INDOOR MEDIA INDOOR MEDIA DE KRACHT VAN EEN MEDIUM THEMA EN ACTIE JONGEREN ALS DOELGROEP FILMS ZIJN FAVORIET Televisie is nog steeds hèt medium waarover het meest gesproken wordt. Een van de rede nen om naar bepaalde programma's te kijken is de "sociale zekerheid": weten datje mor gen met je collega's of op school mee kunt praten, een mening kunt geven. Dat televisie eveneens een indringend medium is bewijst het gegeven dat als we mensen vragen welke reclame ze leuk vinden, acht van de tien genoemde merken op televisie worden uit gezonden. In het twee jaar geleden gehouden onderzoek onder jongeren stonden Mazda en Centraal Beheer bovenaan bij de groep 12-15 jarigen met producten die door hen niet eens aangeschaft kunnen worden. En met alle perikelen rondom Veronica, RTL5 en Sport7 is televisie inmiddels ook het me dium waarover het meest geschreven wordt. De omroepen moe ten er zo langzamer hand wel voor zor gen dat televisie een medium blijft waar ook naar gekeken wordt. Televisie wordt door veel adverteerders thematisch ingezet: televisie moet zorgen voor het corporate image, voor een goed gevoel bij de kijker (m/v) over het product of de dienst. Andere media wor den ingeschakeld om meer actie bij de consument te krij gen, om de aanschaf van een product of dienst te bevorderen. Een van de media die daar zeer goed toe in staat is, zijn posters. Inmiddels bekend zijn de fraaie affiches van H&M, die aantoonbaar tot een hogere omzet hebben geleid. De kracht ervan ligt in het grote aantal keren dat de consument met een affiche wordt geconfronteerd, in combinatie met het feit dat ze dicht bij de plaats van aan koop hun boodschap uitdragen. Ze geven het laatste duwtje in de rug van de koopgrage consument. De kosten voor een landelijke campagne op posters zijn weliswaar hoog, maar staan in verhouding met hun communicatiekracht. Maar voor adverteerders die niet de hele Nederlandse bevolking als doelgroep heb ben, zoals het film- en bioscoopbedrijf, zijn deze posters relatief duur. Een goed alterna tief om een specifieke doelgroep als jonge ren te bereiken zijn de zogenoemde school- boards: affiches op scholen in het middelbaar en voortgezet onderwijs. Naast de affiches hangt een folderbakje, waarin de adverteerder extra informatie kan geven. Op dit moment zijn er ruim 1.000 scholen waar adverteerders hun boodschap via school- boards kunnen uitdragen. Indoor Media, de grootste exploitant van schoolboards, heeft vorig jaar een groot onderzoek laten uitvoeren op scholen om de waardering van schoolboards na te gaan. John van der Burg, eigenaar van Indoor Media: "Het werd hoog tijd dat er onderzoek kwam. We wilden zelf weten wat de leerlin gen van ons medium vinden, maar vooral wilden we de adverteerders meer zekerheid over het effect ervan geven." In een maand tijd werden 25 scholen bezocht en werden interviews met maar liefst 570 leerlingen tussen 12 en 19 jaar afgenomen. John van der Burg: "Het was een enorme klus, die door vier studenten is geklaard. Voor de vra genlijst en de opzet van het onderzoek werk ten ze met een gespecialiseerd onderzoeks bureau samen." De resultaten van het onderzoek zijn uitstekend. Fan Jacobus, ver antwoordelijk voor de verkoop van school boards van Indoor Media: "De jongeren lopen tussen de één en dertig keer per dag langs zo'n bord. Elke maandag verwisselen we de affiches en juist dan willen ze weten welke nieuwe er weer hangen. Uit het onder zoek blijkt dat ruim 60% precies weet te ver tellen welk affiche er die week in de school hangt. En dat is in vergelijking met andere media erg hoog." Jongeren hebben wel een specifieke voorkeur welk soort posters ze graag willen zien. John van der Burg: "Films zijn favoriet. Filmposters spreekt ongeveer de helft van de jongeren het meeste aan. Een derde van de jongeren vindt muziekposters het leukst." Het onderzoek toont ook aan dat de posters effect hebben op het gedrag van jongeren. John van der Burg: "We hebben gevraagd welke posters ze op een idee heb ben gebracht. Ook nu weer worden film en muziekposters het meest genoemd. Dat past natuurlijk ook precies bij de bele ving en het uitgaans- gedrag van de jonge ren. Dat blijkt wel uit het feit dat bijna de helft zegt dat ze door de filmposter naar een bepaalde film zijn gegaan. Kortom, met de re sultaten zijn we erg tevreden. We hebben gemerkt dat de adver teerders dit onder zoek op prijs stellen: ze weten nu zeker dat schoolboards de boodschap goed bij de jongeren kunnen overbrengen." Op onze vraag of Indoor Media meer klanten door het on derzoek heeft gekre gen antwoordt John van der Burg: "Uiteindelijk was dat de bedoeling, en het is ook gelukt. Maar dat kan alleen als je een goed product hebt. Wij zelf waren daar van overtuigd en gelukkig heeft het onderzoek ons gelijk gegeven. En inderdaad, er hangen vaker posters van films op de scholen. Alleen de bioscopen blijven nog wat achter. En dat is raar, want je kunt ook lokaal of regionaal posters op scholen hangen." Voor meer informatie en het aanvragen van een video over schoolboards: Indoor Media, Josje Kroon, tel: 070 - 3605860, fax: 070 - 3606905.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 31