CITAAT
Gespecialiseerd in:
Film aankondigings lichtbakken
Decoraties in 3 D
Billboards
Film decoraties
Restyling interieur en exterieur
Bewegwijzering
Etalages
UCT ftF\/OF| Niet zo lang geleden had ik het weer,
nu i V7U y vut „het gevoel». het gevoel dat ik ^jg als ik
comfortabel onderuit gezakt zit en zie hoe de lichten dimmen en
hoe er op dat reusachtige witte doek een niet te evenaren combi
natie van beelden verschijnt: die draaiende aardbol (zonder nade
rende ruimteschepen!), die besneeuwde witte bergtop waar de
gouden sterren naar toe zwermen, dat witte paard met die vleugels
dat nimmer over die lettercombinatie TRI struikelt of dat kasteel
tje waar heel soepel een regenboog overheen komt. En dan is de
film nog niet eens begonnen... Nee, want een filmvoorstelling in
Nederland begint met iets anders: reclame...
Ik begin hier zeer zeker geen polemiek over de zin en onzin van
bioscoopreclame (dat laat ik graag aan de betrokken lezers van
Holland Film Nieuws over), maar ik wil graag een onderwerp aan
snijden dat wel weer met het voorprogramma te maken heeft: trai
lers. De reden daarvoor is simpel. Inmiddels al weer enige weken
geleden bezocht ik als filmminnend consument samen met enkele
vrienden één van de grote zomerfilms van dit jaar. Hoewel ik en de
andere aanwezigen opnieuw rekening hielden met een fors voor
programma kondigde de eerste trailer ("Eraser") zich al na drie
commercials aan. Deze werd direct gevolgd door trailers van
"Twister" en "Independence Day", waarna we linea recta doorgin
gen met de hoofdfilm (u kunt inmiddels wel raden welke film werd
bezocht). Dat een grote groep bezoekers bijzonder in haar sas was
met dit voorprogramma was te merken aan de golf van enthou
siasme die door de zaal ging terwijl de trailers één voor één pas
seerden.
De reactie van het publiek en mijn eigen kippenvel deden me niet
alleen opnieuw realiseren wat de kracht is van trailers, maar ook
dat de combinatie van hoofdfilm en trailers alle aandacht verdient.
In dit verband is het betreurenswaardig te noemen dat trailers het
nog te vaak moeten afleggen tegen de commercials die zelf toch
ook gebaat zijn bij een niet te lang, interessant en divers voorpro
gramma.
J. Huijsdens, Eindredacteur
Danzigerkade 15 1013 AP Amsterdam
Tel: 020 - 6867636 Fax:020-6821873
Personalia
Stichting Marketing Communicatie
met o.a. - De ETOS 2 voor 1 zomeractie
- De Nationale Bioscoopdag 1996
- Het Idee van het Jaar 1995
In Produktie:
"All Stars"
Opening Movieworld Duitsland
Bedrijfsportret:
Organisatie Nederlands Film Festival
Bioscoop In Beeld:
Opening Cinema Roma 3 in Wychen
Filmsportspektakel 1996
Independence Day, een gesprek met
regisseur Roland Emmerich
Stichting voor Onderzoek
De Pen 20
door Leo Hannewijk
Statistiek: Top 20
100 Jaar Filmpresentatietechniek, deel 2
door H. Berg
ETOS
door Jac. Goderie
Polygram's Biosvrouw man
van Mei, Juni Juli 1996
De Festival Kalender
Het Filmjaarboek 1990-1995
door J. Doense
Stichting Bio Kinderrevalidatie
Nieuws Nieuws Nieuws
Colofon en agenda
4
4
7
8
13
14
16
16
22
23
24
26
28
28
30
31
34
In Hollywood there's a law that says when you
do a sci-fi movie you have to have Jeff Goldblum.
Goldblum is to this kind of movie what Arnold
Schwarzenegger is to action movies.
Producent van Independence Day,
Dean Devlin in The Guardian
ASAK
bv