Honderd jaar filmpresentatietechniek 4. nog steeds: kleur...groter...drie dimensionaal door H. Berg Gream Ferguson en Ron jones ontwikkelden in 1967 het IMAX grootbeeldsys- teem. Teneinde het filmbeeld te kunnen vergro ten had Fergu son het idee uit gewerkt om de 70 mm film hori zontaal op te nemen, noodzakelijk om een zo opti maal mogelijke beeldkwaliteit te berei ken voor een geprojecteerd beeld van 17 bij 23 meter. Het nieuwe beeldop pervlak op de film bedroeg 52,2 X 71,4 mm, ruim drie keer groter dan het film beeld op de bestaande 70 mm film. De projectiesnelheid werd opgevoerd tot ongeveer 170 cm film per seconde. Er werd een speciale camera en later een projector ontwikkeld, waarbij Ron Jones de door hemzelf ontworpen zogenaamde 'rolling loop' had toege past. De film wordt in rupsband-achtige beweging voortbewogen, dus geen schoksgewijs filmtransport. Het sys teem ging pas in 1970 op de Wereld tentoonstelling in Osaka, Japan in pre mière. Er werd een beperkt aantal IMAX-theaters gebouwd, waarvan er één in Rotterdam in bedrijf is. Het professionele Dolby A ruisonder- drukkingssysteem voor film werd voor het eerst in 1977 toegepast. Voor de weergave diende men te beschikken over een complete Dolby Stereo-instal latie. Het was wel mogelijk om een Dolby Stereofilm op een traditionele installatie 'mono' weer te geven. In 1988 brachten Dolby Laboratories een verbeterd Dolby A systeem: Dolby Stereo SR (Spectra! Recording). De Dolby Stereo SR-filmcopieën hadden minder vervorming binnen de totaal marge van het volume. Evenals Dolby A was Spectral Recording een analoog opnamesysteem. De ruis werd bij SR meer onderdrukt dan bij het Dolby A- systeem. Tevens werden alle vervor mingen gereduceerd, speciaal die van de uiterst hoge- en de zeer lage fre quenties. Het gebruik van subwoofers was geen noodzaak, maar gaf wel opti male resultaten. Eastman Kodak en Optical Radiation Sound introduceerden in 1990 Cinema Digital Sound (CDS), een nieuwe ge luidstoepassing op film: digitaal geluid. Op 3 mei 1990 werd in The Screen Directors Guild te Hollywood de eerste demonstratie gegeven en op 18 septem ber 1990 kon Europa er kennis mee maken. Decatron te Brussel verzorgde de presentatie in Kinopolis. Aan de ontwik keling werd door Eastman Kodak, samen met Optical Radiation ongeveer twee jaar gewerkt. Het systeem kende zes kanalen. Vijf kanalen hadden een volle dige bandbreedte, terwijl het zesde, een 'subwoofer', alleen diende voor de basissignalen met lage frequenties. Deze vijf kanalen waren gezamenlijk onderge bracht op één optisch geluidsspoor van 2,54 mm breed. Het geluidsspoor kwam bij dit systeem op de plaats van het gebruikelijke optische geluidsspoor. Na enige tijd bleek het systeem bij de pro jectie nogal wat problemen op te roepen en na ongeveer een jaar werd het sys teem niet meer toegepast. Op 20 juni 1991 bracht Dolby Labo ratories Inc. het Dolby Stereo Digital geluidssysteem. Tijdens een demon stratie in de Todd-AO East Studios te New York werd het systeem voor de eerste maal aan de filmindustrie getoond. Nadat het systeem ook in Los Angeles was gedemonstreerd kwam het naar Europa. Op 7 en 10 juli 1991 wer den er in het Odeon Theatre te Londen twee demonstraties gegeven. Bij dit systeem werd de optische digitale geluidsband tussen de perforaties van de film ondergebracht. De traditionele optische geluidsband bleef gehand haafd. De digitaalinformatie wordt 22 seconden eerder uitgelezen dan de aftasting van het analooggeluid. Hierdoor was het mogelijk om bij een eventuele beschadiging van de digi taalband op de projectiecopie, terstond automatisch over te schakelen naar weergave van de analoogband. Zodra de digitaallezer de beschadiging niet meer waarneemt, wordt er automatisch teruggeschakeld naar de digitaalweer- gave. Een ander digitaalsysteem werd op 11 juni 1993 met de film "Jurassic Park" geïntroduceerd. Het was het DTS-sys- teem (Digital Theater Systems - Digital Sound For Movies) dat werd ontwik keld door Digital Theater Systems Inc. of Westlake, Califomia. Dit systeem gebruikt een synchroon meedraaiende CD-ROM disc met een maximale speel- duur van 3'/* uur waarvan de synchro- niteit wordt bewaard door een code- signaal dat tussen de optische geluids band en het beeld op de film is aange bracht. Het DTS-systeem heeft zes digi tale kanalen: links, midden, rechts, subwoofer, surround links en surround rechts. Voor de kleinere bioscoopex ploitaties is er ook een tweekanaals CD-ROM beschikbaar. Hierop zijn alle linker kanalen samengevoegd tot één kanaal en alle rechterkanalen tot één kanaal. Ook Sony bracht in 1994 digitaal geluid op film, het SDDS-systeem (Sony Dynamic Digital Sound). Behalve de traditionele optische geluidsband bevinden zich aan de beide filmranden een optisch-digitale geluidsband. Beide geluidsbanden zijn identiek aan elkaar waardoor het systeem bij eenzijdige beschadiging van de film optimaal blijft functioneren. Het systeem kent acht kanalen: links, links midden, midden, rechts midden, rechts, sub-woofer, sur round links en surround rechts. De SDDS-installatie wordt met een compu ter ingeregeld, een groot voordeel omdat, zonder gebruik van deze com puter, aan het systeem geen wijzigin gen van de instellingen kunnen worden aangebracht. Het systeem wordt op de projector afgelezen door de toonkop DFP-R2000 die de digitale audio signa len uitleest en deze doorstuurt naar de DFP-D2000 Digital Film Playback Decoder. Deze decoder zet de digitale signalen om naar analoge signalen die dan worden doorgestuurd naar de ver sterkers. Inmiddels kunnen we terugzien op een eeuw filmweergavetechniek. Enerverende jaren, dat wel. Maar uit dit overzicht blijkt, dat er in 100 jaren slechts verbeterde technieken werden toegepast. Met uitzondering van de grote verbeteringen op het gebied van de geluidsweergave waren de verande ringen die zich bij de projectie van het filmbeeld hebben voorgedaan, vaak het terugbrengen van reeds jaren eer der toegepaste systemen of filmforma- ten. Drie-dimensionale projectie, ana- morphische projectie, 70 mm film, de projectie van meerdere beelden naast elkaar, het is er allemaal al eens geweest! Wat zal de komende eeuw ons brengen?

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 16