SAINT FliM Regisseur PHILLIP NOYCE op avontuur met "THE SAINT" -THE éZ? "Het was een makkie" beweert Phillip Noyce als hij vertelt over het filmen in Moskou van "THE SAINT' voor Paramount "In elke voormalige totalitaire staat is dat het geval ...mits je de juiste mensen kent" zegt Noyce, die door zijn "PATRI OT GAMES" en "CLEAR AND PRESENT DANGER" al eerder naar exotische stre ken werd gevoerd. "Wanneer je een ingewikkelde scène wilt opnemen op een belangrijk kruispunt in New York gaan alle verkeersdeelnemers je meteen uitschelden, maar in Rusland kan je de boel urenlang laten stoppen. Dat kwam heel goed uit toen er voor een enorme scène op het Rode Plein duizen den figuranten nodig waren!" Voor deze productie reisde Noyce ook door Engeland. Van de Pinewood Studios via locaties bij de Universiteit van Oxford naar het centrum van Londen, waar gebouwen 'stand in' waren voor Tsaristische bouwwerken. Noyce weet nog dat hij vroeger tijdens zijn jeugd in New South Wales al dol was op de verhalen van Leslie Charteris over Simon Templar, de grote avonturier, beter bekend als "The Saint". The Saint heeft door de jaren heen veel gedaanten aangenomen in films en op de televisie. Veel eigenschappen van Templar vindt Noyce erg leuk: zijn roe keloze gedrag; zijn Robin Hood-gedrag wat betreft het overtreden van wetten, zijn onafhankelijkheid en ook zijn nei ging meer hersens dan spieren te gebrui ken teneinde de boeven te slim af te zijn én zijn verre reizen. Noyce voelt zich beslist aangesproken door het internationale personage van The Saint, alhoewel hij wel verameri- kaanst is nu Val Kilmer de rol speelt. Noyce heeft huizen in Los Angeles en Sydney, en ook nog een huurhuis in Londen, maar hij woont waar zijn werk is. "Ik ben net als The Saint: ik woon eigenlijk nergens, in hotels, weet niet precies waar ik ben, wie ik ben, altijd onderweg naar een vliegveld", lacht hij. "THE SAINT" speelt in de zeer nabije toekomst. Het verhaal vertelt hoe Templar "The Saint" wordt, hoe hij verwikkeld raakt in een wereld waar orde en gezag vervagen en hoe hij verliefd wordt. "We hadden voor de hoof drol een echte acteur nodig, want het is meer dan een enkele rol, het gaat om 'de meester der vermomming'. Hij moet dertien verschillende gedaantes aanne men en dus ook met dertien accenten spreken. Hij is bijvoorbeeld een Zuid Afrikaan, een Duitser en een Australiër, terwijl hij ook heel overtuigend moet zijn wanneer hij vermomd is als zijn eigen tegenstan der - een Russische industrialist. Elisabeth Shue (die een Oscar-nominatie kreeg voor 'Leaving Las Vegas') speelt de wetenschapper, die Templar's hart steelt. "Zij is erg intelligent en krachtig en kan beter dan welke actrice dan ook overtuigen als kernfysicus", zegt Noyce. "De kern van het verhaal is dat Templar door deze romance een enorme per soonlijke reis maakt van zelfzuchtig heid naar onbaatzuchtigheid. De chemie tussen deze twee mensen is erg belangrijk. We hadden geluk, want ze kregen een verhouding. Dat is duide lijk te zien op het doek. Omdat ze in werkelijkheid een romance hadden, deden zich situaties voor, die veel meer mogelijk maakten. De camera pikt dat op." Noyce's succes met poli tieke thrillers hebben hem tot een regisseur gemaakt die wereldfilms kan afleveren. Zijn volgende project wordt Graham Green's "THE QUIET AMERICAN" met o.a. Sean Connery. Daarna hoopt hij "BUT- CHER'S CREEK" te ma ken, een film over het conflict tussen de Euro peanen en de Abori ginals. Een samenwerking met het blad BOXOFFICE maakt het mogelijk dat Holland Film Nieuws U elk nummer een Nederlandse ver taling kan aanbieden van een achtergrondartikel afkomstig uit dit Amerikaanse vakblad. In dit nummer van Holland Film Nieuws een kennismaking met PHILLIP NOYCE regisseur van Noyce is nu 46, heel groot en zwaar, en nog steeds enthousiast over zijn werk, waar dan ook. Ondanks zijn succes klinkt hij nog altijd verbaasd dat zijn leven zo gelopen is. Hij groeide op in Australië, een land zonder filmindustrie. "Niemand daar zou er over piekeren om te zeggen: 'ik wil regisseur worden', want dat diersoort bestond daar niet" zegt Noyce. Toch werd hij één van de meest cosmopolitische talenten en dat is, zegt hij. "Een gift, een privilege. Geen recht, maar een fantastisch geschenk." Bridget Byrne voor BOXOFFICE Vertaling A.M.van Vollenhoven

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 31