye USA*** ^PF

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 16