HONDERD JAAR FILMPRESENTATIETECHNIEK deel 2, door Henk Berg MEN BLIJFT EXPERIMENTEREN De eerste filmprojecties door Max Skladanowsky en Louis en Auguste Lumière had velen gestimu leerd om eveneens filmopname- en projectieappa- ratuur te gaan bouwen. Een van hen was de in de Verenigde Staten van Amerika geboren Engels man Birt Acres (1854-1918), die reeds in 1893, tijdens zijn studietijd te Parijs belangstelling kreeg voor het fotografe ren van bewegende beelden. Bij de firma Elliott Co. te Barnet kreeg hij de mogelijkheid om zich hierin te bekwamen. Hij experimenteer de met zowel de opname- als de weergavetechniek, waarna hij in 1895 zijn Kinetic Lantern demonstreerde. Met de medewerking van de Engelse instrumentmaker Robert William Paul (1869-1943) ontwik kelde hij later goed bruikbare apparatuur. Op 30 maart 1895 verfilm de hij met succes 'The Oxford and Cambridge boat race' en op 29 mei 1895 'The Derby at Epsom'. Na een bezoek aan Duitsland, waar hij 'De opening van het Kiel Kanaal' had gefilmd kwam er in juli 1895 een breuk in de samenwerking met Robert William Paul. Birt Acres werd in januari 1896 de eerste Engelsman die succes oogste met het geven van voorstellingen met bewegende beelden voor groepen. In 1898 ont wikkelde hij de Birtac 17.5 mm filmcamera/ projector, bestemd voor huiskamer- gebruik. Robert William Paul ging zelfstandig verder. Ook hij had succes met zijn expe rimenten. Hij bouwde vanaf 1894 Edison's Kinetoscope na, hetgeen mogelijk was omdat de Kinetoscope voor Engeland niet gepatenteerd was. Later ontwierp hij eigen apparatuur. Tijdens de kortstondige samenwerking met Birt Acres had hij de Theatregraph projector ont worpen waarbij hij gebruik maakte van allerhande andere filmappara tuur. Nu hij zelfstandig werkzaam was veranderde hij de naam Theatregraph in Animatographe, een apparaat dat hij op 20 februari 1896 demonstreerde bij Finsbury Technical College. Daarna, in maart bij Olympia en vanaf 25 maart werd zijn projector voor regelmatig gebruik geïnstalleerd in het Alhambra Theatre aan de Leicester Square te Londen. Hij ontving hiervoor 11 per voorstelling. Hij heeft meer dan 100 projectoren gebouwd en verkocht, ook naar het buitenland. De belangstelling voor films nam nog steeds toe, maar... de film was pas één jaar oud en reeds nu miste men kleur in de filmbeelden! Men zocht naar mogelijkheden om hieraan te voldoen. De oplossing werd snel gevonden: de films werden met de hand ingekleurd. Reeds in 1896 bouwde de Fransman Georges Demeny (1850-1917) filmapparatuur voor 60 mm-films. Demeny was in 1882 professor Marey behulpzaam geweest bij de ontwikkeling van de chronophoto- graphische apparatuur waarmee het mogelijk was om de menselijke lipbewegingen tijdens het spreken te bestuderen. In 1891 bouwde hij het Phonoscope waarmee de opgenomen lipbe- wegingenfoto's van Marey in beweging konden worden weergegeven. Zijn vinding werd in 1892 gepatenteerd, precies in het jaar waarin hij de samenwerking met Marey verbrak omdat hij het oneens was met de 0 O Ja ar Cinema commerciële inzichten van Marey. In 1893 ontwierp hij een camera, waarvan de werking was afgeleid van Marey's nieuwste apparatuur. Een jaar later bedacht en bouwde hij een intermitte rend grijpersysteem waarmee een schoksgewijs filmtransport moge lijk werd. Het principe vormde de basis voor de Chronophotographe camera/projector die werkten met een 60 mm geperforeerde film, een camera/projector die hij in 1896 samen met Leon Gaumont had gebouwd. Later werd er tevens een 35 mm versie gebouwd. In 1896 zagen ook ande ren de commerciële mogelijkheden van de filmprojectie: A. Baron patenteerde een systeem voor 360° panoramische projectie. Over panoramische pro jectie werd ook nage dacht door de Fransman Raoul Grimoin Samson (1860-1942). Deze kwam in 1897 met een geheel nieuw pano ramisch projectiesys teem, het Cinéorama- systeem voor 360° pro jectie. Bij Cinéorama projecteerde men met tien projectoren op een cylindrisch scherm, 10 films naast elkaar. De films waren opgenomen met tien gesynchroniseerde camera's die een gezamenlijke openings- hoek hadden van 360°. De eerste stereoscopische film kwam eveneens uit Frankrijk. C. Grivolas kreeg in 1897 ruime financiële steun van een Franse indus trieel. Hiermee ontwikkelde hij zijn eerste filmopnamen en projectie systemen, inclusief een systeem voor stereoscopische projectie vol gens de anaglief-methode. Later, bij de oprichting van de Compagnie Générale des Phonographes et Cinématographes, werd Grivolas finan cieel participant van de gebroeders Pathé. Weer terug naar Amerika, waar de firma Biograph in 1897 een 68 mm film introduceerde. Onder de directie van Herman Casler had American Biograph reeds in 1894 een breedbeeldfilm-systeem ont wikkeld dat op 21 november van dat jaar onder de naam Mutoscope werd geïntroduceerd, een systeem dat nog niet voor projectiedoelein den werd toegepast maar dat in een viewer werd gebruikt. Casler bouwde in december een camera waarmee hij fotografische opnamen kon maken die hij in zijn Mutoscopeviewer kon gebruiken. Hij werd hierbij geassisteerd door W.K.L. Dickson, die toen nog steeds bij Edison in dienst was. Zo ontstond er een bruikbare came ra, waarmee in juni 1895 voor het eerst een testfilm werd opgeno men. Het toegepaste cameramechanisme, weliswaar enigszins aan gepast, werd voor de projectie van de film, pas gebruikt in november 1895 te Canastota, New York. Op 27 december 1895 werd door Herman Casler, W.K.L. Dickson, Henry N. Marvin en Elias Koopman de American Mutoscope Company opgericht. Hier werd een Biographprojector gebouwd waarmee vanaf 14 september 1896 in het Alvin Theatre te Pittsburg een week lang vertoningen werden gegeven. Maar officieel debuteerde de Biograph pas op 12 oktober 1896 in Hammerstein's Olympia Theatre te New York. Twee weken achtereen werden er films vertoond. Daarna werd de Biograph op 26 oktober 1896 opgesteld in Koster and Bial's Theatre. Vanaf 18 janu ari 1897 tot 15 juli 1905 werden met de Biographprojector films ver toond in Keith's Theatre aan de Union Square te New York. Zowel voor de Biographcamera als voor de Biograph-projector werd hetzelfde intermitterende systeem gebruikt. De camerafilm werd getransporteerd door een transportrol waarop slechts enkele tanden waren aangebracht.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 21