CITAAT Gespecialiseerd in: Film aankondigings lichtbakken Decoraties in 3 D Billboards Film decoraties Restyling interieur en exterieur Bewegwijzering Etalages UCT ftF\/OF| Niet zo lang geleden had ik het weer, nu i V7U y vut „het gevoel». het gevoel dat ik ^jg als ik comfortabel onderuit gezakt zit en zie hoe de lichten dimmen en hoe er op dat reusachtige witte doek een niet te evenaren combi natie van beelden verschijnt: die draaiende aardbol (zonder nade rende ruimteschepen!), die besneeuwde witte bergtop waar de gouden sterren naar toe zwermen, dat witte paard met die vleugels dat nimmer over die lettercombinatie TRI struikelt of dat kasteel tje waar heel soepel een regenboog overheen komt. En dan is de film nog niet eens begonnen... Nee, want een filmvoorstelling in Nederland begint met iets anders: reclame... Ik begin hier zeer zeker geen polemiek over de zin en onzin van bioscoopreclame (dat laat ik graag aan de betrokken lezers van Holland Film Nieuws over), maar ik wil graag een onderwerp aan snijden dat wel weer met het voorprogramma te maken heeft: trai lers. De reden daarvoor is simpel. Inmiddels al weer enige weken geleden bezocht ik als filmminnend consument samen met enkele vrienden één van de grote zomerfilms van dit jaar. Hoewel ik en de andere aanwezigen opnieuw rekening hielden met een fors voor programma kondigde de eerste trailer ("Eraser") zich al na drie commercials aan. Deze werd direct gevolgd door trailers van "Twister" en "Independence Day", waarna we linea recta doorgin gen met de hoofdfilm (u kunt inmiddels wel raden welke film werd bezocht). Dat een grote groep bezoekers bijzonder in haar sas was met dit voorprogramma was te merken aan de golf van enthou siasme die door de zaal ging terwijl de trailers één voor één pas seerden. De reactie van het publiek en mijn eigen kippenvel deden me niet alleen opnieuw realiseren wat de kracht is van trailers, maar ook dat de combinatie van hoofdfilm en trailers alle aandacht verdient. In dit verband is het betreurenswaardig te noemen dat trailers het nog te vaak moeten afleggen tegen de commercials die zelf toch ook gebaat zijn bij een niet te lang, interessant en divers voorpro gramma. J. Huijsdens, Eindredacteur Danzigerkade 15 1013 AP Amsterdam Tel: 020 - 6867636 Fax:020-6821873 Personalia Stichting Marketing Communicatie met o.a. - De ETOS 2 voor 1 zomeractie - De Nationale Bioscoopdag 1996 - Het Idee van het Jaar 1995 In Produktie: "All Stars" Opening Movieworld Duitsland Bedrijfsportret: Organisatie Nederlands Film Festival Bioscoop In Beeld: Opening Cinema Roma 3 in Wychen Filmsportspektakel 1996 Independence Day, een gesprek met regisseur Roland Emmerich Stichting voor Onderzoek De Pen 20 door Leo Hannewijk Statistiek: Top 20 100 Jaar Filmpresentatietechniek, deel 2 door H. Berg ETOS door Jac. Goderie Polygram's Biosvrouw man van Mei, Juni Juli 1996 De Festival Kalender Het Filmjaarboek 1990-1995 door J. Doense Stichting Bio Kinderrevalidatie Nieuws Nieuws Nieuws Colofon en agenda 4 4 7 8 13 14 16 16 22 23 24 26 28 28 30 31 34 In Hollywood there's a law that says when you do a sci-fi movie you have to have Jeff Goldblum. Goldblum is to this kind of movie what Arnold Schwarzenegger is to action movies. Producent van Independence Day, Dean Devlin in The Guardian ASAK bv

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 3