a la
votre!
Robbert Wijsmuller door Jac. Godene
Renovo Film feliciteert
Concorde Film
met haar 25 jarig bestaan
Velen kennen hem als
de bon-vivant, als de
joyeuze debonnaire,
die zonder blikken of
blozen en met zijn
charmantste glimlach,
10 weken je grootste
zaal voor vijf keer
60% en 5 weken 50-
60% uit de zak klopt.
Anderen kennen hem
als de laatste koloni
aal in Nederland.
Voor mij is Robbert
Wijsmuller de ultieme
mengeling van een
charmante, tikje oude
re, intelligente man,
de grootste vrouwen
versierder van Was
senaar en omgeving
en de lastigste en
meest irritante filmverhuurder die ik ken...ofschoon...
irritante filmverhuurderer zijn er meer die daar patent
op zouden kunnen hebben. Maar die zijn dan weer niet
charmant of intelligent, maar over dat ondersoort hebben
we het nu niet.
Per slot is het feest; Robbert en Concorde zijn 25 jaar
één.
En op een feestje passen alleen anekdoteriale verhalen
die een "compleet" beeld geven van de jubilaris in kwes
tie.
Allerlei anekdotes gieren door mijn hoofd, op zoek naar
bevrijding.
Wat te denken van de "early" release van de film "CAR-
LOS SAURA/s CARMEN"? Jaren geleden vond het "Eerste
Amsterdamse Filmfestival" plaats. Het bleef bij die ene
keer. Maar tijdens die ene keer was Concorde erg goed
vertegenwoordigd. De film "NEVER SAY NEVER AGAIN"
werd exclusief in Tuschinski vertoond en voor die gele
genheid haalde Robbert, de enige echte Bond (Sean
Connery) met een privé-jet in Genève op.
De film zou twee weken later in Nederland gaan draaien.
In die periode deed ik de programmering voor o.a.
Tuschinski en City in Amsterdam. Tuschinski draaide dat
weekend niet zo best en dus vroeg ik "of het wellicht
mogelijk was dat in Amsterdam en dan Tuschinski 1 in
het bijzonder de Bond-film vast een week kon "plat-for-
men"". "Maar", zei ik erachter aan, "als je dat geen
goed idee vindt is het misschien wel een leuk idee als je
"Carmen" van Saura een week eerder uitbrengt, in
Tuschinski 1 draait en danvervolgens over de Kerst in
Tuschinski 2 laat staan"
Natuurlijk waren het geen goede ideeën (ze kwamen niet
van Robbert zelf...) en dus deelde hij mede "later terug
te zullen bellen". 5 Minuten later kwam Robbert met het
briljante idee de Carmen van Saura in Tuschinski 1 te
starten en daarna... etc.etc.
"God wat een subliem idee", zei ik, "kunnen we dan zo
verder gaan?" "Eerst even kijken of ik wel kopieën heb",
was het antwoord. Nou dat grapje gunde ik hem, per slot
was mijn programmatie-probleem opgelost.
Ook al weer jaaaaaren geleden, haalde hij me op van de
Herengracht (hoofdkantoor City) met zijn vanuit Nice
overgekomen Rolls Royce (inclusief lichtblauwe Concorde
streep). We zouden naar Cinema in Osdorp rijden om
daar de film AMADEUS te zien.
Maar je kon in die tijd, nog niet trouwens, om Fred
Denker heen. Fred zat in een intieme tête-a-tête met
Simon van Collem zaliger. Beide heren genoten van een
goed glas wijn. Of wij ook een glas wijn beliefden? Ja,
moet je niet tegen Robbert zeggen natuurlijk.
Enfin in het zeer geanimeerde gesprek dat volgde vertel- Cjjf/
de Robbert dat de eerste film die hij als kind had gezien,
de film BAMBI van Walt Disney was. Hij had die film
gezien in Australië, waarheen de familie Wijsmuller was
overgebracht op weg naar Nederland, vanuit het
Jappenkamp in Indonesië.
vervolg op pag. 26