ETOS ACTIE NATIONALE BIOSCOOPDAG 1996 ONDERZOEK OMZET VAN DE TOP 20 FILMS PER WEEK In totaal bezochten in de periode van speelweek 23 t/m 28 circa 1.6 miljoen mensen de Nederlandse bioscopen. Zo'n 790.000 daarvan maakten gebruik van de ETOS actie. DE RESULTATEN Iets dat zeker aan de succesvolle filmzomer heeft bijgedragen is de 2 voor 1 zomeractie met ETOS. In navolging van de actie in samenwerking met Albert Heijn in 1995, organiseerde de Stichting Marketing Communicatie ook in 1996 een zomeractie waarbij het principe van twee bioscoopkaart jes voor de prijs van één centraal stond. Van 10 juni tot en met 10 juli ontvingen alle klan ten van ETOS bij elke kassatransactie een Filmticket dat bij inwisseling bij een bios coop of deelnemend filmhuis direct recht gaf op twee bioscoopkaartjes voor de prijs van één. Moest men in 1995 bij Albert Heijn nog vier tickets sparen alvorens men deze kon inwis selen, bij de ETOS actie kreeg men direct boter bij de vis. In overleg met ETOS werd door de Stichting Marketing Communi catie voor dit mechanisme gekozen omdat er sprake was van een minder groot aantal win kels (ETOS had ten tijde van de actie 245 filialen en Albert Heijn 640). Het feit dat ETOS, in tegenstelling tot Albert Heijn, niet in alle steden is vertegenwoordigd, werd door enkele bioscoopexploitanten ondervangen door in de actieperiode zelf een 2 voor 1 actie te organiseren met de lokale middenstand. Geterroriseerd door het EK Voetbal en aan genaam zomerweer kende de ETOS actie een enigszins aarzelende start. Zij maakte dit echter ruimschoots goed aan het einde van de actieperiode, getuige de onderstaande gra fiek. In totaal bezochten in de periode van speelweek 23 t/m 28 circa 1.6 miljoen men sen de Nederlandse bioscopen. Zo'n 790.000 daarvan maakten gebruik van de ETOS actie, hetgeen betekent dat er bijna 400.000 vrij kaarten ter beschikking werden gesteld. Vergelijkt men dit resultaat met de 2 voor 1 actie van vorig jaar, dan wordt duidelijk dat de acties niet voor elkaar hebben onderge daan. Ook de Albert Heijn actie leverde circa 800.000 actie-bezoekers op. Het grote ver schil zat hem in de duur van de actieperiode, het actiemechanisme en het aantal winkels waar de tickets aan het publiek werden uit gedeeld. Hoewel zij nog in afwachting is van het definitieve onderzoeksrapport naar de ETOS 2 voor 1 actie, zijn de resultaten van de acties voor de Stichting Marketing Communi catie reden om deze actie vast onderdeel te laten uitmaken van haar beleid zoals vastge legd in het Strategieplan 2000 dat momen teel wordt ontwikkeld. Dat betekent dat er ook in 1997 weer een 2 voor 1 actie zal plaatsvinden. Bron: NVF Alle aandacht voor de ETOS 2 voor 1 actie zou bijna doen vergeten dat er in de afgelo pen juni-maand ook weer een Nationale Bioscoopdag plaatsvond, een dag die dit jaar samenviel met uitzonderlijk mooi zomer weer hetgeen de bezoek cijfers niet ongemoeid heeft gelaten. Geconcludeerd moet worden dat de 1996 edi tie van de Nationale Bioscoopdag met zo'n 75.000 bezoekers tot de minst goed bezochte bioscoopdagen moet worden gerekend, terwijl er dit jaar voor het eerst gebruik werd gemaakt AH:week24-26 van een zogeheten 30 etos: week 23-28 'incentive'anders gezegd: een cadeautje dat de consument moet stimuleren om toch vooral (snel) weer terug te komen naar de bioscoop. Alle bezoe kers kregen bij aankoop van hun bioscoop kaartje, dat op deze dag 5,- kostte, een spe ciale Nationale Bioscoopbon ter waarde van 2,50 cadeau. Door de Stichting voor Onderzoek werd tij dens de Nationale Bioscoopdag voor de eer ste keer gebruik van het bioscooppanel dat onderdeel uitmaakt van de nieuwe onder zoeksmethode van de stichting om consu mentenacties te evalueren (over dit draaiboek kunt u elders in Holland Film Nieuws lezen). Tijdens de Nationale Bioscoopdag werd in 30 bioscopen in heel Nederland aan totaal 750 bezoekers een vragenlijst voorgelegd. De resultaten hiervan maken o.a. duidelijk dat een kleine 60% van de bezoekers te plaatsen viel in de categorie 15 tot 25 jarigen en dat de bezoekers van deze dag gemiddeld zes keer per jaar naar de bioscoop gaan. De bezoekers is ook gevraagd wat zij van de speciale Nationale Bioscoopbon vonden die zij bij aankoop van het kaartje cadeau kregen. Circa 68% was hier zeer blij mee en 25% zei liever een gratis consumptie ter waarde van 2,50 te hebben ontvangen. Van de respon denten zei 90% in ieder geval de bon zelf te gaan gebruiken voor een volgend bioscoop bezoek. Tot de meest opvallende uitkomsten van het onderzoek behoort het antwoord waarbij circa 63% van de respondenten te kennen gaf dat zij niet eerder een Nationale Bioscoop dag hadden bezocht. Dit komt niet overeen met de heersende opvatting dat het elk jaar dezelfden zijn die op het financiële voordeel afkomen. Hoe deze uitkomst kan worden ver klaard is niet duidelijk. Ook alle bedrijfsleiders werd gevraagd hun oordeel te geven over de Nationale Bios coopdag, de informatie die men hierover had ontvangen en het publiciteitsmateriaal. Met betrekking tot dit laatste werden er m.n. opmerkingen geplaatst bij de poster. De poster, waarop dit jaar een aantal filmster ren stond afgebeeld in het decor van "De Nachtwacht", vond men een slechte attentie waarde hebben. De meningen over de infor matieve mailingen die aan de dag vooraf gin gen waren daarentegen zeer positief. De bedrijfsleiders hadden tevens een eenduidige mening over het tijdstip van de Nationale Bioscoopdag. Men sprak niet alleen de voor keur uit voor het verplaatsen van de dag naar de woensdag, men gaf ook aan dat het orga niseren van de dag tijdens een ander seizoen de voorkeur verdient. De Stichting Marketing Communicatie heeft reeds kenbaar gemaakt het rapport te zullen gebruiken voor het opstellen van haar Strategieplan 2000. F 4.500.000 F 3.000.000 F 1.500.000

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 5