fff FILM 1 Hk^ ws De Pen door Ike Bertels ■P^ Maar denkt u dat het goed is dat dit soort films op deze manier opnieuw worden uitgebracht? Ik zie liever dat nieuwe films succesvol zijn, maar het goede ervan is dat er, in ieder geval in de US, een flinke stijging van de box office te zien is en daaruit blijkt dus dat mensen graag naar de bioscoop gaan. Een laatste vraag, de Nederlandse bioscopen hebben dit jaar voor de eer ste keer aan het publiek gevraagd wat zij de beste bioscoopfilm van 1996 vond. Wat vond u de beste bioscoop film van het afgelopen jaar, daarbij denkende aan het effect van het grote doek, het goede geluid enz.? Als ik kijk naar de expertise en creativi teit die er in "Independence Day" ging en en wat er met Special Effects is gedaan, dan speelt die film door mijn gedachten. Het is een hele ambitieuze film, het is het soort film dat de filmin dustrie levend houdt. Eigenlijk gaat het erom dat je niet de nummer 1 film van het jaar wordt als je het publiek maar amuseert. Daar gaat het tenslotte toch om: entertainment... By the way, mijn favoriete film was Fargo Filmmaker en producente van haar eigen documentaires (IBF); zij is ook voorzitter van DIFA, de DUTCH DOCUMENTARY INDEPENDENT FILM ASSOCIATION. Ih2j3i Cameraman Peter Brugman en regisseur Ike Bertels. Opnamen "BEROEMDE SCHRIJVERS IN HET BUITENLAND". Gedurende enkele jaren schoof ik met enige regelmaat notities voor scènes en karakters voor een jeugdfilm in een opwekkend geel gekleurde map: "FIC TIE". Voor een maker van documentai res is een overstap naar speelfilm een enorme sprong. Daarom kwam de oprichting van het nieuwe Maurits Binger Film Instituut voor mij precies op het juiste moment. Het bood onder steuning bij het schrijven van een script en workshops voor acteursregie en mise-en-scène. Gelukkig bleek ik een geschikte kandidaat: een regisseur met ruim twintig jaar ervaring (regie en productie) maar een absoluut groentje in fictie. Ik had een idee voor een film verhaal dat waard leek om ontwikkeld te worden en ik had een sterke behoef te aan samenwerking met anderen. Dat is de kern van de opleiding op het 'centre of excellence' dat het Binger beoogt te zijn: er wordt gewerkt in teams van schrijver, regisseur en pro ducent. Kennis van- en respect voor eikaars vak is het uitgangspunt en dat spreekt mij zeer aan. Het zou een want zegen zijn als wij in Nederland eindelijk eens afscheid zouden nemen van dat destructieve gehak op elkaar. Misschien moet er daarom al vanaf de filmacademie in dit soort teams worden samenge werkt. De gezamenlijke worste ling om een persoonlijk idee te ontwikkelen tot een speelfilm- script waarbij je elkaar met ideeën en kritiek bestookt, schept een band. Daardoor groeit wederzijds respect. Binnen de internationale groep van ongeveer 15 geselecteerden werden 8 eigen projecten ontwik keld, van synopsis tot 'first draft'. Een toepasselijke term de voer- en schrijftaal op het Binger is Engels. Voor ons Nederlandse 'Bingerites' was dat een opgave, maar het is de enige manier om maximaal te kunnen profiteren van alle buitenland se gastdocenten (w.o. Martin Daniel, David Howard, Margaretha von Trotta, Istvan Szabo). Ik kan u verzekeren dat het went. Ik voelde mij zeer gevleid dat twee schrijvers -Jaap Scholten en Simon van der Borgh (Engeland)- op mijn project (werktitel: FAST FREDDY) hadden inge tekend. Groot was dan ook de teleur stelling toen bleek dat zij aan hun eigen projecten (ZITA! en BONEY BETSIE) hun handen vol hadden zodat zij mij onmogelijk met schrijven konden helpen. Er zat niets anders op dan het zelf te doen. Hoe wanhopig mijn geworstel ook was, ik weet nu dat ik daardoor pas echt heb geleerd wat het vak 'screenplay writer' inhoudt. Het resultaat van die vijf maanden geploeter was in mijn geval een z.g. 'step outline'. Dat is een schets in hoofdpunten van het complete verhaal, zodanig beschreven -per scène- dat je kunt lezen wat er, waar, met wie (welke karakters) gebeurt en je kunt voelen waarom. De 'step outline' geeft nog geen uitge breide karakter-, locatie- en actiebe schrijvingen en is zonder dialoog. Dat komt in de eerste versie van het script: de volgende stap. Mijn vermoeden dat ik geen echte 'schrijver' ben werd weliswaar beves tigd, maar het verhaal is van mezelf. Dat wil zeggen, het is gegroeid mede dankzij al die collega's die me tot gek wordens toe met hun ideeën hebben gebombardeerd. Maar met behoud van het persoonlijke karakter. Ik heb ontdekt dat ik een eigen verhaal tot dat punt ('step outline') moet uit denken en uitschrijven zodat ik een professionele scriptschrijver kan laten zien hoe ik wil dat de film wordt. Tot mijn onuitsprekelijke genoegen wilde Sirnon van der Borgh mij -nadat hij zijn filmscript BONEY BETSIE aan z'n agent (Engeland) had overgedragen en inmiddels heeft verkocht- verder helpen met FAST FREDDY. Dankzij de -nimmer aflatende- onder steuning van mijn producent (Eddy Wijngaarde, Odusseia Films) kreeg Simon de opdracht een 'first draft' te schrijven. Zo kon ik in het tweede semester van het Binger met een 'eer ste versie' verder gaan, waardoor het script zo goed mogelijk kan worden. En dat was ook precies waarvoor ik op het Binger kwam. De rest van het semester zal ik vooral de workshops voor acteursregie volgen. Ik heb ont dekt dat het een vak is dat te leren valt. Het brengt de volgende stap, het realiseren van de film FAST FREDDY, weer iets dichterbij. Met veel genoegen geef ik de PEN door aan Dirk de Lille (Polygram).

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 13