Door Leo Hannewijk
DONDERDAG 18 JULI 1996
Precies binnen het aangegeven tijdsbestek heeft
de aannemer de renovatie van de filmzalen
Venster 3 en Venster 4 gistermiddag om 13.00
uur opgeleverd. Het ziet er prachtig uit, een ver
dienste van architecten Rouw De Koek, die
mede op grond van het plan voor de verbou
wing van Cynode in Dordrecht waren uitgeko
zen.
Vanochtend kwam rechtstreeks uit Spanje een
grote truck met de nieuwe bioscoopfauteuils.
Ook op tijd, maar helaas waren de arm- en rug
leuningen niet de door ons bestelde. Er is nu
geen tijd om te wachten op nieuwe leuningen,
we moeten volgende week vrijdag open. De
operateurs zijn druk bezig met de installatie van
de projectoren en de dolbygeluidsinstallaties
waarmee de zaaltjes worden uitgerust. Venster
3 biedt plaats aan 86 personen, Venster 4 aan
65. Minder capaciteit maar ten gunste van meer
comfort en beenruimte.
Roderick Wijsmuller van Concorde Film
gebeld die me verzekert dat de drie kopieën van
de openingsfilm "Guantanamera" echt onder
weg zijn uit Spanje en op tijd -ondertiteld en
wel- in Lantaren/Venster zullen zijn. Na de
stoelaffaire weet je het maar nooit met
Spanjaarden. Interview met het Rotterdams
Dagblad samen met collega en direkteur Theo
Ruyter. We benadrukken dat met de renovatie
van Venster 3 en 4 nu, na de grootste verbou
wing na 1992 weliswaar een belangrijk fase is
afgerond, maar dat in Rotterdam minimaal nog
twee (bij voorkeur vier) extra zalen voor de ver
toning van de artistieke film dringend gewenst
zijn.
Ook Simon Field (nieuwe direkteur
Filmfestival Rotterdam) en Sandra den Hamer
(adjunct) delen deze visie en gezamenlijk zul
len we ons sterk maken om deze ambities nog
voor het nieuwe millennium in Rotterdam te
realiseren. Naast handelsknooppunt wil
Rotterdam graag ook mediaknooppunt zijn.
Een aktief filmbeleid (Filmfestival Rotterdam,
Filmfund, Hubert Bals Fonds, Cinemart en de
studio's van Chiem van Houweninge bij de
Schiecentrale) past in deze visie. De plannen
om Rotterdam voor het jaar 2001 kandidaat te
stellen als Culturele Hoofdstad van Europa
kunnen de ontwikkelingen versnellen.
Temidden van allerlei andere nieuwe kunstge
bouwen, zou een filmcentrum met een landelij
ke internationale uitstraling de stad niet mis
staan. Een eerste stap kan het college in oktober
zetten wanneer het Kunstenplan 1997-2000
besproken wordt. De adviezen zien er positief
uit.
VRIJDAG 19 JULI 1996
's Ochtends vergadering van de nieuwe werk-
Rechts: Leo Hannewijk, links: Theo Ruyter
groep Communicatie van de Stichting Marke
ting en Communicatie. Namens de Associatie
van Nederlandse Filmtheaters participeer ik in
het Algemene Bestuur van deze stichting die
voor de gehele bioscoopbranche (incl. de film
theaters en filmhuizen) een aktief beleid voert.
Ik neem de portefeuilles 'integratie associatie-
theaters' en 'doelgroepen' onder mijn hoede. Ik
realiseer me dat er niet alleen grote verschillen
bestaan in de bedrijfscultuur tussen enerzijds -
gesubsideerde- filmtheaters en anderzijds de
commerciële bioscopie, maar dat er ook grote
verschillen zijn in doelstellingen, bedrijfsvoe
ring en afgeleid daarvan de te hanteren marke
tingtechnieken.
Leo Hannewijk, directiemedewerker/
programmeur Lantaren/Venster in
Rotterdam hield in de week voor de her
opening van Venster 3 4 voor Holland
Film Nieuws een dagboek bij.
Sinds kort ben ik voorzitter A-sectie van de
Associatie (de 15 grotere filmtheaters) en in die
funktie bezoek ik de komende weken de leden
om hen te raadplegen. Vooralsnog is de betrok
kenheid van de filmstheaters bij de activiteiten
van de Stichting Marketing gering.
