Door Leo Hannewijk DONDERDAG 18 JULI 1996 Precies binnen het aangegeven tijdsbestek heeft de aannemer de renovatie van de filmzalen Venster 3 en Venster 4 gistermiddag om 13.00 uur opgeleverd. Het ziet er prachtig uit, een ver dienste van architecten Rouw De Koek, die mede op grond van het plan voor de verbou wing van Cynode in Dordrecht waren uitgeko zen. Vanochtend kwam rechtstreeks uit Spanje een grote truck met de nieuwe bioscoopfauteuils. Ook op tijd, maar helaas waren de arm- en rug leuningen niet de door ons bestelde. Er is nu geen tijd om te wachten op nieuwe leuningen, we moeten volgende week vrijdag open. De operateurs zijn druk bezig met de installatie van de projectoren en de dolbygeluidsinstallaties waarmee de zaaltjes worden uitgerust. Venster 3 biedt plaats aan 86 personen, Venster 4 aan 65. Minder capaciteit maar ten gunste van meer comfort en beenruimte. Roderick Wijsmuller van Concorde Film gebeld die me verzekert dat de drie kopieën van de openingsfilm "Guantanamera" echt onder weg zijn uit Spanje en op tijd -ondertiteld en wel- in Lantaren/Venster zullen zijn. Na de stoelaffaire weet je het maar nooit met Spanjaarden. Interview met het Rotterdams Dagblad samen met collega en direkteur Theo Ruyter. We benadrukken dat met de renovatie van Venster 3 en 4 nu, na de grootste verbou wing na 1992 weliswaar een belangrijk fase is afgerond, maar dat in Rotterdam minimaal nog twee (bij voorkeur vier) extra zalen voor de ver toning van de artistieke film dringend gewenst zijn. Ook Simon Field (nieuwe direkteur Filmfestival Rotterdam) en Sandra den Hamer (adjunct) delen deze visie en gezamenlijk zul len we ons sterk maken om deze ambities nog voor het nieuwe millennium in Rotterdam te realiseren. Naast handelsknooppunt wil Rotterdam graag ook mediaknooppunt zijn. Een aktief filmbeleid (Filmfestival Rotterdam, Filmfund, Hubert Bals Fonds, Cinemart en de studio's van Chiem van Houweninge bij de Schiecentrale) past in deze visie. De plannen om Rotterdam voor het jaar 2001 kandidaat te stellen als Culturele Hoofdstad van Europa kunnen de ontwikkelingen versnellen. Temidden van allerlei andere nieuwe kunstge bouwen, zou een filmcentrum met een landelij ke internationale uitstraling de stad niet mis staan. Een eerste stap kan het college in oktober zetten wanneer het Kunstenplan 1997-2000 besproken wordt. De adviezen zien er positief uit. VRIJDAG 19 JULI 1996 's Ochtends vergadering van de nieuwe werk- Rechts: Leo Hannewijk, links: Theo Ruyter groep Communicatie van de Stichting Marke ting en Communicatie. Namens de Associatie van Nederlandse Filmtheaters participeer ik in het Algemene Bestuur van deze stichting die voor de gehele bioscoopbranche (incl. de film theaters en filmhuizen) een aktief beleid voert. Ik neem de portefeuilles 'integratie associatie- theaters' en 'doelgroepen' onder mijn hoede. Ik realiseer me dat er niet alleen grote verschillen bestaan in de bedrijfscultuur tussen enerzijds - gesubsideerde- filmtheaters en anderzijds de commerciële bioscopie, maar dat er ook grote verschillen zijn in doelstellingen, bedrijfsvoe ring en afgeleid daarvan de te hanteren marke tingtechnieken. Leo Hannewijk, directiemedewerker/ programmeur Lantaren/Venster in Rotterdam hield in de week voor de her opening van Venster 3 4 voor Holland Film Nieuws een dagboek bij. Sinds kort ben ik voorzitter A-sectie van de Associatie (de 15 grotere filmtheaters) en in die funktie bezoek ik de komende weken de leden om hen te raadplegen. Vooralsnog is de betrok kenheid van de filmstheaters bij de activiteiten van de Stichting Marketing gering. 