kk PERSONALIA HET IDEE VAN HET JAAR Begin '97 krijgt Polygram Filmed Entertain ment een eigen distributie-afdeling in Duits land. Haig Balian, voorheen mede-directeur van de Polygram vestiging Benelux, is sinds 20 augustus jl. algemeen directeur van dit distributiekantoor in oprichting. Met deze verhuizing komt er een einde aan een 21 jari ge filmcarrière in Nederlandwaarin Balian als producent samen met Chris Brouwer o.a. films voortbracht als "Het meisje met het rode haar", "Schatjes" en "De Johnsons" ge- Lange tijd is het stil weest rond de functie van Publiciteits Manager bij Columbia TriStar Films (Holland) BV. Recentelijk werd echter bekend wie de taken van Kiki Dilweg, die na het vertrek van Roy Matalon werd benoemd tot Managing Director, als Marketing Manager heeft overgenomen. Zijn naam is Paul Eggels en hij is afkomstig van het reclame bureau PMSvW/Y&R waar hij als Media Director heeft gewerkt. Paul is sinds 1 augus tus jl. verantwoordelijk voor het marketing en mediabeleid van de films van Columbia TriStar. Hij werkt samen met Monique de Ridder (promoties) en Marguerite Frowein (publici teit). Stichting Marketing en Communicatie voor het film en bioscoopbedrijf Tijdens de NFC Contactdag van 4 juni jl. die gehouden werd in het Grand Théatre in Amersfoort werd door Paul Zonderland, voorzitter van de Stichting Marketing Communicatie, de prijs voor Het Idee van het Jaar 1995 uitgereikt. De winnaar van deze innovatieprijs was Michel Venicz, werkzaam bij het Luxor Theater in Hoogeveen (zie ook HFN nummer 9). Michel werd een symbolische cheque overhandigd ter waarde van ƒ5.000,-. Michel kwam op het idee om de maande lijkse Biosband, het eerste filmmagazine op video, te verspreiden onder een groot aantal winkels waar televisie en video apparatuur wordt verkocht. Met de ver- Bij Buena Vista International werd onlangs afscheid genomen van Assistent Publiciteit Wouter Rutten. Wouter is inmiddels blad manager geworden bij de Telegraaf Tijdschrif ten Groep waar hij zich bezighoudt met de Hitkrant en Autovisie. Zijn werk voor m.n. de Hitkrant zorgt ervoor dat zijn contacten met het film- en bioscoopbedrijf niet geheel ver loren zullen gaan. Ook het NFC bureau heeft weer de nodige personele veranderingen ondergaan. Diana Stobbe is alweer enige tijd werkzaam als secretaresse van De Neder landse Vereniging van Bios coopexploitanten (NVB). Daarnaast houdt zij zich ook bezig met diverse andere werkzaamhe den waaronder werk voor De Léo Claassen Stichting en de Stichting Nationale Bios coopbon. riële Een ander nieuw ge-zicht bij de NFC is dat van Kyra Heitlager. Kyra, voormalig stagiaire bij Buena Vista International en recentelijk afgestu deerd aan de Hogeschool Diemen, zal zich m.n. bezighouden met secreta- ondersteuning van de groeiende Stichting Marketing Communicatie. Ideeënman en filmproducent P. Hans Frankfurther (64) is woensdag 28 augus tus jl. tijdens tijdens zijn vakantie op West- Java samen met zijn 36-jarige zoon Felix verdronken. Op jonge leeftijd ontwikkelde Frankfurther een voorliefde voor alles wat met commu nicatie te maken had. Als filmproducent maakte hij tientallen films. In de jaren vijf tig en zestig organiseerde hij filmweken. Ook was hij tien jaar verantwoordelijk voor het enige filmblad in de jaren '70: Film en TV-maker. Frankfurther was de grondlegger van ver schillende maatschappelijke organisaties, zoals het internationale filmfestival Cine- stud. Tevens was hij lid van verdienste van de beroepsvereniging van Film- en Televisie makers NBF, de Nederlandse Bioscoop bond, de Vereniging van Audiovisuele Producenten en was actief in het Fonds voor de Nederlandse Film. spreiding van de band neemt het aantal plaatsen waar men de nieuwste trailers kan zien toe. Bovendien is het voor de winkeliers een aantrekkelijke manier om het winkelende publiek te amuseren als dit bijvoorbeeld even staat te wachten. Het idee heeft inmiddels een concrete toepas sing gekregen. Overleg met de winkelke- P. Zonderland overhandigt de prijs voor het Idee van het jaar aan M. Venicz ten Expert heeft erin geresulteerd dat vanaf eind augustus in 200 filialen op tele visies 13 nieuwe trailers te zien zullen zijn afkomstig van een special edition van de Biosdisk. Deze CD-i schijf (die ook als CD ROM te gebruiken is) wordt speciaal voor dit project voorzien van een promo van de Nationale Bioscoopbon en van Expert zelf. In tegenstelling tot de regulie re Biosdisk zijn alle trailers voorzien van de geplande premièredata, daarmee de informatievoorziening compleet makend. Ten behoeve van de continuïteit heeft de Biosdisk wel haar interactieve karakter moeten opgeven. De samenwerking met Expert zal in ieder geval duren tot en met december. Ook nu kunnen er nog steeds ideeën worden ingediend bij de Stichting Marketing Commu nicatie om in aanmerking te komen voor het Idee Van Het Jaar 1996. Voorwaarde is wel dat het idee een structurele bijdrage levert aan het verbeteren van de bioscoopmarkt door óf het bios coopbezoek te verhogen óf door de filmbeleving te verbeteren. Daarnaast moet het idee ook com mercieel haalbaar zijn. Plannen kunnen worden ingediend bij de Stichting Marketing Communicatie, Postbus 75048 1070 AA Amsterdam. U heeft nog 3,5 maand de tijd!

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 4