a la votre! Robbert Wijsmuller door Jac. Godene Renovo Film feliciteert Concorde Film met haar 25 jarig bestaan Velen kennen hem als de bon-vivant, als de joyeuze debonnaire, die zonder blikken of blozen en met zijn charmantste glimlach, 10 weken je grootste zaal voor vijf keer 60% en 5 weken 50- 60% uit de zak klopt. Anderen kennen hem als de laatste koloni aal in Nederland. Voor mij is Robbert Wijsmuller de ultieme mengeling van een charmante, tikje oude re, intelligente man, de grootste vrouwen versierder van Was senaar en omgeving en de lastigste en meest irritante filmverhuurder die ik ken...ofschoon... irritante filmverhuurderer zijn er meer die daar patent op zouden kunnen hebben. Maar die zijn dan weer niet charmant of intelligent, maar over dat ondersoort hebben we het nu niet. Per slot is het feest; Robbert en Concorde zijn 25 jaar één. En op een feestje passen alleen anekdoteriale verhalen die een "compleet" beeld geven van de jubilaris in kwes tie. Allerlei anekdotes gieren door mijn hoofd, op zoek naar bevrijding. Wat te denken van de "early" release van de film "CAR- LOS SAURA/s CARMEN"? Jaren geleden vond het "Eerste Amsterdamse Filmfestival" plaats. Het bleef bij die ene keer. Maar tijdens die ene keer was Concorde erg goed vertegenwoordigd. De film "NEVER SAY NEVER AGAIN" werd exclusief in Tuschinski vertoond en voor die gele genheid haalde Robbert, de enige echte Bond (Sean Connery) met een privé-jet in Genève op. De film zou twee weken later in Nederland gaan draaien. In die periode deed ik de programmering voor o.a. Tuschinski en City in Amsterdam. Tuschinski draaide dat weekend niet zo best en dus vroeg ik "of het wellicht mogelijk was dat in Amsterdam en dan Tuschinski 1 in het bijzonder de Bond-film vast een week kon "plat-for- men"". "Maar", zei ik erachter aan, "als je dat geen goed idee vindt is het misschien wel een leuk idee als je "Carmen" van Saura een week eerder uitbrengt, in Tuschinski 1 draait en danvervolgens over de Kerst in Tuschinski 2 laat staan" Natuurlijk waren het geen goede ideeën (ze kwamen niet van Robbert zelf...) en dus deelde hij mede "later terug te zullen bellen". 5 Minuten later kwam Robbert met het briljante idee de Carmen van Saura in Tuschinski 1 te starten en daarna... etc.etc. "God wat een subliem idee", zei ik, "kunnen we dan zo verder gaan?" "Eerst even kijken of ik wel kopieën heb", was het antwoord. Nou dat grapje gunde ik hem, per slot was mijn programmatie-probleem opgelost. Ook al weer jaaaaaren geleden, haalde hij me op van de Herengracht (hoofdkantoor City) met zijn vanuit Nice overgekomen Rolls Royce (inclusief lichtblauwe Concorde streep). We zouden naar Cinema in Osdorp rijden om daar de film AMADEUS te zien. Maar je kon in die tijd, nog niet trouwens, om Fred Denker heen. Fred zat in een intieme tête-a-tête met Simon van Collem zaliger. Beide heren genoten van een goed glas wijn. Of wij ook een glas wijn beliefden? Ja, moet je niet tegen Robbert zeggen natuurlijk. Enfin in het zeer geanimeerde gesprek dat volgde vertel- Cjjf/ de Robbert dat de eerste film die hij als kind had gezien, de film BAMBI van Walt Disney was. Hij had die film gezien in Australië, waarheen de familie Wijsmuller was overgebracht op weg naar Nederland, vanuit het Jappenkamp in Indonesië. vervolg op pag. 26

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 24