's Middags terug in Lantaren/Venster om het
'protocol' van de heropening door te nemen en
een zaalverdeling te maken voor de genodig
den. De zalen zitten bomvol, ook het concert
met de Cubaanse muziekgroep Vieja Trova
Santiaguera is nagenoeg uitverkocht. Dat
belooft een hete zomeravond te worden.
Collega Irma Dulmers, met wie ik samen het
festival Latino-Americano de Cine y Literature
organiseer (de tweede editie is volgend jaar
oktober), doet verslag van haar bezoek aan
Cuba en onze invitatie aan Gabriel Garcia
Marquez. Het is nog te vroeg om zijn komst te
bevestigen.
ZATERDAG 20 EN ZONDAG 21 JULI
Weekend: eindelijk strandweer en met vrouw
en kinderen zoek ik de Zeeuwse stranden op.
Zoals iedere exploitant neem ik op zondag
avond de weekendcijfers door die ondanks het
zomerse weer meevallen. De Filmzomer, voor
heen georganiseerd door het Molenstraat
theater, the Movies en Lantaren/Venster, is ge
fuseerd met Les Vacances du Cinema en is dit
jaar te zien in 24 filmtheaters en bioscopen
onder de nieuwe naam Cinema Boulevard. De
organisatie is nu in handen van Argus Film,
filmtheater Desmet en Lantaren/Venster. De
formule is onveranderd: iedere dag een andere
film (hoogtepunten van het afgelopen seizoen)
tegen een gereduceerd tarief; de formule is bij
uitstek voor de zomermaanden geschikt om een
gemiste film in te halen of een film nogmaals te
gaan bekijken. Thematisch is er dit jaar aan
dacht voor films uit Spanje, Portugal en
Latijns-Amerika.
MAANDAG 22 JULI
De halfjaarcijfers geanalyseerd. De begroting
ligt op koers. Er is vrijwel geen daling van het
filmbezoek ten opzichte van verleden jaar
ondanks de verbouwing en de opening van de
Pathé bioscoop op het Schouwburgplein. In
Groningen lag dat eind verleden jaar heel
anders; daar zakte met de opening van het
Pathé multiplex het bezoekcijfer aan het film
huis Liga '68 dramatisch.
Tegenover de opening van de Pathé bioscoop
op het Schouwburgplein staat de sluiting van
Thalia en binnenkort Corso. In totaal is
Rotterdam met een verzorgingsgebied van 1,2
miljoen inwoners niet rijkelijk met bioscopen
bedeeld (slechts 22 bioscoopdoeken).
Bovendien worden de grote commerciële films
met twee soms drie kopieën uitgebracht. Voor
de vertoning van de artistieke film is nagenoeg
geen plaats in de commerciële bioscopen.
Reden te meer om te pleiten voor uitbreiding
van Lantaren/Venster.
Met collega Peter Bosma maak ik een planning
voor de programmering van de cinematheek
voor de komende maanden. In de cinematheek
houden we de filmgeschiedenis levendig door
de vertoning van klassiekers en door aandacht
te schenken aan minder bekende filmlanden,
stromingen en regisseurs met een dagelijkse
programmering. Regelmatig zijn regisseurs uit
diverse landen te gast en worden de program
ma's vaak ondersteund met de publikatie van
een boekwerkje of een catalogus. De research
vraagt vaak veel tijd - en geld - maar zijn van
groot belang voor de ontwikkeling van een
fiimklimaat in Rotterdam. Een handicap is dat
er in ons land weinig klassieke films -in goede
staat- beschikbaar zijn en we veelal zijn aange
wezen op het buitenland. De import van films,
het transport en het afzonderlijk regelen van de
rechten is een dure zaak en we pleiten dan ook
al enkele jaren voor meer samenwerking.
Dit heeft onder meer geresulteerd in het prach
tige programma Les Films du Paradis, dat
zowel in bioscopen als filmtheaters te zien was
afgelopen jaar. Helaas hebben de bioscopen -
behouden Alfa in Amsterdam- afgehaakt voor
een tweede serie klassiekers die het komend
seizoen dus alleen in de filmtheaters te zien zal
zijn.
dejkett