's Middags terug in Lantaren/Venster om het 'protocol' van de heropening door te nemen en een zaalverdeling te maken voor de genodig den. De zalen zitten bomvol, ook het concert met de Cubaanse muziekgroep Vieja Trova Santiaguera is nagenoeg uitverkocht. Dat belooft een hete zomeravond te worden. Collega Irma Dulmers, met wie ik samen het festival Latino-Americano de Cine y Literature organiseer (de tweede editie is volgend jaar oktober), doet verslag van haar bezoek aan Cuba en onze invitatie aan Gabriel Garcia Marquez. Het is nog te vroeg om zijn komst te bevestigen. ZATERDAG 20 EN ZONDAG 21 JULI Weekend: eindelijk strandweer en met vrouw en kinderen zoek ik de Zeeuwse stranden op. Zoals iedere exploitant neem ik op zondag avond de weekendcijfers door die ondanks het zomerse weer meevallen. De Filmzomer, voor heen georganiseerd door het Molenstraat theater, the Movies en Lantaren/Venster, is ge fuseerd met Les Vacances du Cinema en is dit jaar te zien in 24 filmtheaters en bioscopen onder de nieuwe naam Cinema Boulevard. De organisatie is nu in handen van Argus Film, filmtheater Desmet en Lantaren/Venster. De formule is onveranderd: iedere dag een andere film (hoogtepunten van het afgelopen seizoen) tegen een gereduceerd tarief; de formule is bij uitstek voor de zomermaanden geschikt om een gemiste film in te halen of een film nogmaals te gaan bekijken. Thematisch is er dit jaar aan dacht voor films uit Spanje, Portugal en Latijns-Amerika. MAANDAG 22 JULI De halfjaarcijfers geanalyseerd. De begroting ligt op koers. Er is vrijwel geen daling van het filmbezoek ten opzichte van verleden jaar ondanks de verbouwing en de opening van de Pathé bioscoop op het Schouwburgplein. In Groningen lag dat eind verleden jaar heel anders; daar zakte met de opening van het Pathé multiplex het bezoekcijfer aan het film huis Liga '68 dramatisch. Tegenover de opening van de Pathé bioscoop op het Schouwburgplein staat de sluiting van Thalia en binnenkort Corso. In totaal is Rotterdam met een verzorgingsgebied van 1,2 miljoen inwoners niet rijkelijk met bioscopen bedeeld (slechts 22 bioscoopdoeken). Bovendien worden de grote commerciële films met twee soms drie kopieën uitgebracht. Voor de vertoning van de artistieke film is nagenoeg geen plaats in de commerciële bioscopen. Reden te meer om te pleiten voor uitbreiding van Lantaren/Venster. Met collega Peter Bosma maak ik een planning voor de programmering van de cinematheek voor de komende maanden. In de cinematheek houden we de filmgeschiedenis levendig door de vertoning van klassiekers en door aandacht te schenken aan minder bekende filmlanden, stromingen en regisseurs met een dagelijkse programmering. Regelmatig zijn regisseurs uit diverse landen te gast en worden de program ma's vaak ondersteund met de publikatie van een boekwerkje of een catalogus. De research vraagt vaak veel tijd - en geld - maar zijn van groot belang voor de ontwikkeling van een fiimklimaat in Rotterdam. Een handicap is dat er in ons land weinig klassieke films -in goede staat- beschikbaar zijn en we veelal zijn aange wezen op het buitenland. De import van films, het transport en het afzonderlijk regelen van de rechten is een dure zaak en we pleiten dan ook al enkele jaren voor meer samenwerking. Dit heeft onder meer geresulteerd in het prach tige programma Les Films du Paradis, dat zowel in bioscopen als filmtheaters te zien was afgelopen jaar. Helaas hebben de bioscopen - behouden Alfa in Amsterdam- afgehaakt voor een tweede serie klassiekers die het komend seizoen dus alleen in de filmtheaters te zien zal zijn. dejkett

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 18